Fejka med hår
Ett litet snabbt tips till alla som tycker som jag, att det är jobbigt med friläggning av hår.
Att försöka få med varenda hårstrå kan ofta göra att det ser värre ut än om man hade struntat i att ta med dom.
Samtidigt vill man ju inte att det ska finnas en rak markering vid håret efterssom det ser väldigt konstigt ut.
Då kommer vi till smeta.
Frilägg håret men strunta i de flygande hårstråna. Efter friläggningen när bilden ligger på ett tomt genomskinligt lager så tar du penseln som heter STÄNK.
Jag antar att den ligger på samma ställe hos alla, bland de förinställda penslarna. De som alltid kommer upp då du återställer penslarna.
Storleken på penseln får man prova fram. På denna bilden jag visar här har jag inte använt den minsta, men de två större penslarna. Opaciteten får man också justera och prova sig fram. Man kan börja på ca 70 och gå uppåt mot 80. Allt efter hur du vill ha håret.
Börja med en större pensel och gå neråt mot mindre vid behov.
Börja smeta försiktigt från huvudet och ut. Följ hårets form.
Lägger in en förebild här hur håret ser ut efter beskäring. Bilderna är från sxc.hu
Placera din smetade bild på en bakgrund, och det ser ut så här….
Detta är bara ett tips. Jag använder det ofta efterssom jag är väldigt dålig på friläggning av hår.
Hoppas detta kan vara till hjälp för någon. 
vad heter det på engelska? ^_^
åh den va nice ^^
Ja julliz det är en bra fråga…*s*
Men du vet du har ju först de runda hårda och mjuka penslarna…och precis efter dom kommer dessa. De ser ut som stänk nästan.
#3 Tack Mackan :)
aha okej ! ;) tack ciindy ^^
#5 Det var så lite, hoppas du hittar rätt pensel. Jag är lite dålig på de engelska termerna. :)
Mmmmm
Cindy
Mycket trevlig och inspirerande bild
mvh
laimer
Den metoden har jag också använt:P Brukar fungera bra!^^
Man kan ju även göra en egen ''hår'' pensel (dvs rita några prickar - definiera penselförinställning och ändra space till 0) att använda.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack Laimer :)
Jo Zabbio, visst kan man det. Fast jag tycker aldrig att det blir bra med hårpenslar. Jag får sällan till det i allafall.
Ett litet tips kan vara att dra upp ett par tomma lager över lagret med det utklipta håret som smetats ut och rita in enstaka hårstrån manuellt. Använd en rund 100% hård pensel strl 3 pixlar på det undertsa tomma lagret. Rita upp dina hårstrån, använd smudgetool rund soft pensel med styrka 10-20% och blurra till hårstråna lite så att det fortfarande är skarpa men ändå oskärpa. Du uppnår inte realism genom att köra ett autofilter typ median eller gausian blur på dessa hårstrån då det är variationen mellan skärpa och oskärpa som ger känslan av hår. Filter lägger sig över hela ytan och allt blir jämnt.
Arbeta dig upp ett par lager med penseldragen och justera de enskilda lagren var för sig innan du slår ihop dem med själva hår lagret.
Det är pilligt men du kan uppnå riktigt fina resultat. För mera inspiration spana in Linda Bergkvists tutorial om hår på
http://www.furiae.com/tutorials.php
Linda är en av världens ledande digitala konstnärinnor, hon målar visserligens sina bilder men har en mycket användbar och inspirerande sida med tutorials som vi som arbetar i photoshop har god nytta av, tycker jag.
Lycka till, med skapandet
mvh
laimer
Tack limer för den utmärkta tutorialen. Det är så här man gör hår på ett snyggt sätt.
Jag kanske ska påminna om att mitt exempel kan ni använda endast när ni känner att ni vill avstå från några flygande hårstån vid en friläggning efterssom de kan vara svåra att frilägga. Alltså bara till att fejka till en skarp kant på håret.
Att göra hår däremot som i tutorialen laimer visar är lite mer avancerat. Då gör man alltså om hela håret. Och det krävs fler lager.
Men det är jätteroligt att prova. Det krävs en del träning för att få det snyggt. Men när man behärskar det så blir det fina resultat.
Så ni som gillar att photosopa ska absolut testa det. Det är riktigt kul.! :)
Man behöver inte göra hela håret själv, utan med stöd och inspiration av Lindas tutorial fixar man lätt till de där extra hårstråna som försvan vid utmaskningen. Lite av en genväg.
Vill man arbeta med flera fotografier som underlag för en bild så är det kul om även de svåra övergångarna som exempelvis håret kan göras "osynliga".
Jag tror att man genom att kombinera Cindys utmärkta tips i början av denna tråd med Lindas tutorial i en light variant kan nå riktigt spännande resultat. Att studera principen för hur hår kan byggas upp gör det så mycket enklare att fixa skarvningen mellan olika bilder. Har man möjligheten att jobba i lager så är det en mycket stor fördel då det blir enklare att ändra och ångra sig utan att man måste göra om allt för mycket i bilden.
Som sagt genvägar är bra
God arbetslustpå er alla
mvh
laimer
Underbara tutorials (yay! nose tutorial!) nu är jag ännu otåligare att få min ritplatta! xD
Det skulle vara jättekul att få se ett exempel på hur resultatet blir. Jag har själv aldrig provat seriöst, utan mer lite på skoj då jag kollat dessa hår tutorialer. Själv använder jag mig oftast av att bygga hår med hjälp av hår-stockar.
Laimer du verkar ha bra koll på detta. Har du något att visa oss så vore det jätteroligt! 
Njae jag är ingen stjärna i ämnet precis.
Men här kommer ett litet exempel på hår. Jag har maskat ut figuren ändrat frisyr, färgen på klänningen tagit bort ett fult hus och lagt dit en snyggare bakgrund.
Bilden är inget mästerverk men jag tror att ni förstår principen med hårtecknandet. Skrev ut bilden i strl 20¤30 cm och där såg det hyfsat naturligt pudrat ut.
Före bilden först
mvh
laimer
Och en detaljbild av håret.
Då denna bild är en 1700-tals fantasi så är tanken med frisyren pudrat och uppbygd paruk där det egna håret kammats in.
I och för sig så har jag för att göra denna uppsättning maskat ut hela figuren från bakgrunden. Hon är fristående och skulle rent teoretiskt kunna monteras mot annan bakgrund än ursprungsbakgrunden som hon står mot nu.
Jag har arbetat i flera transperenta lager. Påsåvis så kan jag justera varje del av frisyren för sig.
Som ni ser av bilden liger de olika hårvolymerna över varandra. enskilda hårstrån träder fram tydligare än andra för att ge illusionen av verklighet. (Se det som jag skrev ovan om hur man kan använda smudge tool för att "blurra" in oskärpa över valda delar av hårpartierna.)
Detta är bara ett exempel och som jag skrev ovan så är jag ingen stjärna i ämnet.
mvh
laimer
Tack Laimer för att du vill visa oss ett exempel. Jag tycker att du har fixat hennes hår galant!! Hade jag en "klappa händer gubbe" att tillgå så hade du fått en, men det finns dessvärre ingen 
Snyggt! Måste testa detta snart.
Gör det Cindy 
Jag tror att du skulle tycka att är kul och användbart. Det gäller bara att knäcka koden.
mvh
laimer
haha exakt………knäcka koder börjar jag bli van vid….*s*
Man ställs ofta inför problem när man håller på med bildredigerint/montage. Men det är förståss en del av tjusningen. 
Zabbio, det är jättesvårt, och det kräver sin träning. Men jag tycker att ditt försök blev toppenbra!!!!
Mer träning och du får mer kontroll och blir en expert på detta!!! 
Det började med att jag ville öva på näsor x)
Jo, blir nog bra det^^ Så fort jag får den där ritplattan blir det lättare:P
#23 Vad roligt, hoppas vi får se mer då?
Köpte själv en ritplatta nyligen, men måste skicka tillbaka den efterssom det var nåt fel på den.
Men jag använde den i tre dagar och blev förälskad…*asg*
Jag gillade den verkligen.
Absolut:P Har haft en wacom Volito, men den gick i sönder för ett halvår sen, ca:P Har ny beställt en wacom bamboo A6 ^^
Vad var det för platta du hade?
Jag har en Intous3
Jag skickar den i morgon så hoppas jag att jag får tillbaka den snart. Den eller en annan om denna är nåt stort fel på.
Jag gillade den verkligen.
Kan jag tänka mig:P Det ska ju vara den bästa?
Cindy vad var det för fel på din Intous3 ? Jag har en likadan och har också haft en del problem med den.
mvh
laimer
Ja du…den uppförde sig jättekonstigt.
Jag fick den förra veckan och det första jag märkte var att jag inte kunde använda alla verktyg i ps så som jag brukar. När jag tex skulle använda skugga-efterbelys så fick jag sänka opaciteten till 1% normalt har jag ca 10%. Men ändå trots sänkgningen så bara flödade det ut ljus färg. Och det blev flammigt och jättefult. Jag provade med olika saker men det gick inte att använda det verktyget.
Samma sak när jag skulle klona. Det blev jättefult.
Jag försökte göra inställningar, ändrade hit och dit. Men inget hjälpte.
Varje gång jag skulle använda en pensel så fick jag gå in och ändra i penselinställningarna som ligger till höger högst upp. Jättebökigt.
Och vid ett par tre tillfällen så började pekaren flimmra och alla program jag hade uppe hoppade och flimmrade på skärmen. Jag fick starta om då slutade det.
Sen upplevde jag pennan som lite "flytande" "svävande" på nåt sätt.
Ja hur som helst så var det nåt konstigt.
Nu har jag fått en returlapp så jag ska skicka tillbaka den för genomgång. Det är ju väldigt mycket pengar så man vill ju att det ska funka ordentligt.
Jag tror ju på att denna plattan är väldigt bra efterssom Mattias på moderskeppet rekomenderar den, och så fick jag ett privat råd också från en person som jobbar med en Inous.
Jag hoppas att jag bara hade otur. Men vad har du haft för problem med din?
Cindy
jag har haft samma problem som du.
Det med flödet och fyligheten är saker du kan ställa in både på plattan och i Photoshop. För att ändra tryckkänslighet på platan går du in på program-platta (eller vad din wacom nu heter). Öppna egenskaper för wacom tablet. Ställ in plattan gå till verktyg och ställ in pennan och funktioner som du vill ha dem. Jag har max tryckkänslighet på min penspets men det är en smaksak hur man jobbar. Byt till det grå filtstiftet om du gillar att arbeta med spritpennor när du ritar på vanligt papper, det ger lite av spritpenna mot papperkänsla vilket kan vara enklare att arbeta med. Det vita spetsen anser jag vara för hård och den blir lätt vass så plattans gummiunderlägg på vilket du ritar repas. Spetsen med fjädern har jag alldrig provat.
Att övriga program hoppar, flimrar och PS låser sig verkar vara ngn form av bugg, jag har samma problem. Men problemet kunde delvis avhjälpas genom att jag bytte Antivirusprogram.
Jag upplevde det som Symantec som jag hadde innan lägger problem ivägen för kombinationen PS+Wacom.
Att pennan är lite är svårhanterlig. känns flytande och svävande och mindre sammarbetsvillig kan höra ihop med PS. Öppna upp ett dokument i PS -jobbar du på PC använder du kortkomandot F5 för penselmenun.
Här är det viktigt att du kollar upp inställningarna för din pensel. Det fins en mängd val och varje pensel har en separat inställning . Ett problem för dig kan vara att du kanske har felaktig "spacing" på din pensel i kombination med "smoothing" och "shape dynamics". Med Intous3 kan du nämligen ställa alla dessa parametrar manuellt, håller du inte ett ögat på detta så kör PS en kreativ förhandsinställning som kan orsaka mycket huvudbry och allt blir bara fult fult fult.
En brasklapp kanske behövs här -Säkerligen kan man göra inställningarna i PS -pensel box även om man inte har någon wacomplatta- jag har ingen erfarenhet att att bara arbeta med mus så det får någon annan känna sig manat att informera om det skulle behövas.
Jag brukar stänga av nätet och alla program som gärna vill springa ut på nätet när jag arbetar i PS, de tar kraft från datorn.
mvh
laimer
Tack Laimer för alla tips!
Det svåra med att göra inställningar är att veta hur och vilka man ska ställa in….. ja ja…man får väl prova sig fram.
Men när jag skulle göra inställningarna för plattan och pennan så blev jag lite förvirrad. Mjuk?…hård?…..ja ha…..det sa inte mig mycket. Jag provade olika, men förstod aldrig vad det var för skillnad. Tyckte pennan uppförde sig likdant.
Penselinställningar i PS har jag gjort.
Men jag vet inte. Ibland liksom stelnade pekaren också, som att den fastna eller hängde sig.
Så det känns lite som att det kan vara nåt problem mellan plattan och min dator. För det var inte bara i PS den uppförde sig konstigt.
Tror du det kan vara virusprogrammet? Jag har avast.
Jag får väl se hur plattan uppför sig när jag får tillbaka den. Om det blir så att det inte funkar så blir jag förtvivlad. Då får jag väl anlita någon som är duktig som kan hjälpa mig.
Men fungerar din platta nu då?
Har du Avast skall inte virusprogrammet vara ett problem, vad jag har läst mig till på Wacoms hemsida där det finns någon form av chatt om problem som kan uppkomma med deras produkter.
En annan grej som jag glömde säga som inträffade hos mig var att pennan och den optiska musen konkurrerade om "vem som skulle bestämma" det uppstod en kontrollkonflikt. Allt hakkade och låste sig. En bugg, enligt webbsidan. Bara att stänga av datorn och flytta på musen… var ett av tipsen. Hmmhm För min del låg problemet i att musen kände sig aktiverad i alla fall även om jag bara ritade med pennan. Jag bytte till mus med sladd och mitt problem löste sig. Hur skumt som helst.
Har du givit plattan tillgång till alla program? Det måste tydligen göras manuellt på punkten platta-välj igenkänningsläge
och under punkten program
Bifogar en skärmdump för vart du hittar inställningen hur pennan, frångår du från standard inställningarna skall du kunna ihåg att även ändra under punkten platta-välj igenkänningsläge.
Min platta fungerar utmärkt. Tidvis har den ett eget liv :-) men det kan också bero på buggar i PSCS2 som ibland får för sig att vägra samarbeta med wacomplattan. Bara att spara om det går och avsluta seccionen och starta om datorn :-(
Jag spara ofta och byter nummer ofta på mina bilder för att vara på den säkra sidan.
mvh
laimer
Tack snälla för din vänlighet att försöka hjälpa mig. Det uppskattas mycket.
Det som du visade här har jag gjort. Jag ändrade där fram och tillbaka, men jag vet inte riktigt vilket som var bäst för det krånglade så mycket.
Ja plattan har tillgång till alla program.
Ska bli spännande att se vad dom säger om plattan. Dom kanske säger att det inte är nåt fel på den…………
Musen jag hade innan kopplade jag ur. Den musen som hör till plattan la jag en bit bort. Kanske får gå ner med den i källaren *asg*
Uj förvisning av optiskmus… :-)
Koppla in din sladmus igen om det går.
Kolla även in huruvida du har ställt in penpresure i penselboxen. När plattan kommer tillbaka ny ller gammal.
mvh
laimer
Åter till ämnet fejkat hår.
#21 ett helt ok försök :-)
Men den verkliga utmaningen ligger i att prova på ett blankt ark utan att ta stöd av Lindas bild som underliggande baslager. Observera att jag INTE säger att du Zabbio har gjort så med Lindas tutorialbild. Utan jag talar här om ett allmänt fenomen som uppkommer när man använder förlagor som baslager, Så det är ingen personlig kritik av din bild Zabbio.
Problemet med att rita uppe på en förlaga är att den egna teckningen måste ombearbetas till något eget. Det är många gånger enklare att lägga upp förlagan som liten bild bredvid det dokument man arbetar i. Varför då? kan man ju undra. Jo, just därför att många gånger blir det svårare att lära hur man gör genom att rita av uppe på någon annans bild, för det är som om att själva lärande processens i hjärnan inte vill följa med.
Detta låter skumt. Men som jag upplever det verkar inlärningsprocessen och kodknäckningen bli frikopplat om man "härmar". Målet är ju att man skall kunna teckna hår fritt och då gärna ur mer än en vinkel.Det här är både trixit och svårt.
Prova istället att göra så här. Lägg upp ett nytt dokument och
jobba i flera lager. Tänk dig en närbildsstudie, övningen går ut på att knäcka koden för hur man förenklar tecknandet av hår utan att förlora realismen. När du känner att tänket sitter bra, så går du vidare med att skapa ett nytt dokument med figur och hela håret. Prova med olika frisyrer och experimentera med hårfärger. Ett tips är att studera fotografier, hår är exempelvis sällan bara en färg utan det går i nyanser och
Fortsatt god arbetslust
Och det var ett bra första försök Zabbio bra resultat med tanke på att du använt mus. Jobba på
mvhlaimer
Snygg bild. Smeta är ett favoritverktyg :)
35: laimer
Jag har arbetat i flera lager och inte ens haft hennes bild uppe inom synhåll under det mesta av tiden:P Problemet ligger i att jag hoppat över de flesta stegen och gjort allt med håret snabbt och rätt slarvigt eftersom det är omöjligt att göra enskilda hår snyggt med mus, t.ex. Mest lekt lite med pensel inställningar och pensel+alt=eyedropper funktionen, som jag inte vetat om tidigare :O
Jag håller helt med om det du säger även om det aldrig varit något problem för mig:P Jag tycker att det är rent ut sagt astråkigt att rita av. x) I de fall jag använder referenser slutar jag oftast titta på dem så fort baslinjerna är uppe:P
( helt off topic bifogar jag en näs-bild gjord efter tutorialen som är nämnd innan x) Naturligtvis fortfarande på ''frihand'' med tutorial sidan att ta stöd från mellan varven. Är riktigt nöjd :) Vill ha min ritplatta nuuu.. xD
Zabbio :)
Jag ser verkligen framemot att se vilka fina bilder du kan göra när du får din platta. Detta är ett fint resultat och det bara med en mus. Vilken potential du har :-) KUL
Jag hoppas att du i framtiden kommer att vilja dela med dig av dina bilder, det skall bli mycket spännande att se.
Ha en bra dag och god arbetslust
mvh
laimer

#2/ Utan att kolla har jag för mig att dom kallas "Spatter Brush".
#10/ Tack för dom guiderna (tutorialsarna .. ?
). Liknande tekniker används ganska flitigt bland 3D-artister eftersom det är ganska knixigt (läs: "omöjligt") att modellera hår på ett trovärdigt sätt även i hi-end modelleringsprogram. Alternativet är att använda ganska komplicerade och kostsamma plugins, som Shag and Fur, t ex, eller att göra transparanstexturer i flera lager - vilket ändå inte riktigt räcker hela vägen…
Här är några exempel på Photoshop-producerat hår: Toxic Angel
Cindy: Ja, det var synd att vi inte fick din platta att funka som den borde. Hoppas att du får rätsida på det där, för det är en helt annan sak att jobba med platta och jag är helt övertygad om att du kommer att kunna ta ett stort steg framåt med din bildkonst när du kan börja använda en på riktigt.
