Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 1338 ggr
AndersT
0

Månadens tema - Sepia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vackert, vackert är det - sepia. En gammal metod att färga bilder för att få dem att hålla längre. Det är gjort med ett extrakt som utvanns från en körtel från bläckfiskar. I denna tråden tänkte jag vi ska fixa till det digitalt :)

Sepiafärgade bilder kan se väldigt olika ut, så tonen man skapar är mer utifrån personlig smak.

Olika sätt att skapa sepia - scrappis.se

Två olika sätt på video - about.com 

Mitt sätt - digitaldarkroom.com 

Ytterligare två sätt - av Ingela

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

heliotropes
0

Här är en monterad bild i sepiaton samt i adobes egna filter paint daubs. Jag brukar göra bilden svart/vit och gå tillbaka till RGB och dra i färgnyanserna tills jag har den färgton jag strävat efter.

Eva // medarbetare på Perser

Cindy-
0

Här kommer min sepiabild.

Gjorde en övertoning till svart-vit. Och ställde in färgen med färbalansen. Inte efter några bestämda värden, utan mer efter ögat. Nu hoppas jag att det blev riktigt efterssom jag gjorde denna på lunchen här på jobbet, och här är ljuset inte det bästa för bildredigering.

Lite skugga/högdager, kurvor - nivåer och lite skärpa.

AndersT
0

#1 jag tycker den är ngt för gul i tonen. annars funkar den :)

#2 är tillbakahållet med sepiafärgningen. tycker det funkar till denna bilden, men skulle vilja se en bild med aningen mer brunt

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

piahs
0

Jag måste bara få instämma med Anders. Sepia är vackert. Jag bara älskar att ge mina bilder sepiatoner. En alldaglig bild kan bli så mycket mer och sepian lyfter fram motivet så vackert. ja jag skulle kunna lägga in hur många sånna här bilder som helst  denna tråden men det ska jag låta bli *S* men här kommer iallafall ett expempel jag gör alltid mina bilder i elements 2. där gör jag dom först sv/vita och sen så finns det en knapp där jag först lägger på röd och sen gul färg tills jag är nöjd med resultatet.

piahs
0

får jag lov att lägga en till. Denna bilden är tagen tidigt i sommras när dimman låg tung och solen steg upp. har fixat lite med olika filter innan jag la på sepiatonen.

heliotropes
0

#3 Tack!:) det är lite svårare med med att hitta den rätta nyansen då i detta fall montaget är gjord med fem olika foton tagna under olika förutsättningar:) Men det är en rolig utmaning:)

Eva // medarbetare på Perser

piahs
0

Och sen den sista. Bilden är från Möns klint i danmark. ett enormt vackert ställe men man får ha god kondition när man ska ta alla trappor ner o upp.. jag flåsade i en vecka efteråt iallafall *S* men är har jag jobbat med skuggor och ljus och sen sepiatonen.

Cindy-
0

Misstänker att detta också är fel färg….för brun tror jag.

Anco
0

Gör ett försök med sepia, jag oxså

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman