Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: off-topic
Läst 309 ggr
Abico
0

Jag behöver hjälp med photoshop

Jo det är så att jag ska lägga två bilder på en 10x15 bild (tom) och ska då förminska båda bilderna till 5x7,5 för att dom ska få plats. Den ena bilden går det bra att göra så här med. Men den andra är inscannad och fastän jag förminskar storleken på den så är den jättelik när den kommer upp på den andra bilden.
Jag är nu i stort behov av hjälp, snabba svar uppskattas jättemycket!

Jag har ingen aning om i vilken kategori jag ska lägga tråden - är det fel så får någon gärna flytta den :)

Hanna 

Cindy-
0

Har du kollat upplösningen på bilden?

Efterssom den ena bilden gick bra men inte den andra så kanske det är olika upplösning på bilderna.

Abico
0

Vart läser jag av den? Är det det som finns i samma ruta som jag ändrar bildstorleken i? Den bilden som fungerade är ju en från datorn - som jag tagit med digitalkamera medan ingen av mina in scannade bilder fungerar att förminska…

Hanna 

AndersT
0

Högerklicka upptill på listen på själva bilden så får du pp en dialogruta där bl annat bildupplösningen framgår - antaglöigen har du för hög upplösning…för weben räcker det med 72 i upplösning

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Icecold Angel
0

#2 Ja

Det beror på att den från datorn är 72 px och den inscannade är minst 300. Jag skulle tro att den med digital kameran är samma som scannern.

Jag tänkte precis skriva att den som funkade kom från datorn, jag tror att jag gjort samma sak själv några gånger :D

Icecold Angel
0

#4 det beror föressten på att de inscannade bilderna är tänkta till att kunna tryckas (liksom kameran), medans bilder från internet ska vara för just internet.

Ska jag babbla mer?

Cindy-
0

Bara för att man plockar upp en bild från webben så behöver den inte vara 72 ppi. Det beror på vad den är sparad i. Däremot är det som Anders säger, att det räcker att spara i 72 ppi när man ska visa bilden på webben.

Jag laddar ibland hem bilder som ligger i högre ppi än 72

Icecold Angel
0

#6 jo, det BEHÖVER ju inte vara det, och är det oftast inte på stocksidor - men nästan alla andra bilder är det. Till och med iFokus komprimerar bilderna när man lägger in dom till 72 (?)…

Abico
0

Tack, nu har jag fått det att fungera :)

Hanna