Tips på enkelt program med vissa krav...
Hej!
Jag undrar om nån här kan hjälpa mig. Jag har en webbutik, där jag snabbt måste kunna lägga upp bilder på produkterna. Jag är ingen fena på bildredigering, så jag har tyvärr inte tid att sitta och fnula med Photoshop som jag inte behärskar, och behöver inte heller göra särskilt svåra redigeringar. Jag har testat Picasa, GIMP och Elements, men alla program saknar nåt av det jag behöver. Det är:
Beskära bilden till förbestämd storlek (jag är tyvärr tvungen att hålla mig till vissa väldigt specifika storlekar på bilden: 400 x 320 pixlar och 400 x 343 pixlar).
Göra enklare bildbearbetning: Ljus, skugga, kontrast samt skärpa.
Enkelt kunna exportera till olika mappar.
Det här borde ju kanske inte vara så svårt, men antingen är jag eller programmen korkade. Picasa passar mig bra för redigeringen, men man kan inte bestämma storlek så exakt. Programmet har också en egen biblioteksstruktur som är ganska hämmande. Dessutom finns nån bugg så att när man exporterar så försvinner ev skärpa.
GIMP är bra när det gäller beskärningen, men bökigare (för mig) när det gäller redigeringen.
Elements är bra på flera sätt, men oerhört segt. Nån annan än jag som har det problemet? Alla moment tar jättelång tid. Dessutom har jag inte lärt mig det ordentligt, så jag får inte till storleken riktigt, även om jag fattar att det borde gå. De har också en egen knölig biblioteksstruktur.
Är det nån som känner till nåt gratisprogram eller åtminstone relativt billigt program som kan fungera för mina behov? Jag måste ladda upp hundratals bilder på kort tid, och har tyvärr inte tid att sätta mig in i mer komplicerade program, åtminstone inte de närmaste månaderna. Snälla, hjälp en stackars sönderstressad människa.
Nu vet jag inte vad du har för en kamera…
Men har du t ex en Canon digital systemkamera (EOS350D, EOS400D etc) så följer det med ett program som heter **Digital Photo Professional.
**I detta programmet kan du göra en Batch Process…vilket innebär att du kan storleksändra hur många bilder du vill på en gång. Vill du ändra kontrast, ljus etc så gör du det på en bild och sedan kopierar du "recipe" och markerar alla bilderna du vill ändra och använder sen "receptet" på markeringen….vilket gör att ändringen görs på alla markerade bilder.
Det finns säkert fler program som kan göra detta men det är det programmet som jag använder.
Jag har en Pentax (K10D), och medföljande programvara känns rätt omständlig, tyvärr. Jag har inte kollat jättemycket på det, men det lilla jag har pillat med det känns sådär. Tyvärr!
Jag fick tips om IrfanView inne på foto.ifokus, vilket verkar bra, men jag får inte till grundinställningarna så att de passar det jag behöver göra. Så ytterligare tips mottages mer än gärna! 

Xnview är också ett bra program som också klarar Raw.
Tusen tack för tips, Zpookey och bildochfoto! Jag ska genast kolla in programmen och testa.

Web Photo Posting är en bra program ..
om du ska beskära bilden till förbestämd storlek i stora mängder är den här progam bra för dig …
du bestämer stolek på bilden , file format och sen lägg in de bilderna som ska konvertera… sen är det klart ….

eller också
ImageBadger Image Converter
funkar som Web Photo Posting men mycke bättre tycke jag …