Det enda problem jag haft med platta var att min Intuos 2:a funkade utmärkt med Photoshop 7 i Win 2000, men ville inte riktigt spela snyggt med CS2. Det löste sig när jag bytte maskin till en AMD-processor, Win XP SP2 och dubblade RAM till 2 Gig. Med Intous 3:an har det inte varit några problem alls överhuvudtaget, men då låg ju redan drivern för 2:an ilagd. Fick ta bort den plattan när jag installerade 3:an och det bara funkar. Har å andra sidan aldrig använt trådlösa möss eller tangentbord heller, eftersom dom tydligen bara ställer till krångel. I alla fall hos samtliga av dom som jag känner som använder/använt dom. Har heller inte Norton AV i den maskinen.
--- DKJ ---
#38 Tack så mycket! Eftersom det nu har kommit ett ''teckning-ifocus'' kommr jag att lägga upp mina alster där eftersom det passar bättre å deras kategori.:)
Naturligtvis hamnar fotomanipulationerna här dock:P
Nä tyvärr så blev den inget bättre. Men tack för all hjälp jag fått av dig. Du är en ängel. :)
AMD-processor? Kanske jag också måste fixa det? Minne har jag gott om så det ska jag inte behöva tänka på. Men det där med processorn ska jag kolla upp.
Min dator är ju ny sedan ett par månader så den är kraftfull, plus att jag har två externa diskar som är på 500 st, varav den ena är till för just PS virtuella minne. Så jag hoppas jag ska klara mig med det.
Ja jag vill verkligen att det ska funka, jag kände redan av det lilla jag fick använda den att det var både roligare och lättare att jobba med penna än med mus.
Så håll tummen för mig: :)
Cindy
Jag håller båda tummarna hårt 
mvh
laimer

#41/ Njaee.. jag tror inte det har någon avgörande betydelse vad du har för procesor när den är såpass ny. Alltså om det är Intel eller AMD. Orsaken till att jag valde AMD var att jag ville ha en 64-bitars processor och vid det tillfället var AMD (single core) den som klarade av att arbeta utan att temperaturen blev i högsta laget (risk för att maskinen "stallar").
Tror nog mer på att det är antingen en orsak som är mer svårbestämd i kringutrustning till ditt system eller något annat bakgrundsprogram som inte kan lira snyggt med plattans drivers.
Hade ett knepigt problem med vissa program för ett tag sedan och det visade sig att det berodde på att det lagt sig två (samma) drivrutiner för grafikkortet i Win Reg. Det var rätt pilligt att få bort den överflödiga, men när det var gjort gick maskinen som en räser-iller på såpad bana.
--- DKJ ---
Tack laimer, snällt av dig :)
Ja Jgraph, det är ju det som jag är orolig för. Att det ska vara nåt som stör. Att hitta felet är inte lätt för en som mig som inte fattar så mycket om hur sånt fungerar.
Men jag har inte så många program. När jag tänker efter så har jag nog bara Photoshop, Dreamweaver och virusprogrammet….zip-program förståss.
Ibland har jag undrat över datorn, den jobbar väldigt tungt, och jag får ofta felrapporter när jag är inne i antingen PS eller i Bridge. Även när jag är inne på Deviantart händer det att jag blir utslängd. Först en felrapport, sen stängs programmet ner.
Det är nåt som har bekymrat mig, så det är kanske nåt där som inte är som det ska.
Och någon kringutrustning har jag inte.
ha du kollat upp att din dator inte fått in ett maskprogram som kloggar upp ditt minne?
Det kanske är en dum fråga men
jag fick för ett tag sen in ett skumt program som dublicerade sig självt varje gång jag startade upp datorn. Det var synnerligen svårupptäckt och vi fick köra 3 olika antivirusprogram för att hitta det. Tyvärr minns jag inte vad det hette men något i stil med baba eller bäbä
Har du spybots senaste variant kan Teatimer störa PS
Du skulle kunna kontakta Adobe-tekniska support och påtala problemet med alla felmedelanden. Du kanske har fått en taskig uppdatering. Fick en sådan till versioncueCS2 hela datorn kaikade ihop.
mvh
laimer
#45 Usch det låter farligt och krångligt…….
Jag vet inte, jag har ju avvast……sen har jag spybot. Och jag tror det är den senaste men jag vet inte riktigt.
Och jag brukar kolla igenom datorn ca en gång per vecka. Och den har aldrig visat något.
Men jag har idag mailat en kille som vi använder i jobbet till datorerna. Det var även han som beställde min dator efter att jag förklarat vad jag skulle ha den till. Så då byggde dom datorn efter mina önskemål.
Jag tycker att datorn jobbar tungt. Och när jag har uppe denna sajten, Deviantart och photoshop och bridge samtidigt, vilket jag alltid har. Så brukar det hända att jag får felrapport.
Jag har aldrig fått det på denna sidan, men på Deviantart, PS och bridge. Där kan den komma. Först tänker den länge, sen kommer rapporten, och sen åker jag ut ur det programmet.
Ja jag förstår att det måste vara nåt som felar och nu har jag i allafall meilat honom så får jag se om han har tid att kolla min dator.
Tack så jättemycket för dina tips och råd. Värdesätter det massor. :)
haha….denna hår-tråden förvandlades visst till Dataproblem-tråd :)

VersionCue = gå till Edit/Redigera -> Preferences/Inställningar -> File Handling/Filhantering och stäng genast av (avmarkera) "Enable Version Cue/Aktivera Version Cue" !!!
Jag sk--er fullkomligt i vad andra säger om Version Cue för de uteslutande flesta av oss har aldrig någon användning för Version Cue och det där är ett j--elskap som ställer till med flest problem i PS än något annat "onödigt" dom har stoppat in där.
--- DKJ ---
Ååååå #48
En själsfrände :-)
Så trevligt
Cindy prova stäng av Version Cue, hjälper inte detta så se om PS har tillåtelse att leta uppdateringar på egen hand. Stäng av den funktionen också. Jag vet faktiskt inte om uppdateringsfunktionen ligger under Version Cue vet du Jgraph?
Du Cindy
Är din dator raidkopplat?

