Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 904 ggr
LeoL
2008-05-02 13:35
0

HDR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

försöker att göra HDR bild men misslyckades …

men bilden bli bra alla fall ..

vet non hur man gör en bra HDR bild ..

AndersT
2008-05-02 15:52
0

det är ett hyfsat försök till hdr

antingen kan du använda photoshop till hdr, åtminstone de senare versionerna. eller använder du ett program som heter photomatix och skapar bilen där. jag föredrar photomatix.

camera raw  - om du fotar i det formatet - åstadkommer liknande effekter, men inte riktigt lika bra

grunden för att skapa en hdr-bild är att du har tre olika exponeringar av en bild, en överexponerad, en underexponerad och en rätt exponerad bild. de över och underexponerade bilderna ska rejält ljusa resp mörka. du kan även använda dig av fler än tre exponeringar, men minst tre krävs.

photoshop 

photomatix

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

LeoL
2008-05-02 18:28
0

vet du hur man ställer in kameran till rätt exponeringar ?

jag har nikon d80

är det så här?

2

0

-2

AndersT
2008-05-02 18:41
0

det stämmer. eller möjligen något mindre värden, men åt det hållet är det.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
2008-05-02 18:58
0

Wow!!! Jag gillar denna bilden skarpt!!! Skrattande

bildochfoto
2008-05-02 19:11
0

Jag har skrivit några artiklar om HDR. Dels en om vad HDR är och en som också tipsar om en open source programvara.

andreas0
2008-05-04 04:35
0

#5, Om du kör ett open source operativ så testa gärna enfuse för att göra HDR bilder. Ser inte riktigt ut som en "klassisk" HDR bild, men jag gillar resultatet ändå, och den är lätt att använda.

LeoL
2008-05-04 11:41
0

# 6 tack så mycke .. :)

LostInTheDark
2008-05-05 21:45
0

Gillar bilden :D

FunkyShrimp
2008-05-16 22:50
0

*HDRI

Du tar flera bilder med olika exponeringar. En väldigt mörk bild, nästan svart där du endast ser de ljusaste detaljerna som uppkommer då. och samma sak fast tvärtom för den ljusaste då, för att få fram de mörka detaljerna.

sedan ska du ju ha en "vanlig" bild, som inte är tagen med mörkare eller ljusare exponering. Sedan är det att ta kanske 2-3 bilder till från det mörkaste fram till den vanliga bilden samt från den ljusaste till den vanliga bilden. så du liksom går från jättemörkt till jätteljust om du förstår?

http://lindsaydigital.com/blog/images/HDRI_process.jpg

den kanske hjälper till lite?

Sedan har jag själv inte tagit en hdri-bild. men de i skolan har sagt att det är väldigt svårt att få till med de olika exponeringarna.

Nu vet jag inte om jag svarade på din fråga helt? :D men försökte på nåt sätt iallafall.

LeoL
2008-05-17 12:03
0

# 9 dina förklaringa har varit ett stort hjälp …. tack …