Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 703 ggr
Tywysoges
0

hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick igår en radda jättefina bilder på en häst. Hittade en som jag tyckte var kanon, men tyvärr är bakgrunden inge bra. Så har bytt ut bakgrunden, men får det inte att bli snyggt. Syns så väl att hästen är inlagd i bakgrunden.

Har ni några tips?

Ylva-Li
0

problemet med bilden är att hästen ser kantig ut. Dvs där du har klippt ut den. Ser också en bit vitt över rumpan. Det största problemet är nog att hästen inte har någon skugga. :) Men jättefin bild annars.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Cindy-
0

Ja det är svårt att göra montage när det är utomhusbilder då ljus och skugga är olika på bilderna.

Friläggningen är inte sådär jättebra jag tror du missat på vissa stället. Uppe vid rumpan tex.

Hästen behöver ljusas upp på vissa ställen så man ser konturerna på den. Just nu ser det mer ut som bara en svart hästform. Jag ser bara lite, lite ljust på ryggen.

Förmodligen kommer den från ett original där omgivningen är mörkare än denna bilden du vill ha som bakgrund nu.

Både hästen och marken behöver skuggas för att man ska få känslan av att hästen verkligen springer där.

Det här är jättesvårt. Och jag brottas ideligen med skuggor och ljus och det är verkligen inte lätt.

Jag är själv väldigt dålig på att hitta var jag ska lägga skuggan osv. Så det vore bra om någon kunnig istället svarade på detta och gav dig råd hur du ska göra med skuggningen.

Men jag tror den blir jättefin om du jobbar lite mer med den. Ett mongage, för att det ska bli bra, tar lite tid att göra. :)

Tywysoges
0

jag tror jag ger upp

Cindy-
0

Nej nej………..ge inte upp!!!

Ylva-Li
0

Nej, inte ge upp heller. :) Det ÄR svårt att sätta ihop två bilder så att det ser äkta ut. Men övning ger färdighet.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Cindy-
0

Absolut, Ylva-li har helt rätt.

Allt är en träningssak. Och man kan åstadkomma allt man vill bara man är lite envis Glad

LeoL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

använda en pluging till photoshop …

KnockOut 2 kommer att hjälpa dig … lycka till

Tywysoges
0

har ju inte photoshop tyvärr…. använder paint shop pro..

AndersT
0

för att få ett objekt smälta in i en ny bakgrund behövs en bakgrund som funkar i sammanhanget. detta försöket funkar inte, men om du hittar en fungerande bakgrund kan det bli bra. tykcer att du har lyckats frilägga hästen bra…

ett tips för att kanterna inte ska vara för skarpa mot en ny bakgrund är att mjuka upp dem lite genom att exempelvis använda luddverktyget eller motsvarande i andra program än photoshop

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom