Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 584 ggr
Jennix
0

Mått och storlek på bild

Jag undrar om någon vet hur man ändrar storleken på en bild UTAN att ändra måtten på den?

Jag har en ikon på 100 * 100 men vill ha den mindre i storlek utan att minska måtten.

Nån som vet hur man gör i Photoshop Elements?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

AndersT
0

mindre i storlek på vilket sätt?

om du ska ha mindre kilobyte på bilden, måste du ändra antalet pixlar per tum - vilket i sin tur innebär sämre kvalitet

annars går det inte ändra storleken på en bild utan att den blir mindre eller större….

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Zpookey
0

Oftast när du sparar i jpg så får du en fråga om kvalitet på bilden. Ju mindre kvalitet desto mindre blir den när det gäller kb som Anders säger.

I photoshop t ex är det ganska enkelt då man kan "spara för webben"…då optimeras bilden för att den ska bli så bra och lite som möjligt för att ha på en hemsida.

Kolla gärna egenskaperna på bilden också…leta efter DPI….allt över 72 dpi är onödigt om man ska ha det på en hemsida.

Jennix
0

#1 #2 

Ja, mindre i kb, precis. Skrattande Frågan är bara HUR jag ändrar kvaliten på bilden, i t.ex. Photoshop?

Jag ska kolla om jag hittar "spara för webben"… Hur kollar man egenskaperna för en bild?

Det ska bara vara en ikon, det behöver inte vara stor alltså men det är viktigt att bilden syns bra eftersom den är så liten 100 X 100.

Tack för svar, skriv gärna mer om ni kommer på! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

AndersT
0

Du ändrar den genom upplösningen (resolution om du har engelskt photoshp), som zpookey skriver räcker det med 72 kb för weben. har du  mer ändrar du ner till 72. har du 72, så kan du testa att minska, men risken är att kvaliten blir lidande

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Jennix
0

#4  Jo, jag förstår att jag ska ändra upplösningen men HUR gör jag det?

Cindy-
0

Bild - Bildstorlek - Bocka ur "Ändra bildupplösning"

Skriv in önskad upplösning. Klart!Glad

Jennix
0

#6  Tack snälla, jag ska testa det! Skrattande