Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 378 ggr
Zabbio
0

Varför inte Volito2?

Lite onödig tråd kanske:P Men vill ändå höra era motiveringar.

Jag läser ofta (det blir ju att läsa när de enda man känner som använder ritplattor finns på internet) om att Volito2 och Bamboo One inte är bra för fem öre. Men sällan någon bra förklaring? På moderskeppet tex står där  bara '' (…) som ser riktigt budgetig ut'' om Volito2…? Vad spelar det för roll, i ärlighetens namn?

Min första ritplatta var en Volito2, jag hade i princip inga pengar, men efter att ha läst några hundra foruminlägg och bara hittat en enda som var nöjd med ett annat märke (och som inte testat Wacom) kom jag fram till att det bästa var att satsa på det dyrare märket. Så det blev den billigaste varianten jag kunde hitta, nämligen Volito2.

Och jag var supernöjd! Använde plattan tills jag lyckades ha isönder pennan…Oskyldig  Det fanns visserligen inget suddi på pennan, inga knappar på plattan och man kunde inte byta pennspets som på de andra modellerna. Men jag köpte ju inte plattan för att ha knappar på den.. Fundersam Utan för att slippa använda musen när jag ritade.

Jag var utan platta ett tag, sedan köpte jag en Bamboo. Som jag ocså är väligt nöjd med, men jag vet faktiskt inte om den är så mycket bättre än Voliton just när jag ritar. Knapparna störde jag mig mest på, tryckte på dem av misstag.

För några dagar sedan impulsköpte jag en Graphire4. Den här plattan tycker jag om! Två knappar och scrollhjul istället för touch-saken på Bamboon. :D Ändå anser de på moderskeppet (t.ex.) att Graphiren bara är väd att köpas om den är billigare än Bamboon? Varför inte lika värde? Jag trivs iaf bättre med  min Graphire. :3 pennan känns bättre för mig med, jag kommer inte åt knapparna av misstag.

Nu kan ju min jämförelse av Voliton och de andra vara lite fel eftersom jag hade ett halvårs paus mellan dem, men:

Är verkligen kvaliteten på Voliton så mycket sämre?

Är ritytan märkbart mindre känslig eller följer inte pennan lika bra?

Är den helt värdelös för någon som ska köpa sin första platta för att testa, och som inte har så mycket pengar? Någon som faktiskt inte kunde bry sig mindre om ett par knappar på brädan som kanske ändå inte används?

Så, fram med era åsikter! :D

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Fick svar från moderskeppet, de säger att det har med hållbarheten, knapplösheten och även nogrannheten att göra. Och att den är ok, men inte bra.

Inte fr att moderskeppet är det enda stället jag kollat på, bara det som är lättast att citera. x)

Så..har någon märkt skillnad i funktionen mellan Volito eller Bamboo One och övriga modeller?

Zabbio
0

Ingen med erfarenhet?

Ylva-Li
0

Eh, jag har snarare hört motsatsen. Att volito är ett av de bästa märken du kan köpa, som även fungerar bra som budgetvariant. Bamboo är ju en del av volito. Jag har volito2 och jag är helt nöjd. Visst kunde den vara bättre, men för det priset jag köpte den för (tror 300kr cirkus) så är den MER än ok.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zabbio
0

Volito är ju inte märket utan modellen :P Wacom är märket..

Men kul att höra att någon är nöjd! ^__^

Ylva-Li
0

blah, har du ju så rätt i. ;) Men wacom brukar iaf sägas vara det bästa märket du kan köpa, eftersom de har bra budgetvarianter också.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zabbio
0

hehe, misstänkte en litet hjärnsläpp där:P

Jo, iofs..