Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-verktygspaletten
Läst 3972 ggr
ruggs
0

Ojämna kanter

Hej är det någon som vet vilket verktyg man kan annvända i PhotoshopCS för att göra en helt skarp kant på en bild till en mjuk ock ojämn kant gärna med runda hörn.Det funkar inget bra med suddigummit.

Vore jätte tacksam för svar Ruggs

soif
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

när jag vill ha ojämna kanter eller oskarpa kanter så väljer jag rektangulär markeringsram, ställer in Ludd/Feather till omkring 10 px, beror på hur stor bilden är och hur luddigt jag vill att det ska vara.
Sen markerar man allt i bilden förutom en kant, hur tjock är beroende på hur mycket man vill ha skarpt. sen inventerar man markeringen (Ctrl+Shift+I) och sen trycker man bara delete.
Hoppas du förstår vad jag menar :)
Såhär snyggt blir det då:

soif
0

efter:

ruggs
0

Hej Soif och tack för ditt svar du verkar verkligen ha koll på det här.

Har nu provat och det blir ändå inte riktigt bra hur skulle du göra för att få bilden att se ut som sven tavla med ojämn kant om det utgår från sven tavla med jämn kant som jag skickar med här hoppas du förstår vad jag menar.

Ruggs

ruggs
0

Här kommer sven tavla jämn kant.

Generad

soif
0

oj, det har jag faktiskt ingen aning om.

Zabbio
0

Prova med suddgummit igen, klicka i ena hörnet, håll shift nere och klicka i andra hörnet på samma sida, sen går du runt tavlan på det sättet. Eller använd markeringsramen utan ludd/feather.

Jag förstod inte riktigt.. vill du ha en skarp kant med runda hörn?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.