Mitt första hårförsök...
Här är en manip där jag ritat håret själv.
Det var en mardröm kan jag säga……..jag vet inte hur många försök jag gjorde, och den är ändå inte bra. Mer träning krävs. 
Bakgrunden är Kalmar slott som jag fotade när jag var där.
Träden, luftballongerna och själva modellen är stockar från DA
#1 Tycker du? Gud vad glad jag blir!!!!! 
Men människa….hur bär du dig åt ?
Det ser ju helt äkta ut. Finns det något du inte klarar….jag undrar det…….jag blir alltid så imponerad av dina arbeten.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#3 Men hej!! Var det förresten inte du som var så jätteduktig på att rita hår??
Jag är jätteglad över att du tycker att det ser bra ut. Jag har suttit så länge och provat och tränat på det, Har fått slänga i stort sett allt.
Detta var väl den första som blev något så när bra. Men jag vill bli mer säker på det. Jag vill liksom inte misslyckas de första 100 försöken ha ha………………
Nä nu hittade jag vem det var………det var Laimer som var så duktig på hår!! 
Det blev skitsnyggt !
Och du fick en kommentar på dA också ;)
#6 Hej
Var det du som skrev på DA?? Jag förstod inte först vad du menade ha ha………..
Inte helt perfekt, men nära nog! :P (finns ju inget som är perfekt, inte ens foton)
Jag reagerade inte alls över håret när jag först tittade, såg att det var ditmålat först efter att jag läst inlägget och studerade det noga.^^
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag ska förklara hur jag gjord denna om ni orkar läsa ha ha……
1. Ett nytt lager. Först har jag med en mörk färg och en hård rund pensel gjort själva formen på frisyren jag ville ha. Opaciteten här hade jag ca 70%
2.Sen ett nytt lager igen, med en mindre pensel, och en ljusare färg målade jag ut riktningen på håret. Alltså åt vilket håll hårstråna skulle gå.
3.Nytt lager, pensel 5 pix ljusare färg, hårstrån
4.Nytt lager, pensel 3 pix ljusare färg,rita hårstrån
5.Nytt lager, pensel 1 pix ljusare färg, blandningsläge, mjukt ljus. Rita mer hårstrån. Detta görs om tre gånger med 1 pix och ljusare färger.
6. Nu användes verktyget "smeta" Smeta varje lager för sig. Och här ska man tänka på att allt hår flyger lite hit och dit…….så smeta på bara. Smeta med liten pensel helst med 1 - 3 pix
7. Efter det så la jag ihop alla hårlager. Dublicerade lagret och det översta lagret satte jag på blandningsläge, Täcka över. Man kan också prova Mjukt ljus eller multiplicera. Man ser vilket som är snyggast.
8 Nu är det dags för Skugga/efterbelys. Jag använde efterbelys över hela håret lite lätt. Sen ljusade jag upp efterråt..
Sen när allt var färdigt så använde jag "smeta" lite till.
En sak jag glömde……..på varje lager med hår, ändrar man opaciteten. Eller så använder man lite oskärpa…….mer på de första lagren och mindre på de yttersta. Det är för att det ska se mer naturligt ut. Annars blir det bara en massa skarpa hårstrån, och så ser ju inte ett hår ut.
Detta är bara ett sätt……..man kan göra på många olika sätt. Och i kväll ska jag prova ett annat sätt att göra hår. Jag vill hitta ett sätt som passar mig, och som jag gillar.
Det finns massor med hårtutorialer att hitta på nätet, en del är bra, en del väldligt avancerade, och en del är sämre. Så man får prova sig fram.
#7; jo det var jag XD tänkte inte på att berätta vem jag vad först.. :p

jag fattar inte hur alla kan göra allt så precis! Jag bara slinter med musen hela tiden "/
#8 Nej det är inte pefekt alls…….men det är väl det som är mitt mål att jag ska få håret att se mer äkta ut. så det är bara att öva mer :)
#12 Ja det finns en hel del tutorialer och det är bra om man studerar några stycken. Efterssom det finns bra sätt, och mindre bra sätt att rita hår. Sen beror det ju på vad man vill uppnå såklart. Hur man vill att det ska se ut.
#13 Ja jag känner igen det där……när jag började öva på detta så såg det inte klokt ut. Jag blev så arg att jag inte fick stråna som jag ville. Men man får helt enkelt kämpa på.
Försök att vara lätt på handen. Och försök att få in en liten snits. Dra från toppen ända ner i ett enda strå hela tiden. Försök att inte avsluta med ett rakt streck. Utan försök få in en lätt S kurva så ska du se att det känns bättre. Det gör inget om det kommer strån lite här och där……..tänk på att inget hår ligger perfekt. Och du kan justera det i efterhand.
Men var lätt på handen, spänn dig inte. Öva öva öva, och ha kul :)
Här kan du se vad jag menar med S-kurvor. Nu är dessa lite stora, men för att du ska förstå vad jag menar. Det känns bra för handen och det blir snyggare, du slipper den lilla "kroken" som lätt blir annars.
Titta på håret som hänger löst…….jag har bara gjort dessa två hårbilder så jag har inget annat exempel att visa dig just nu.
http://dezzan.deviantart.com/art/Princess-88089302

#14 Tack för tipsen! Jag ska försöka igen :)
BRA SKAPAT
Jag vill gå på hårkurs hos dig!
ha ha…ja du, jag önskar också jag fick gå på hårkurs hos någon som var riktigt duktig. Det skulle hjälpa mycket
Vi kunde gå dit tillsammans 
Det är så jätteroligt, men marigt när man är ovan…. jag tror man måste göra det väldigt många gånger för att känna sig säker.
Och alla tutorialer är så olika, så man måste nog hitta just det som man själv gillar.
Jag har bara lyckats göra dessa två bilder med ritat hår. Jag har i och för sig provat flera gånger, men det har gått åt pipan varje gång :)
Var det min översatta tutorial som hjälpte?
Skitsnyggt var det :)
Ja Zpookey, delvis. Jag har använt mig av an blandning av olika tutorialer.
Men jag tror jag är redo att testa bara den nu. För nu har jag lite hum om vad det går ut på. 
Jättekul att du gillade det………nu måste jag sträva efter att få det att se mer verkligt ut. Om det går……….haha………
åååh, VÄLDIGT vackert =) snyggt jobbat ;)