Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: off-topic
Läst 599 ggr
Cindy-
0

Nån som kan hjälpa mig?

Jag vet inte vad som hänt med mitt Photoshop.

Allt började strula när jag kopplade in min wacom ritplatta.

Jag trodde det var fel på den så jag skickade tillbaka den för genomgång. Har inte fått hem den ännu.

Men fortfarande märker jag att det inte är som det ska. Jag får ett hemskt flöde när jag använder pensel och tex skugga-högdager.

Förr har jag aldrig rört flödet, men nu får jag sänka det till ca 16%

Och opaciteten ner till 4-5% Förut har det alltid räckt med att sänka opaciteten, jag har aldrig egentligen behövd röra flödet förut.

När jag jobbar med penseln nu så blir det också väldigt flammigt. Det kommer liksom inte jämt flöde hela tiden, och det är verkligen jobbigt. Det känns jättekonstigt, och det försvårar mycket för mig när jag jobbar i PS.

Är det någon som har någon förklaring till detta så vore jag väldigt tacksam. Är så less på detta.

Jgraph
0

Låter som om Photoshop har fått ett av sina berömda "ryck" och kajkat ur. Kanske dags att göra en återställning ?

Du vet - starta Photoshop med hela vänstra sidan av styrtangenter nertryckt - Shift+Ctrl+Alt / Shift+Cmd+Opt - och få upp dialogrutan som frågar om du vill ta bort inställningsfilen.

Innan du gör det så rekommenderar jag naturligtvis att du går igenom alla dina egna penslar, mönster, stilar etc och gör backups på dom. Du hittar alla dom i mappen Förinställningar under Program (-files) -> Adobe -> Adobe Photoshop CS*version* -> Förinställningar.

Efter att du tagit bort Inställningsfilen, stäng Photoshop och starta om det igen. Som vanligt kan man inte garantera att det löser problemet, men det brukar fixa minst 95% av dm konstiga problem som kan uppstå med Photoshop.

Efter det är det bara att börja ställa in inställningar igen under Edit/Redigera -> Inställningar/Preferences -> osv.

Kommentar om Wacom-bräda: Jag fick anledning att lägga in drivrutinerna på Laptopen inför ett Öppet Hus som vi ska hålla här i Linköping. La alltså in drivrutinerna i Vista Home Ed (som jag har på Lappen) och det gick ur bra som helst - trots att jag har Norton Internet Security och dessutom glömde att stänga av det under installationen. Bortsett från att det är en klenare processor (mindre Cache) och långsammare systembuss som ger en mikro-sekund fördröjning så fungerar det nästan lika bra som i min stationära XP-maskin.

--- DKJ ---

Cindy-
0

Tack Jgraph för ditt svar och din förklaring. Jisses, det där låter jobbigt……….suck………..har man inte haft lite mycket otur på sista tiden….hahaha…………….

Jgraph
0

Jo - det är ett litet pain-in-the-a** och det finns heller inga garantier för att det kommer att fixa problemet, men när man har hamnat i ett läge där Photoshop bara beter sig som i trotsåldern så finns det inte så mycket annat att göra.

Anledningen till att du bör backa upp penslar, mönster etc är att den här manövern återställer Photoshop till "fabriksläge" och du kan därför bli av med dom penlsar etc som du har lagt in själv i efterhand. Vore ju synd om du förlorar dom som en bieffekt av reparationen…

--- DKJ ---

Cindy-
0

Men va? Inga garantier för att det blir bra?

Har man betalat så mycket pengar och så kan det hända grejor man inte förstår och som kanske inte går att rätta till??? Det verkar ju inte klokt.

Usch så less jag blir………….

Jgraph
0

Finns inga mjukvaruproducenter som lämnar sådana garantier. men måla inte fan på väggen nu. Dom gånger jag själv har gjort det och dom som jag vet har gjort återställning har det funkat utmärkt för.

Att jag föreslår att göra återställningen är ju i sig en "educated guess", eftersom jag omöjligt kan veta om det är något annat som ställer till det för dig. Därför kan jag heller inte lova 100 att det kommer att lösa problemet, men det är den åtgärd som har störst chans till att göra det

--- DKJ ---

Cindy-
0

Nej jag förstår………men jag vet när det började, det var efter att jag hade kopplat in min Wacom. Och även fasten den inte i nu så fortsätter PS att konstra.

iboat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du inte kommit åt airbrushknappen? Det gör penseln tidsstyrd och svårjobbad om man inte är van. Ungefär som att hålla en färgspruta på samma ställe hela tiden.

se bild.

Cindy-
0

#7 Ja, jag är osäker, kan ju ha kommit åt den. Ska kolla. Tack

Cindy-
0

Nej…det verkar inte som att det var det som var felet.