"Låst" tiff-bild i Photoshop
Jag har exporterat bilder från Lightroom i tiff-format och öppnar dem i Photoshop. Då går det inte att göra något med dem. De verkar vara låsta på något sätt.
Är det någon som vet vad jag gör fel och hur jag ska göra?
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag är inte så haj på detta men har råkat ut för något liknande. Har du provat att döpa om den till ex.jpg och detta inte heller fungerat, då har jag tagit en annan tillräckligt stor .jpg bild som ev.motivet målats ex.svart och sedan fört över tiff-bilden till jpg´en.Det har fungerat i de fall jag har haft en "låst" bild för Adobe.

Pröva och ändra dem till 8-bitars.

Jag har inte en susning om vad problemet är. Att ändra dem till 8-bitar verkar hellr inte hjälpa. Min frösta åtgärd är att återställa alla verktyg om ngt krånglar, men det har rimligtvis inte med det att göra. Kan det ha att göra med hur du sparat den och bockat i ngn ruta som inte ska bockas i (eller tvärtom)?
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Lagret är antagligen låst. Lås upp det genom att använda lagerpaletten. Dubbelklicka på låssymbolen till höger och klicka ok.
Sedan bör du kunna jobba med lagret. I annat fall skapa en lagerkopia och jabba på den.
Men som tidigare skrivits, en del saker går inte att göra i 16-bitar.
mvh/gurin
#4: Jag försökte det, men upplåsningsfunktionen är gråmarkerad och inte klickbar. Ändå står det att det är låst.
Vänliga hälsningar
Niklas
Kan du göra en lagerkopia då?
mvh/gurin