Det var till bra hjälp :D
#50 VA?? raidkopplad? hahaha…..ja du…det där fattade jag inte… *s*
#50 VA?? raidkopplad? hahaha…..ja du…det där fattade jag inte… *s*
Jo
Ååååh nu kommer en sådan där lång historia igen… :-0
MEN detta är en HORROR-story
Ibland när man ber sin datorkunniga medmänniska att bygga sig en dator på vilken man bara skall arbeta med photoshop och bilder händer det att den raidkopplas. Lite förenklat innebär det att du har två skrivarhuvuden som skriver till 2 hårdiskar som identifierats som en. Datorn blir supersnabb men sårbar. Blir det vajsing på en av hårddiskarna så slöas hela datorn först gradvist ned för att slutligen bli blåskärm =död. Fråga datorkillen hur han har riggat din dator. Är den raidkopplat BÖRJA fixa backupper på dina bilder omgående. Ett litet tips bara om du inte gör backupp som rutin bränner över bilderna på dvd eller lägger dem på en extern hårdisk som kopplar via USB-porten och plockar bort.
Det vore så hemskt om alla dina fina bilder skulle försvinna, det digitala mediet är sårbart och bilden finns ju bara i den virtuella verkligheten om man inte skriver ut den.
Datorer och hårddiskar kan ha element i sig som är måndags exemplar. Som min fantasiska supersnabba raidkoppplade DELL dator som dog månaden efter att garantin gick ut :-( I samand med detta gick nästan ett helt års arbete åt skogen.
Har du vajsing i ett raidsystem kan du nuka även externa backupp hårdiskar som kopplats till lärde jag mig surt
Jag bara ställde fråga då jag plötsligt kom ihåg denna mycket otäcka upplevelse. Numera kör jag på en vanlig men långsammare icke raidkopplat dator.
mvh
laimer
Usch………du kan då skrämmas *asg*
Ja jag ska genast ta reda på det.
Jo jag har alla mina bilder ligger på en extern disk. Men den sitter ju ikopplad alltid.
Köpte en till som jag tänkte lägga över bilderna på. Men den behövde jag till PS som kräver en hel del.
Så jag måste köpa mig en tredje extern disk som jag bara använder för att förvara mina bilder.
Jo….faktiskt…så skulle jag bli jätteledsen om dom försvann. Inte all…..men de sista som jag gjort som jag har ligger på DA. Dom har varit så mycket jobb med så dom vill jag gärna ha kvar.
Har du dvd-brännare?
Färdiga bilder på dvd-skivor är väldigt bra :-)
Jag borde bränna fler än jag gör. Jag tar den senaste varianten av en bild i lager + en swattat bild som justerats varifrån jpg, tiff, png görs det är ungefär vad som ryms på en 4 gig dvd för mig.
Ett annat litet tips är
Bränn ned alla lösa utklippta element tematiserade typ himmlar, blommor och sånt på dvd skivor. märk upp dessa nogrannt med temat och plocka undan från den aktiva datorns hårddisk.
och framförallt GÖR BACKUPP på din PS-penslar ADOBE PS kan vara onskan själv. Alla mina mödosamt framarbetade braiga penslar sa poof ut i den blå skärmen. Borta
bara sådär! och backuppdisken med den!
Fy vad hemsk jag är, men slipper du/ni råka ut för liknande traumatiska upplevelse så är mycket vunnet :-)
mvh
laimer
Det där med externa diskar jag är nog uppe i 5-6 stycken 250gb numera, fast då har jag/vi även ett helt släktarkiv med ett omfattande bildmaterial av gammla fotografier från slutet av 1800-talet och fram till idag. In tutti 7-generationers kvinnor och flera hundra fotografier av varierande kvalitet att restaurera.

En liten bisats
Dessa damer hadde dock många gånger fina håruppsättningar
:-)))
Sant Laimer, de hade väldigt fina håruppsättningar. Det håller jag verkligen med om.
Ja en extern till får det bli. Sen klarar jag mig ett tag. Jag köper dem som ligger på 500, Förutom de bilderna jag gör inne på DA så fotar jag ju själv också, och då i RAW så jag behöver ha mycket plats på disken för dom är så stora.
Men det plockar snabbt till när man håller på med bilder. Men det är bra att man kan köpa dessa externa hårddiskar.
Apropå hår så ska jag verkligen prova dessa tips i den här tråden vid ett tillfälle när jag känner att jag har tid.
Skulle vara kul att behärska den delen. :)
Håhåhå
Jag tror att att många här kan kandidera till titeln bäste hårdiskkund snart.
Hos oss är vi två som fotar RAW i hushållet. Så jag får kämpa för att ha min dator i fred för alla extra bilder :-)
Säger bara pippi på texturer och makrofotografering = fler externa 500gb diskar. Borde bli bonus kund :-)))

#49/ > Ååååå #48 …. En själsfrände :-)<
Kan du ge dig f-n på när det gäller Version Cue ! En av de första rekommendationerna jag har i gruddelen av PS-kursen online (kommer) är att stänga av VC - omedelbart !!
Uppdateringar kan ske på flera sätt. Dels kan man uppdatera (manuellt) via Help-/Hjälp-menyn, eller också kan man ha Adobe Updater som söker uppdateringar själv.
#52/ Nja, jag tror knappas att dina diskar är raidkopplade, eftersom du har "bara" en intern HD och två externa. Men man vet ju aldrig …
500Gig Ext USB-diskar. Såg sådan i massor just nu hos Claes Ohlson här i Linköping. LaCie-diskar för 990:-. Har en sådan själv (och tre interna).
--- DKJ ---
Tack snälla för att ni är så hjälpsamma.
Jag har nu avmarkerat där det stod Version Cue.
Tack tack… !!!!!! bugar djupt… :)
Tänk, sånt hade jag ingen aning om… oj oj oj vad lite man vet…*s*

#62/ Det är ju just sådantt som det här forumet är till för. Eller har jag missuppfattat det hela .. ?

--- DKJ ---
Angående RAID så ser ju två raidkopplade hårdiskar ut som en i utforskaren. Alltså två fysiska hårdiskar får en enhetsbokstav.
Poängen är att det går att skriva fortare till "den" hårddisken eftersom man då använder två skrivarhuvuden. Är det så att datorn är besälld som en dator för photoshop så är chansen stor att detta är vad man fått. Då filerna ofta är så stora att det hela tiden behövs skrivas till hårddisk och raidkonfigurationen gör det hela mycket snabbare. Men som sagt på bekostnad av om en hårdisk krånglar bara så lite så blir det stora problem.
