Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 1741 ggr
BertL
0

Konvertering till transparent gif

Hej!

Någon som vet hur man kan konvertera en fil i png eller jpeg till transparent gif utan att förlora för mycket i kvalitet?

Cindy-
0

Jag vet inte om jag förstår dig rätt.

Men bilden blir blir inte transparent för att man ändrar den till gif. Först måste blden friläggas från bakgrunden sen sparar du den bara i gif.

Jag har aldrig hört att man gör på något annat sätt.

BertL
0

Okay. Vet inte så mycket om detta. Hur gör man då för att frilägga bilden från bakgrunden? I Frontpage Express kan man bara lägga in transparenta bilder i gif-format. Det är därför jag vill ha det formatet.

BertL
0

Kanske skall lägga till att bakgrunden bara är den som blev när bilden gjordes. Det vore ju bättre att bli av med bakgrunden helt och hållet, så slapp man tänka på detta med transparens.

Cindy-
0

Men du behöver ju inte frilägga bilden för att spara om den i Gif.

Men då får du bakgrunden med. Har du gjort bilden själv? I vilket program?

Men tar du bort bakgrunden så blir det transparent där bakgrunden var.

Hur ser bilden ut? Kan du lägga upp den här?

Ayena
0

Vad använder du för program? I Pant Shop Pro finns kan man exportera en bild i pngformat/psp.image/tube till gif.

Det bör finnas dessa möjligheter i alla bildhanteringsprogram.

BertL
0

Problemet är bakgrunden. Jag vill inte ha den. Bilden skall läggas på en annan bakgrund på en websida. Websidans bakgrund skall gå ända fram till bilden, utan något vitt "hål" runt bilden. Jag har konverterat till gif för att det är det enda format där bakgrunden kan göras transparant i det Frontpage Express som jag använder för mina hemsidor. Samtidigt vill jag naturligtvis ha bilden i så god kvalitet som möjligt. Går det att få bort bakgrunden i ett format som rymmer mer information är det alltså bättre. Kan inte lägga ut bilden här.

Cindy-
0

Okey, vad har du för redigeringsprogram. Vet du hur man frilägger bilden från bakgrunden.

Det borde inte vara så svårt eftersom bakgrunden är enfärgad om jag har förstått dig rätt.

BertL
0

Problemet är att kvaliteten försämras när bakgrunden tas bort eller görs transparent.

Cindy-
0

Men hur kan den försämras bara för att du tar bort bakgrunden? Det förstår jag inte riktigt………

Jag frilägger bilder hela tiden, men bilden får inte sämre kvalitet för det. Jag förstår inte riktigt ditt problem.

´Vad har du för bildredigeringsprogram……..?

BertL
0

Detta görs i Photoshop. Oavsett hur man gör så försvinner alltid någon del av texten - någon pixels bredd - vilket påtagligt försämrar resultatet. Om

BertL
0

Om du kan sända mig din mailadress kan du få titta på bilden.

Cindy-
0

Läg gärna in den här, då kan alla se den och du får säkert bra förslag på hur du kan gå till väga Glad

BertL
0

Tyvärr går inte det.

Cindy-
0

Inte? Det var konstigt……….varför går det inte?

BertL
0

Det kan jag tyvärr inte heller sägar här.

beem
0

Hur gör du när du frilägger en bild ?

Man kan ju göra på flera sätt i Photoshop. Om du beskriver hur du gör kan du säkert få tips om något annat sätt att frilägga.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

BertL
0

Gör inte detta själv, och kan mycket litet om detta, utan får hjälp av en person som är duktig på det. Tänkte dock ta chansen att ställa en fråga om problemet som uppkommit här, ifall någon visste hur det kan löses. Kan inte lägga ut bilden här, eftersom den skall figurera i andra sammanhang senare.

beem
0

Det går säkert att lösa om du talar om vilket program du använder.

Photoshop eller GIMP kanske ?

BertL
0

Photoshop (se ovan).

beem
0

F' låt jag missade att du skrivit vilket program du har.

När jag frilägger en bild använder jag antingen Magiskt suddgummi eller  Magisk Extraherare (I PSE ligegr det under Bild). Jag har  märkt att olika bilder ger olika resultat om man jämför i dessa båda.

När bilden är frilagd förstorar jag den (med förstoringsglaset) därefter går jag med vanligt Suddgummi och små pixlar och pillrar i kanterna för att få bort allt.

Et annat alternativ är ju att markera bilden genom att tex göra en cirkel kring bilden…..med god marginal från bilden. Klippa ut den och klistra in den på nytt transparent underlag. Därefter förstora bilden och med Suddgummit och låga pixlar arbeta sakta men säkert bort detaljer som inte ska vara med.

BertL
0

Tack för tipsen! Jag vidarebefordrar dem så får vi se.

Cindy-
0

Det finns ju en hel del olika tekniker för friläggning. Och ibland får man lov att använda fler beroende på vad som ska friläggas.

Jag använder väldigt ofta snabbmask…..och kanaler för friläggning. Och naturligtvid lägger jag på en aning ludd innan jag slutför friläggningen för att inte får för skarp kant.

beem
0

GladAha…..det visste jag inte. Snabbmask och kanaler har jag inte lärt mig……än. Kanske borde jag vidareutbilda mig. Jag gillar när det finns olika alternativ att angripa ett problem……..det ska inte vara bara så där pang på 1, 2, 3 ……man ska ju får greja och fippla lite.

Nu ska jag undersöka dina tips Cindy. ….skrider till verket.

Tack för dina tips.

beem
0

Jag har nu googlat efter info och ser att PSE har inte snabbmask. Då var det slut på det roliga. Får väl vara nöjd i alla fallSkrattande

Cindy-
0

Ohhh sorry………..jag menade phothoshop…….jag skrev inte det. Det tänkte jag inte på.