Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 1465 ggr
Hjortronsylt
0

Copyright-kod i PsP?

Hej,

som rubriken lyder ;  hur får jag fram koden till Copyright i PsP (Paint Shop Pro IX)?

Testade med Alt + 0169 som jag läste ska vara i Windows, men det fungerade inte.

Ayena
0

© Testa med alt + 184

Hjortronsylt
0

Hm, tack men nej det fungerar inte?  Varken att skriva här eller på Psp.

(Håller in Alt och skriver 184, släpper och gör mellanslag?)

Mackan1000
0

skriver du de på siffrona på sidan och utan o göra mellanslag?

Hjortronsylt
0

Använder skrivbubblan för att skriva på en bild och det är i den skrivbubblan jag vill ha med (C).  Spelar ingen roll om jag skriver koden med eller utan mellanslag, inget händer.

Går det inte att använda koden i Text (T)-bubblan kanske?

intrinsic
0

Skapa copyrightsymbolen i Word eller annat ordbehandlingsprogram genom att trycka Alt +0169. Kopiera symbolen och klistra in den i PSP. Jag använder själv inte PSP, men det bör gå lika bra som i Photoshop

Zpookey
0

För att göra ett © så gör du följande…

Håll nere vänster ALT…
Skriv 0169 på nummertangentbordet och inte på siffrorna ovanför bokstäverna.
Släpp ALT

Så fort du släpper ALT så ska © komma fram…

©©©

Ps….att göra samma sak fast skriva 184 istället för 0169 funkar också.

©©©

Anna
0

Jag använder ALT+8888 och är inga problem för mig… ©

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Zpookey
0

Och det är nummertangentbordet som måste användas.

Hjortronsylt
0

Sorry vänner, glömde nämna att frågan gäller att få koden att fungera på en bärbar dator! På dom stationära datorerna/tangentbordet där går direkt med koderna, men inte på laptopen.

Måste man skaffa alltså ett USB-sifferbord för att få koden att fungera om man har en bärbar, eftersom det inte finns några andra siffror förutom siffer-raden ovanför bokstäverna?

Hjortronsylt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-- Det är i den här textrutan jag menar att jag vill ha in Copyright (c) på mina bilder.

Ayena
0

Jag använder alltid siffertangentbordet.

Isak
0

Infoga © i Word och kopiera över det till PsP..

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Hjortronsylt
0

#12  Har inte Word och oavsett, det går inte att infoga eller kopiera in någonting alls i den textrutan i Psp. Varken via redigera eller med högerklick.

Ni som har PsP - hur gör ni för att få in copyrightsymbolen på era bilder?

Zpookey
0

Vet inte om du använder vista eller xp men klicka på Start->Alla program->Tillbehör->Systemverktyg->Teckenuppsättning

Nu får du fram ett fönster där du helt enkelt letar upp ©…dubbelklicka på den och klicka på knappen kopiera…..sen klistrar du bara in symbolen i valfritt program.

Enklaste sättet att klistra in saker i program är helt enkelt att trycka CTRL+V

En variant av word har du oavsett om du har XP eller Vista…det heter wordpad.

På XP startar du det lättast genom att klicka på Start->Kör och skriva wordpad.

På vista startar du det lättast genom att klicka på "windowsbollen" och skriva wordpad i sökfönstret.

Hjortronsylt
0

Hade hoppats på att det skulle finnas en snabbkod att infoga även för Psp i Textrutan, men det verkar inte så.  Får köra ctrl+V tills jag finner svaret. Tack ändå allihopa för hjälpen!

#14   Det funkar inte att med Alt +0169 på laptopen i Wordpad heller, Zpookey. Jag måste tydligen skaffa ett USB-sifferbord för att få vissa funktioner att funka på den bärbara så som det gör på den stationära.

Zpookey
0

Du har ett nummertangentbord även på bärbara…du aktiverar det med funktionstangenten på datorn.

Då kommer vissa av bokstäverna att vli siffror istället…du ser det om du tittar på tangenterna….vissa bokstäver har siffror på sig också eller hur?

Men har du testat det med Start->Alla program->Tillbehör->Systemverktyg->Teckenuppsättning?

Är det vista så kan du nog skriva teckenuppsättning i sökrutan så får du fram det….där finns alla specialtecken.

Hjortronsylt
0

Jodå, jag hittar teckenuppsättningen och det går att kopiera och klistra in, men jag söker funktionen att slippa kopiera och kunna skriva koden direkt i Textrutan (bild #10).

I Photoshop går det att skriva in snabbkoderna, men inte i PsP verkar det som.

Sifferbordet på bokstäverna (m,j,k,l osv) får jag inte att aktiveras i skrivrutan inne i PsP. INGET händer där.

Så då kvarstår att kopiera och klistra in.  Tack ändå alla!