Gamla utslitna bilder.
Jag ser här en massa folk som redigerar och skapar i photoshop… det är väldigt inspirerande.
Det skall ni alla ha tack för.
Jag kom då att tänka på att visa lite att Photoshop kan så mycket mer än att filtrera brus och ta bort röda ögon. Jag har inte sett många som faktiskt tar tillvara på farmors gamla bilder, eller att man fixar till den där bilden man har i plånboken sedan 15 år tillbaka.
Jag fick en förfrågan om jag kunde ordna till en bild som togs för 15 år sedan och har sedan dess åkt i ett x-antal resväskor och liknande och har blivit både blekt, sliten, repig och fläckvis inverterad av solljuset.
Till saken hör ju att fotografen inte var den bästa heller och att linsen var dammig och framkallningsutrustningen var inte heller helt ren.
Den hade blivit inlämnad till ett labb men där skakade de lite på huvudet och sa att de kunde förstärka kontrasten och färgerna, men inte laga själva bilden. Så jag kollade upp om det kanske var någon annan som kunde göra det och det skulle kosta några tusenlappar att få den fixad.
Jag fick hem den osedd och mumlade lite jag med :D
Så här såg den ut innan.
(Naturligtvis har jag minskat ner storleken från dryga 40 000 x 60 000 pixlar, till att passa på en sida, så lite kvalitetsförlust har det blivit nu på grund av jpg-komprimeringen)

Efter att ha scannat in den och sett att bildfilen blev 73 Gb, så suckade jag högt och tänkte att det här var ju inte helt bra.
Grejade lite med den, tog bort damm, linsrepor, repor i själva bilden, ordnade väggen bakom, korrigerade färg, kontrast och ljus. Lade in blixteffekter på guldet och fixade till de blekta/solljusinverterade områdena.
Efter en natt så fick jag fram detta och tyckte att det räckte för ändamålet och det faktum att jag inte heller skulle ta ordentligt betalt för det, utan bara testa hur bra det gick att göra hemma.
Jag hade gladeligen suttit 10 timmar till om jag fått ett par tusen för det.
(Naturligtvis har jag minskat ner storleken från dryga 40 000 x 60 000 pixlar, till att passa på en sida, så lite kvalitetsförlust har det blivit nu på grund av jpg-komprimeringen)
//

Skaplig skillnad där med, Velsan.

Bra jobbat RS - det blev ju snyggt. Jag kan förstå att du föll för frestelsen att använda den fina gardinen på hennes högra sida itället for den fula väggen - men därmed slank du från restaurera bilden till så nära originalskick som möjligt till bildredigering genom att tillföra nått som inte var där från början.