ZBrush3
Hej
Undrar om det finns ngn i detta forum som erfarenheter av ZBrush3?
mvh
laimer

Tyvärr inga direkt djupgående erfarenheter av det, men man har naturligtvis varit på 2:an och pillat lite.
Det framgår inte vad det är du är ute efter att få veta om "Zäta-Borsten", men det har i alla fall haft ganska stora framgångar sedan det lanserades för några år sedan.
Det är ganska olikt andra 3D modellerare-renderare-animerare och det tar - enligt uppgift från användare - lite tid att komma in i, men det man sett från tillfällen då det använts så är resultatet kort sagt enastående.
För att nämna några mer välkända, kommersiella sammanhang som ZBrush varit med i så kan vi ta t ex Peter Jacksons team och filmtrilogin om Sagan om Ringen och i alla fall tredje filmen av Pirates of The Caribbeans.
Zbrush hemsida: Pixologic
--- DKJ ---
Jgraph
Tack för svar.
Sitter just nu med 26 dagar kvar av en prova på version.
När jag i förrgår gjorde mitt första försök att skapa i 3D gjorde jag mistaget att spara min bild som zdokument istället för Ztool. Min lite lätt anskrämliga 3D-modell av ett ansikte blev blatt som en panka det verka som om modellen entrade deras2,5D stadium och jag hittar inte i manualen hur man lyckas gå mellan 2,5D och 3D eller om det alls går. Det borde gå men hur. Långt de flesta tut jag hittar på nätet är skrivna för människor som har antingen erfarenheter av andra 3D-program eller varit med sedan starten av ZBrush. Programmet verkar mycket trevligt och lättarbetat men har några detaljer som kan få vem som helst att åldras på nolltid på högdecibellnivå. En av desssa problem är just swattandet av 3D modellen förmodligen gör man bara sådana missar när man är nybörjare, men det vore trevligt om någon kunde ge ett tips på varför modellen blev swattat.
mvh
laimer

Tyvärr, laimer, har jag som jag sa ingen djupare kunskap om ZBrush mer än ett mycket grunt skrap på ytan. Knappt så det snuddade ens. Det där med 3D och 2,5D och finesserna mellan dom kan jag alltså inte förklara - eller ens tänka mig - men 2,5D har tydligen blivit ett begrepp inom 3D-världen.
Att du upplever att tut's är skrivna för/av folk med tidigare erfarenheter av 3D beror nog på att många har migrerat från andra 3D-progg till ZBrush, eller inlemmat ZBrush till arsenalen. Oftast på grund av att det är relativt enkelt att bygga organiska modeller i ZBrush - vilket är mer eller mindre omöjligt eller mycket svårt i andra 3D-modellerare och kräver "tunga" mesher med flera iterationer SubD (Sub Division).
>" … men har några detaljer som kan få vem som helst att åldras på nolltid på högdecibellnivå."<
Hehe…. känns igen maximalt, ska du veta. Du skulle t ex kunna prova att köra igång 3D Studio MAX, Maya eller Messiah som totalnovis. Garanterat gråhår på nästföljande tre röda ..
Det enda jag kan uppmuntra dig med är att om jag inte redan hade bestämt mig för att lägga 3D åt sidan till fördel för Photoshop och när det begav sig redan hade 3D Studio MAX 5 - så hade jag ganska säkert satsat på ZBrush. Det baserat på vad jag hört, sett och läst om programmet.
Som med allt annat så handlar det om att komma in i användingen och 3D har en tradition av vertikala inlärningskurvor. ZBrush har dessutom ett inteface och en verktygslåda som inte liknar något annat - mer än möjligen Bryce. Men jag vill inte avskräcka dig alls. Ett bra 3D progg i samspel med Photoshop är en stark kombination när man någorlunda börjar behärska båda.
Det jag kan hjälpa dig med är att rekommendera att du söker på Google efter användarforum.
Börja här, t ex: Svenska sökresultat
Renderosity har ett ganska stort användarforum med deltagare på alla nivåer av kunskap. Det var länge sedan jag använde något av dom, men om det är som det brukade så finns det alltid någon som kan svara på frågor. "Nackdel" är att det är på engelsk och man måste regga om man ska göra något annat än bara läsa inlägg. Men i alla fall: Renderosity -Zbrush
Lycka till med Zäta-Borsten om du bestämmer dig för att fortsätta med det. 3D är både utmanande, roligt och … frustrerande - som med Photoshop … :)
--- DKJ ---
Tack för svar
Vi får se om jag kommer att bli platinablond innan jag ger upp :-)
Skall spana in länkarna
Tack :-)
mvh
laimer