Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 783 ggr
oldflattop
2008-02-09 23:17
0

Påskägg

jo de är ju en bit kvar till påsk, men här kommer lite tidiga påskägg. Eller easter eggs kanske jag ska säga :)  Idag har jag roat mig med att kolla upp lite photoshop hemligheter, som jag nu tänkte dela med mig av! Vissa kan säkert redan det här, men för er som lever i ovisshet så kan det ju vara bra att kunna sånt här om vännera tvivlar på din photoshop nördighet…

Fast det ska sägas att de jag nämner endast funkar i CS3 

Merlin

Öppna photoshop och titta på lagerpaletten, långt upp i högra hörnet finns en pil nedåt som öppnar lagerpalettsmenyn, och längst ner i menyn finns alternativet "Palette options", håll inne alt-tangenten och klicka!

Bruce Fraser (och katten)

Uppe i  vänstra hörnet av skärmen under "Photoshop" menyn finns alternativet About Photoshop, som visar en credit ruta till alla som arbetar med photoshop, men ifall du håller inne command (vet inte hur det är på pc, men är väl bara prova lite) och klickar så kommer det upp en helt annan. Om jag har förstått det rätt så var "Red Pill" ett kodnamn för photoshop när det var på programmeringsstadiet. Notera katten som syns i pillret! OK, det är inte slut än. Med Red Pill föstret uppe, ta ett screen shot (mac: command+shift+3 PC: print screen(?) Lägg in din nytagna bild i photoshop och öppna Levels, dra den svarta pilen hela vägen till höger… Tada! Bruce Fraser var en av hjärnorna bakom photoshop, men dog som ni ser år 2006, under programmeringen av CS3. En hyllning till honom alltså.

Vänta stäng inte något ännu! Dra tillbaks den svarta pilen och tag istället den vita ända till vänster…

Ja då så, hoppas att allting funkade för alla. Glad Påsk! :)

Mvh, Oldflattop

Ellsa
2008-02-09 23:28
0

Jättebra!

Zabbio
2008-03-01 22:52
0

XD heeh, kul!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Jgraph
2008-03-02 08:35
0

"Uppe i  vänstra hörnet av skärmen under "Photoshop" menyn finns alternativet About Photoshop…"

På PC finns alltså ingen "Photoshop"-meny. Creditrutan hittar man under Help/Hjälp -> About Photoshop/Om Photoshop. Annars funkar allt likadant och Macs Cmd blir alltså Ctrl på PC.

--- DKJ ---

[Wriiist]
2008-03-23 17:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vet att det e ett gammalt inlägg men när jag gör "bruce fraser (och katten)" kommer det här upp e de rätt?

Jgraph
2008-03-23 18:07
0

Det där är Photoshop CS (ver 8.01). Det oldflattop tar upp gäller CS3 (ver 10). Så det är rätt - fast "fel" version.

--- DKJ ---

[Wriiist]
2008-03-23 18:10
0

ok.. tsm… så man kan inte se det då??

Jgraph
2008-03-23 20:15
0

Lite svårt att se innehållet i Photoshop CS3 med Photoshop CS. Det du ser är motsvarande "Easter eggs" som finns dolda i CS.

Zpookey
2008-03-23 20:48
0

Fler eastereggs hittar ni här:
http://www.eeggs.com/tree/153.html

soif
2008-03-24 01:52
0

den där första merlin-grejen funkade inte för mig. förmodligen gör jag inte rätt- när jag håller nere alt så försvinner menyn innan jag hinner klicka. men annars, superhäftigt.