Jag lutar åt att det är bättre att ha det lite långsammare men stabilare med en hårddisk.
När det började fladdra på laimers dator så var en av de raidkopplade diskarna på väg att lägga av. Märk väl. hade inte lagt av helt.
mvh/gurin
Jag har kollat det nu. Min dator är inte RAID-kopplad. :)
Pust :-)
haha….exakt……..jag pustar ut……… :)
Fast gör backupps ändå :-)
Ja det ska jag göra….
Gjorde en tråkig upptäckt precis nu.
Den ena externa hårddisken som jag köpte för ett tag sedan har tydligen slutat fungera. Den jag hade kopplad enbart för PS minne. Den syns inte när jag kollar…….den måste vara sönder,
Såg att Ps hämtat minne från den stationära C och det kan vara därför som den inte riktigt funkar bra. Mycket märkligt.
Åhå Zabbio
Fin manke
Jag tror att plattan kommer att bli din förlängda arm. Det skall bli både kul och spännande att få se utvecklingen om du vill visa flera bilder allt eftersom
God arbetslust
och ha en bra dag
mvh
laimer
Cindy
Trist men sådant händer :-( Hårdiskar slits ut
Men
Du får se det possitiva i att du inte har förlorat alla dina bilder på köpet. Hoppas att det löser sig för dig
Ha en bra dag om det går
mvh
laimer
#71 Laimer
Jag fattar inte hur jag klarat mig utan platta i ett halvår. x_X Att arbeta med mus är väl ok.. men att återgå till mus när man är van vid en platta är horribelt.. :O
(har ändrat båda ögonen och pillat ännu mer med manen)
Ha en bra dag själv.^^
Jo det är sant. Men detta var en extern hårddisk som jag köpte för några månader sedan. Jag hade ingenting på den, utan den var enbart till för Photoshops minne. Så jag tror ju inte att den var utsliten.
Men det blir till att köpa en ny.

# 70/ Rubriken på den här tråden är "Fejka med hår" men nu handlar den om allt möjligt så frågan är väl vad som egentligen är off topic … :)
RAID: Jag kan inte göra annat än hålla med allt Laimer säger om Raid. När jag bytte maskin senast ville byggaren väldigt gärna använda Raid (experiment från deras sida, antar jag), men när jag fick veta vad Raid innebar så backade jag omedelbart. Det dök upp en stor, röd varningsskylt i mitt skyddmedvetande som sa "ACHTUNG!!!" Med önskvärd tydlighet från alla kraschade Raid-system jag hört talas om så var det inte så dumt att fortsätta köra på "det vanliga" ATA-systemet.
Med hårddiskar som får större cache, snabbare accesstider och snurrar med 7200 rpm så har det gått tillräckligt fort för min del ändå, trots att jag ibland sitter med bilder på flera hundra meg. Skulle vilja råda att heller satsa en peng på bättre processor, snabbare systembuss och mer RAM.
Att hårddiskar slits ut händer, ja - och vissa diskar tydligen fortare än andra. Den absolut största boven i dramat med diskkrascher är (fortfarande) värme. Har man gjort vad man kan för att motverka det - satt diskarna en bit ifrån varandra - så är det inte mycket mer man kan göra. Om man inte monterar in en massa chassifläktar eller vill köra maskinen utan sidoplåtar.
Ska jag framhålla några diskar framför andra så blir det Seagate Barracuda-diskarna och då inte dom största modellerna. Hade 3 st 40 Giggare för några år sedan i en maskin och dom snurrade problemfritt i 5 år ! När jag bytte maskin sist hade någon vandal monterat in Maxtor-diskar istället för Seagate som jag sa att jag ville ha (skyllde på att dom inte fick tag i dom .. ?! ) och jag har nu själv fått byta två av dom mot Seagate - som jag fick tag på utan problem.
Men jag vill gärna tro att Cindy har ett ganska vettigt system egentligen, med "bara" en intern C-disk och resten som externa USB-diskar (eller FireWire). Har sett nu att LaCie börjat göra den modell som F.A. Porsche designat i flera olika storlekar och till priser som börjar bli intressanta. Just den modellen av externa diskar rekommenderas bl a av Scott Kelby som använt dom i flera år.
--- DKJ ---
Jgraph…
Jag pratade nyss med våran IT-kille på jobbet. Och han tyckte att jag skulle sätta in en disk till i datorn och använda som växlingsfil till PS istället för att ha den extern han sa också att de externa är slöare……..vad tycker du? Är det bättre eller dumt??
låter intressant med de nya diskarna. En annan sak som jag funderat på är att om man kör med windows XP som bas finns det en gräns för hur mycket ramminne man kan ha begränsningen ligger runt 2 gig RAM annars blir XP instabilt. Jag hadde gärna dunkat i 4 gig Ram i min då nya dator från i fjol men avråddes det. Själv roddar jag vanligtvis bilder som ligger mellan 1,5 - 2 gig PS har en gräns vid 2 gig för att spara bilden.
mvh
laimer

Sanningsenligt så är jag inte sådär värst intresserad av datorer som sådana. Det är mer vad jag kan göra med dom genom att använda bl a Photoshop som är mitt intresse, så jag är nog egentligen inte den rätta att svara på en sådan fråga.
Om du i Redigera -> Inställningar -> Prestanda har ställt Virtuellt minne till någon annan/andra disk/-ar än C så har du gjort vad Photoshop vill att du ska göra.
Visst är USB-diskarna något långsammare än interna diskar, men jag har mycket svårt att tro att det ska ha någon avgörande skillnad.
#78 Okey då vet jag. Tack ;)

#77/ Tycker mig ha fått samma info från bättre vetande om XP och 2 Gig RAM - vilket är det jag ligger på nu. Ska visst också finnas någon gräns för hur stora diskar man kan använda i XP (interna), men det är forfarande overifierat vad jag vet. Det har i all fall inga probelm som helst att se och hantera 500 Gig USB-disken.
Vista har jag inga erfarenheter av mer än att jag har det i Laptoppen - som jag bara använder som kommunikationsmaskin och till diverse "småsaker". Vad jag fått mig till livs från teknikaren hos den lokala datalangaren (en Koneo-försäljare) är att Vista gärna vill ha mint 1 Gig för att börja köra smidigt. Det bekräftades av att det satt 512 Mb RAM i den här baljan och den höll på med uppstaren i typ 3 veckor innan det började hända något som liknade produktivt. Byte till 1 Gig RAM gjorde hela skillnaden - faktiskt …
Som en side-note har Service Pack 1 för Vista ännu inte dykt upp så långt jag vet.
