Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 1650 ggr
Cindy-
0

Matcha färg - Manup.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en modell på DA. Jag gillade hennes pos, men ville inte ha henne barfota.

Ett par balettskor hade varit toppen tyckte jag. Jag visste att jag redan hade en stock med balettskor som jag frilagt till en tidigare bild. Henne tänkte jag att jag kunde använda.

Problemet var att hudtonerna på dessa flickor var helt olika. Balettflickans hudfärg var väldigt ljus och lätt rosa. Medan den andre var mer solbrun.

Nu kom verktyget Matcha färg väl till pass. Så jag ställde mig på den ljushyade balettflickan och valde verktyget. Matchade färgen och genast blev det mycket bättre.

Jag frilade den solbruna flickan som var min grundstock. Markerade sedan benen från balettflickan ovanför knäna och la på ett eget lager ovanför min grundbild. Jag hade tur efterssom den passade så väl.

Endast några justeringar med omforma - tänj så var det klart. Tog sedan övertoning för att få benen från de olika bilderna att smälta samman fint. Använde en lagermask för att måla bort de två överflödiga benen.

Tänk på att när ni matchar färg så ska ni stå på den bilden som ni vill förändra. Ni kan även prova att göra tvärtom för att se hur det ser ut.

Bild - Justeringar - Matcha färg  klicka på pilen där det står källa och välj den bild som du vill överföra från. Vips är det färdigt. :) Nu kan du justera ton och färg ett steg upp.

Har inte använt Matcha färg så flitigt men känner att det är ett utomordentligt verktyg vid manupilation när man ska kombinera bilder som har olika ljus och färg.

Jag lägger in originalbenen här uppe till höger så ni kan se färg och ljusskillnaden på benen i orginal.

Den färdiga bilden ligger här.
http://dezzan.deviantart.com/art/Circle-of-love-II-82759172

asakall
0

ÅÅ vilket jättebra tips Cindy!!! detta måste prövas, tusen tack för att du är så snäll och delar med dig av dina kunskaper :) till oss andra!

Cindy-
0

Tack Åsa, kul att det uppskattas :)

För dem som inte provat tycker jag nog att det är värt en koll just i samband med montage.

Färgerna går naturligtvis på andra sätt att kombinera i hop snyggt. Men detta är ett exempel, och i de fallen jag har provat så har det funkat bra. :)