Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 716 ggr
Cindy-
0

My secret love

En manupilation med en del fractal.

Har laddat ner en del fractalpenslar som är roliga att leka med. Och även fractal-stockar.

Jag har sett underbara konstverk som enbart är i fractal. Verkligen snyggt. Jag har ingen aning om hur man gör, men det är väldigt vackert. Och jag skulle gärna vilja lära mig.

Här har jag gjort en ängel där jag använt mig av fractal-stockar.

Förebild
http://empatia-stock.deviantart.com/art/post-mortem-session-1-54608211

Efterbild
http://dezzan.deviantart.com/art/My-secret-love-81099593

Ylva-Li
0

Jag tycker den var helt otroligt läcker! Tror inte ett dugg på att du inte vet vad du gör. ;-)

edit: Vilka penslar har du använt dig av? Sökte precis på fractal och det finns ju en uppsjö med olika. Men de du har är otroligt häftiga.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

laimer
0

Sägger bara mmmmmmmmm :-)

Jag blir bara så glad av att få se dina bilder.

Tack för att du delar med dig de är verkligen superbra.

mvh

Laimer

pellepiano
0

Våldsamt tjusigt.

Cindy-
0

#1 Ja, du har rätt, det finns en uppsjö av fractapenslar och andra penslar.
Till just den här bilden har jag inte använt penslar så mycket. Om du tänker på det jag använt till vingar så var det stock-fractal som jag hittade och lånat från DA

Fractalpenslar har jag laddat hem en uppsjö av, och har använt en hel del av i mina bilder.

#2 Tack Laimer, det är så roligt att höra det. Det gör mig jätteglad. Tack Glad

#3 Tack Pelle, jättekul att du gillar den. Tack så jättemycket Glad

Ylva-Li
0

Detta med fractal är helt nytt för mig, så du får ursäkta alla udda frågor. ;-) Men vad är en stock-fractal? Fractal har jag förstått vad det är. Googlade och läste mig till det. Tycker sättet att använda detta på är ruskigt häftigt så jag letar allt jag kan för att komma på hur. Någon skrev att du hade en tutorial?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Cindy-
0

Nej jag har ingen tutorial. Jag vet inte själv hur man gör fractal. Men det är så otroligt snyggt.

Inne på DA ser jag så många som gör fractabilder. Alltså inte som jag, lägger in lite grann. Utan dom gör hela bilder med fractal. Och dom framställer den själv. Riktigt duktiga är dom.

Men tyvärr så vet jag inte alls hur man gör. Men skulle väldigt gärna vilja lära mig.

En fractal stock är samma sak som en modell-stock eller som vilken stockbild som helst. Någon äger den.

Det är alltså någon som gjort fractalstocken och jag har lånat den.

Jgraph
0

Kanske jag har totalt missuppfattat det här, men rena fraktalbilder - alltså utan någon som helst maipulation i bildredigerare - bygger väl ursprungligen på någon form av "självväxande" ekvation som man sätter igång och sedan låter bygga sig själv utifrån vissa konstanter. Den mest kända av dom klassiska fraktalerna är som jag fattat det Mandelbrotmängden, för den har man stött på i många fraktalsammanhang. Det skulle alltså betyda att det är "spåren" av ekvationen man kan se i form av en bild.

Men det finns kanske olika former av fraktaler också, likaväl som det finns varianter av det mesta numera. Har också sett att det finns massor med fraktal-penslar ute på nätet, men nackdelen (för min del) är att dom är i bitmappsform och relativt små i storlek. Kanske det beror på att fraktalekvationer ritar ut sig som pixlar och inte som vektorbanor - vad vet jag …?

För ett tag sedan (läs: år sedan !) fanns det gratis program för att generera fraktalbilder. Nackdelen med dom var att dom tog evigheter på sig för att generera bilderna, men i vilket fall som helst så borde det fortfarande finns sådana i omlopp.

--- DKJ ---

Jgraph
0

Ok - fick för mig att Googla lite och hittade det här: Fractal Explorer

Nu ska jag inte utsätta Cindys magnifika bild för mer trådkapning … :)

--- DKJ ---

Cindy-
0

Men Jgraph, menar du då att man har särskilt program för att fixa fractal?

Jag som trodde att dom gjorde det i PS!!! Eller man kan göra det där också?

Jgraph
0

Inte en susning, Cindy. Blev som de flesta andra faschinerad av fraktalkonst första gångerna jag såg dom, men har inte haft intresse tillräckligt för att fortsätta utforska området. Känns som att man behöver ha ett visst intresse av att utveckla ekvationer, vilket jag inte direkt har … 

Du kanske kunde fråga på DA om det är nå'n som vill berätta närmare om fractals eller göre en tutorial om det ?

--- DKJ ---

Cindy-
0

Ja jag ska nog kolla upp det. Jag är inte intresserad av att göra ren fraktalkonst. Men jag tycker om att använda mig av lite fraktal i vissa av mina bilder. Än så länge har jag enbart använt mig av penslar och andras fraktal. Det går ju i och för sig bra det också.

Men det är alltid roligt när man kan göra saker själv av enbart egna bilder. Glad