--- DKJ ---
Vista låter otäckt…
under #77 råkade jag låna Gurins dator och glömde bort att logga ut honom och logga in mig jag ber så mycket om ursäkt.
Jag kör på 2 st 1gigare + ett Assusmoderkort och 2 st 250 gig hårdiskar. För att få en hyfsad snabbhet i creative suite CS2 och framförallt i PS har jag valt bort windows word, och tagit bort alla onödiga extra program.
Det går att rodda runt 1,8 gig bilder i ps med acceptabel hastighet. Ritar mycket digitalt som det är viktigt att penstrecken sitter där när jag dragit dem och inte kommer upp på skärmen med fördröjning.
Att spara dessa stora bilder ger en liten kafferast :-)
jag har inte heller några problem med externa 500gig hårdiskar har dock inte porvat koppla in och köra fler än en samtidigt.
Vill inte veta om det kan gå fel :-) Det vore shitigt att behöva gynna den lokala dotorförsäljare med fler tusenlappar redan i år.
mvh
laimer
Nu blir jag snart galen……….försöker måla hår men det går inte alls…………försöker läse totorialen här ovan, men fattar inte ett dugg………….inte ett smack faktiskt. Detta var nog inget för mig.
Cindy..
Orkar inte läsa alla inläggen innan här men min fråga ang ditt problem med wacom är…har du en logitech-mus? Och isåfall…har du installerat drivrutinerna för den musen på datorn?
Det har nämligen varit vissa bekymmer med att logitechs drivrutiner (som egentligen inte behövs) har krockat med wacoms drivrutiner.
Sen var det någon som sa att AMD skulle funka bättre….det tror jag inte ett smack på…inte för att jag själv förespråkar intel utan för att det inte finns en möjlighet att det skulle vara processorn som ställer till det för dig.
Sen vad gäller #64 tips om raid….hmm…du borde nog läsa på lite om raid. Det finns nämligen olika sorters raid.
Raid 0 är när man har två diskar som beter sig som en större men går en sönder så är informationen försvunnen på båda.
Raid 1 är när man har två diskar som beter sig som en….men du har hela tiden en full kopia på hårddisken så om den ena går sönder så förlorar man ingen data….det är bara att byta ut den trasiga disken och fortsätta som om inget hade hänt.
Fördelen med raid är att det går snabbare att läsa från diskarna.
Men ytterligare en fördel med raid1 är som sagt att man är säkrare mot hårddisk-krash. Nackdelen är att om du har 2 st 500GB hårddiskar….så kommer du bara ha 500GB utrymme totalt….eftersom att båda diskarna är kopior av varandra. (speglade)
Sen finns det något som heter JBOD och det är ungefär som raid1 förutom att den ena disken fylls innan´den andra påbörjas…vilket gör att om den ena disken går sönder så har man iallafall kvar lite information på den andra…tyvärr kan man ju inte vara säker på vilka filer som finns på vilken hårddisk.
Bad gäller spybot, adaware och andra liknande program så är det tyvärr bara falsk säkerhet….lite som att köpa en bilförsäkring efter att man krockat.
För det är nämligen så att de flesta virusen idag stänger av funktionen på antivirusprogram, brandväggar och antispionprogram om de lyckas att ta sig in i datorn men att fortfarande få dig att tro att de fungerar som de ska.
Det är bättre att t ex ha Defender som laddas ner gratis från Microsoft….det stoppar spyware och adware INNAN de kommer in i datorn…..spybot och adaware kollar efter att datorn blivit infekterad…och då ska man som sagt inte vara säker på att programmen fungerar alls även om de säger att de hittar saker.
Nä…min rekommendation vad gäller en dator man kör PS på.
1. Raid1 för extra säkerhet innan man hunnit göra backup på bilder.
2. En extra disk så man kan ha ytterligare en växlingsfil för PS.
3. Ett antivirusprogram som inte tar mycket resurser.
4. Defender från Microsoft.
5. Ta bort saker i Autostart som t ex adobe reader, photo downloader, WinZip och annat som inte behöver att vara igång förrän du ska använda det.
6. Se till att växlingsfilen på windows är satt att vara 1.5 ggr större än vad du har RAM-minne i datorn.
7. Se till att datorn är inställd för "bästa prestanda" i egenskaperna för "den här datorn".
Fler tips har jag så det är bara att fråga.
(märks kanske att datorn.ifokus.se är mitt egentliga tillhåll va?
)
Tack snälla för ditt långa och utförliga brev. :=
Ja flera av de alternativen du skrivit här längst ner har jag redan.
Det jag inte har är den här Raid1
Jag har byggt in extra disk just för PS växlingsfil.
Har haft Avvast antivirus. Men nu sa dom på Proxdata att jag skulle byta till Panda. Att dom föreslog det är för att min dator krånglar och dom sa att Panda hade fått bäst i test nu.
Wäxlingsfilen i windows…?? Det vet jag inte…
Prestandan ska jag kolla hur den är intställd.
Min Wacom har jag inte haft på flera veckor. Fick en ny på posten igår som jag reklamerade direkt. kartongen var helt förstörd och man kunde kika in och kolla vad som låg i paketet. Ringde Dustin och dom skulle skicka en ny.
Kanske har jag den i slutet av veckan.
angående datorn så sa dom på proxdata att nu när jag har två inbyggda diskar så måste jag ladda ner en viss drivrutin. Den drivrutinen finns inte bland Adobes vanliga ned laddningar.
Men den är nu nedladdad i allafall, och jag tycker att det har löst vissa problem. Nu kan jag göra markeringar med lasso. Och jag kan använda Gör flytande, utan att datorn säger att minnet inte räcker till.
Jag vet att jag har gott om minne, jag har en ny bra dator med mycket kapacitet. Det borde fungera galant. Men det är nåt som felar………och det är inget vidare kul.
I morse när jag startade datorn så fungerade helt plötsligt inte musen.
Så nu står min dator på där hemma…. och jag kan inte göra någonting…..snart gråter över allt krångel.
Jag har massor att göra både privat och med Bildbehandlingskursen som jag går……men det bara strular hela tiden.
Inget kul alls…….datorer är dumma!!!! 
Tack för alla råd.
Nej, nej och åter nej!!!
