Dags för Ifokus att byta webhotell?
Nu börjar jag bli smått arg…det är inte första gången det här händer.
Man sitter och skriver ett svar på någons fråga och det blir ett relativt långt svar….sen klickar man på "skicka" och vad händer? Jo…man får något felmeddelande om SQL….och vad händer när du försöker att backa tillbaka? Jo…allt man skrivit har försvunnit…detta har hänt ett ANTAL gånger och det börjar att bli väldigt irriterande…kan inte den som satt upp servern sitt jobb eller är det bara klåpare som jobbar på webhotellet? Annars får ni ha en notis om att man ska skriva sitt inlägg i Notepad först…för det är inte säkert att meddelandet går att posta.
Allt som oftast händer det att man inte kommer in på iFokus alls.
Senast nu på morgonen fick jag följande meddelande…
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Transaktionen (process-ID 124) har råkat ut för deadlock på lås-resurser i en annan process och har tilldelats lägst prioritet för dessa resurser. Kör transaktionen på nytt.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.SqlClient.SqlException: Transaktionen (process-ID 124) har råkat ut för deadlock på lås-resurser i en annan process och har tilldelats lägst prioritet för dessa resurser. Kör transaktionen på nytt.
Source Error:
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.
Kan ju ta till vana att kopiera långa inlägg:P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Kan faktiskt inget annat än hålla med Zpookey. Det är förbaskat irriterande det där och har man ansträngt sig för utveckla en förklaring med många och kanske komplicerade moment, så är det lagom roligt att få alltihop flushed-down-the-toilet av en tjurig SQL-Server på vrången.
Nu är det väl tyvärr så att hela iFokus-konceptet är bundet till den webplats man har och inte enkelt kan flyttas över till en annan provider hur som helst. Men det är inte utan att jag gärna skulle se ett motsvarande forum på någon php-baserad plattform (Unix/Linux) eller kanske typ Ning
Har också funderat på det där med Forum och eventuella alternativ, men insett att jag inte skulle ha tiden till att hålla igång ett sådant med det arbete det skulle innebära för att hålla tillräckligt många tillräckligt intresserade.
Men, det kan bli förändringar i min nuvarande situation inom en ganska snar framtid, så man vet aldrig ….
ibland händer det att man får felmedelanden när man skickar, fast när jag backar finns alltid texten kvar. Så för mig är det inget problem.

Men oavsett om det är kvar eller inte skall dessa fel inte uppsta flera gånger per dag. Det visar till ett graverande fel i programvaran.
Till viss del även maskinvara kan ha med det att göra, men eftersom felmeddelandet ser ut som det gör är det ju ett programvarufel. Beror det månne på en felaktig minneskrets någonstans i serverparken ?
Ja, jag vet inte helt hur upplägget ser ut just där, men jag skulle våga påstå att systemet är lite förkylt…
#5 Nej, det har varit ovanligt mycket strul på sajten de senaste dagarna. Håller med om att det inte är nåt kul alls…. :(

Inte nog med att jag skriver som ett a**el - jag stavar som ett krattskaft också… "proriterat" ..? Har väl aldrig hört på proriterat ! Prioriterat, ska det vara, naturligtvis… Hmmppfff…

#7 haha A**el stavas väl a**le? X'D
Om jag kommer in på 1 försök av 4 får jag vara glad.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

#8 Jo - det är ju det jag säger.. "Jag stavar som ett krattskaft" - vilket skulle bevisas ..

--- DKJ ---

Anledningen till att vi har haft problem den senaste en och en halv vecka ar pga en bugg i den "device driver" som har hand om diskaccess pa var databasmaskin. Denna bugg gjorde att vara index pa databasen blev korrupta. Det har tagit oss ett tag att aterskapa indexena evftersom databasen har vuxit till sig rejalt…
Och jag kan saga att ett php baserat forum inte skulle klara av den trafik vi har idag. De ar designade for sma databaser med 100.000-tals meddelanden. Medans iFokus i ar kommer att liggar over 5.000.000 meddelanden.
---

#11…
Jag skulle nog fortfarande se över minneskretsarna, för det är ju fortfarande lite knöligt.
Drivrutiner brukar ju läggas i RAM.
Om ni inte kan eller vill byta och kolla upp vareviga minneskreets, så kan ni ju testa att se vilken adress i minnet som strular och fylla den adressen med "skräp" så den inte upptas av något viktigt för funktionen.
Annars kanske er hårddisk-array inte är helt frisk och sund, men det är inte lika troligt… MBF är inte helt godgänd här :-/ Men jag är grymt imponerad över upplägget, trafiken och atmosfären på iFokus. Nu är det bara driftsäkerheten som behöver ett uppsving.
MVH
//_RS_

Jag kan tillägga att vi inom kort kommer att gå över till vår helt nya driftsmiljö hos en annan internetleverantör och hoppas bytet innebär en förändring till det bättre.
Håller verkligen med er om att det är störande när man skriver inlägg eller kommentarer och dessa försvinner.
// staffan