Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettshow-off-före-efter
Läst 391 ggr
PAHultin
0

Solnedgång emot Miamis kust

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr så är det inte jag som har fått yppleva denna solnedgång, utan fick kortet skickat till mig utav min flickvän som befinner sig på en båt i östra USA.

Lite snabbt vad som är gjort med bilden:

Justeringslager för levels, dra in svartpunkten till basen utav histogrammet, sedan ta väck ett färgstick med hjälp av pipetten för gråpunkt.

Justeringslager för Color/balance, där jag kylde av skuggorna med hjälp av att öka mängden cyan och blått, sedan så värmde jag upp högdagrarna för att öka mängden rött och gult.

Justeringslager för curves med en lätt s-kurva, sedan måla bort lite av den uppkomna kontrasten i havet med hjälp av en pensel med låg opacitet.

Justeringslager för black & white med blandningsläget soft light, så jag kunde höja och sänka ljuset i valfri färg. Tonade bort effekten på den övre delen utav bilden med gradient tool.

Justeringslager för levels för att ljusa upp havet en aning, maskade bort effekten ifrån himmlelen.

Skala ner bilden, och skärpte den sedan fixade jag ramen med image >canvas size i två steg.

Om ni undrar om någon specifik del av processen är det bara att fråga.

PAHultin
0

Förebilden

Ellsa
0

Den redigerade är mycket bättre!

Cindy-
0

Wow!!! Den blev otroligt läcker!!!!! Superbra!!!! Skrattande

En bild man kan vila ögonen på länge…

PAHultin
0

Tackar för komplimanger, men måste slå mig själv på fingrarna för jag hade gjort lite kass maskning och överskärpt den så att det blev en kant vid horisonten. Men det ordnade jag snabbt.

Cindy-
0

#4 Ja du, det är så lätt att man gör sådana missar. Man är så uppe i sin bild och blir lite blind under tiden man jobbar med den.

Jag brukar försöka syna mina bilder ordentligt. Gå iväg och göra annat emellan och sen gå tillbaka och titta noggrant. Men ändå kan jag missa nåt. Som sedan någon annan ser direkt *s*

En "miss i arbetet" kan alla göra :)

Din bild är underbar!