Installera INTE Panda. Men byt gärna datorleverantör eftersom de där Proxdata inte verkar veta vad de pratar om.
Panda fick bäst i test i senaste Datormagazin ja…MEN….de testade inte med skarpa virus.
De fick också poäng på funktioner….men vad gör det när Panda suger.
Jag jobbar inom IT och vi får allt som oftast in datorer som är nedlusade av virus…av dessa har c:a 80% Panda installerat. Den mest infekterade datorn vi fått in hade över 24000 smittade filer men Panda verkade fungera som det skulle…i själva verket var det inte ens igång eftersom att ett virus stängt av Panda för länge sedan.
Panda tar över 120 MB av ditt RAM-minne.
Det finns 2 st oberoende testcenter på nätet som inte gör annat än att kolla antivirusprogram.
Panda lyckas inte ens med kraven för att ens komma med i testerna vilket borde säga en del.
Dessa två testcenter är:
http://www.av-comparatives.org/
http://www.virusbtn.com/index
Årets antivisrusprodukt på AV-comparative blev 2006 och 2007 NOD32 samt att NOD32 har plockat 100%-titeln på virusbulletin 47 gånger i rad…det borde säga vilket antivirusprogram som är bäst. NOD32 tar c:a 10-15MB av ditt RAM-minne och du märker inte att det är igång.
NOD32 kollar uppdateringar 1 gång i timman och uppdateringarna som hämtas är virusdefinitioner och inte en massa grafiska uppdateringar vilket gör att uppdateringarna är c:a 20-30kb stora och går snabbt att ta hem.
Så än en gång…köp INTE Panda…det är en av marknadens sämsta antivirusprogram. Lita på mig när det gäller detta för jag har verkligen erfarenhet just när det gäller antivirusprogram och datorsäkerhetsfrågor.
Sen undrar jag vad Proxdata menade med att man var tvungen att ha någon speciell drivrutin när man hade 2 hårddiskar i datorn om man skulle köra PS…
Jag har 7 hårddiskar i datorn plus några externa och jag har inte behövt ladda ner någon speciell drivrutin trots att jag har växlingsfiler till PS på 4 av diskarna.
Jag tycker att det låter som att något annat är skumt med din dator.
Herregud!!!!!!!!!!!!!!!!
Vam f-n kan man lita på!!?????
Här kan man inget själv och litar på experterna, eller de som ska vara experter.
Det är även dom som har byggt min dator.
Jag pratade nu med en annan kille som jobbar med IT. Han vill att vi åker ner med datorn efterssom musen nu lagt av.
För inte så längesen åkte jag ner med datorn för att en av de externa diskarna bara slutade fungera. Och det var den jag hade köpt endast för PS.
Dom hittade inget fel och när jag kom hem så funkade det igen. Men nu har som sagt musen slutat fungera. Och jag är inte ens säker på om tangentbordet har kontakt. För när jag i morse tryckte på Windows-tangenten för att kunna stänga ner så hände ingenting. Och jag var trött och tänkte inte på om tangentbordet lyste eller inte.
Så förmodligen får jag åka ner med min dator i kväll.
Angående virus så sa jag att jag inte ville ha Panda. Den här killen jag känner genom jobbet la in panda till mig igår för att dom på Proxdata sagt det. Och jag hade faktiskt ett litet helvete igår. Jag kunde inte ladda ner som jag brukar, jag blev utlängd från internet.
Och nu när den här killen som jag känner skulle gå in i sin dator hemifrån sig för att kolla så kom han inte in. Han sa att det inte fanns någon internetanslutning.
Han kan nämligen gå in på min dator hemifrån sig. Låter kanske knäppt. Men det är för att jag jobbar mycket hemifrån. Och när jag haft problem så har jag behövt hans hjälp. Han sköter våra datorer på jobbet.
Han har varit snäll och försökt hjälpa mig, så förmodligen åker han ner med min dator till Proxdata ikväll.
Jag är verligen inte glad åt allt det här strulet. När man inte sen kan nåt själv så blir man så hjälplös.
Tack för att du engagerar dig. ;)
En liten fråga….alla de saker som strular…är de inkopplade via USB?
Har du isåfall en USB-hub? Har du det så ska du helst inte koppla in hårddiskar på en sådan…och tangentbord och mus ska helst också vara kopplad direkt i datorn…..och även wacombrädor.
Jo visst har jag koll på att det finns olika RAID, men det var ett tag photoshopmänniskor rekommenderades RAID 0 för att öka hastigheten. Jag rekommenderar inte ens RAID 1. Att dag ut och dag in ro runt de här fleragigabytestora filerna sliter otroligt på hårdiskarna som hela tiden skriver. Jag menar verkligen hela tiden.
Bättre att jobba mot en och spara på annan icke ihopkopplad.NOD32 kan inte nog rekommenderas. Hustruns dator kan nu ägna full kraft åt PS eller det där 3D-programment som hon nu kärat ned sig i.
mvh/gurin
#87 Nej allt är kopplat direkt i datorn.
Jag ska fixa NOD32 på studs!!!!
Där har du fel.
Raid sliter inte mer på disken än något annat eftersom att de jobbar precis som en enskild disk….diskarna är inte igång hela tiden. Och det är inte bara slitage som avgör livslängden på en disk. En disk som används sporadiskt lite då och då kan rasa precis lika fort som en som jobbar dygnet runt…men med raid1 gör det inget eftersom att du har en full kopia hela tiden. Jag hade inte förlitat mig på att ha en extra hårddisk att spara material på om jag inte hade brännt allt på skiva. Men sannolikheten att 2 diskar i en raid1 rasar exakt samtidigt är näst intill obefintlig. Raid0 skulle jag däremot inte rekommendera någon.
Nu har jag fixat NOD32!!!!
Hela datorn är genomskannad, varenda bild har kollats och inget hittades i allafall. 
Så bra…går datorn bättre?
Inte för att jag misstror dig men du köpte väl det va? 
#92 Jag visade våran datakille på jobbet vad du skrivit. Så han laddade hem det till mig. Det finns ju så man får testa i 30 dagar innan man betalar.
Men jag har väl redan bestämt mig för att ha det, jag litar på det du skrev. Så jag antar att det pluppar upp meddelande här sen att jag ska betala om jag vill ha det kvar. Och det vill jag :)
Ja jag har suttit och jobbat en stund. Och än så länge så funkar allt som det ska i allafall. Så håll tummarna för mig :)
Både tummar och tår hålls 
Tack snälla du