Förbättra porträtt
Jag känner mig väldigt osäker när det gäller vanlig retuchering…
Tränade lite på en bild från sxc.hu.
Jag vet att det finns väldigt duktiga redigerare här inne, och jag hoppas få konstruktiv kritik. Jag vill lära mig detta ordentligt med ansiktsretuch……..så kritik och råd uppskattas.
Jag är inte ute efter modellretush……..utan vardaglig retush för att lyfta fram personligheten. Inget överdrivet alltså.
Jag får ingen ordning på flickans hudfärg. Har försökt med det ena och andra, men jag tycker att hennes färg är alldeles för jämnt brun om jag säger så………bilden blir inte bra. Kan man göra nåt åt det. Hur får jag lyster på hennes hud så hon ser levande ut!!????
Och ögonen och tänderna? Är dom lagom ljusa….. det fulaste som finns är när man ljusar upp ögon och tänder för mycket…….det ser verkligen illa ut.
Hoppas på konstruktiv kritik………..jag vet att denna inte är bra, men hur får jag den bättre….huden tex.
Förebilden
Jisses!! Den blev ännu värre när jag la in den……………. 

huden ser okej ut, bilden är för liten för att bedöma en del detaljer.
om du tycker att huden annars är för jämnt brun, får du skugga den där det passar
sedan har du ljusat upp bilden för mycket. kanske med justeringslager? det som kan funka är att sudda i justeringslagrets mask med olika opacitet på penseln…
lite mer färg på läpparna kan jag tycka..likaså med ögonen
jag brukar retuschera enligt denna guiden
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Jo jag har sett den där guiden……….tycker nog att den färdiga bilden är lite för soft……..hon ser ut som en docka när redigeringen är färdig. Tycker inte att det är snyggt.
Men det är klart…man kan ju minska på effekterna.
Till den här bilden har jag bara jobbat med kurvor - nivåer - nyans och mättnad.
Och du har rätt……….hon är för ljus…
Jag har mörkat ner henne en aning på höger sida i ansiktet, men jag borde ha fixat mer med ljuset.
Tack för ditt tips, jag ska tänka på det nästa gång……… kanske jag får bukt på huden med lite mer ljus/skugga justeringar.
Visst jobbar jag i justeringslager……..det gör jag alltid för att kunna justera i efterhand.
Tack för din kommentar!!!! :)
Jag gillar den varma färgen/ljuset i originalbilden. Det får mig att tänka på en solnedgång en sommarkväll.
Din redigering är helt okej, fast ögonen ser lite onaturliga ut.
#6 Okey, näää usch jag gillar inte det röd-gula sticket i bilden……jag tycker mer att det är ett misslyckat foto.
Mitt mål var att få bort det röda, och det fick jag ju….bilden har ju fortfarande en varm ton. Och det ska det ju vara när det är en sommarbild. :)
Ser ögonen onaturliga ut? Menar du att dom är för ljusa? Jag sänkte opaciteten men det är möjligt att jag får sänka lite till om det är ljusheten som är för mycket. :)

#7 Usch, det är så fult……….då får jag mörka ner vitorna lite….. Tack……. :)
#10 Snyggt!!!!! Mycket bättre än min………!!!!
Så här gjorde jag.
Vet inte om detta funkar i tidigare versioner av PS men jag använde PS CS3.
Först och främst sparade jag bilden (av någon anledning sparas det alltid som en BMP på iFokus även om man inte kan ladda upp BMP…mysko..måste vara en IE-"feature")
Hur som helst så sparade jag bilden som sagt i BMP.
Sen öppnade jag bilden i PS och sparade den som en TIF-bild istället för att undvika komprimeringar.
Sen stängde jag bilden.
Sen valde jag "Öppna som (Open as)" och alltså inte "Öppna" vilket gör att man kan välja att t ex öppna en JPG-bild som en RAW-bild…som i sin tur då gör att JPG-bilden beter sig som en RAW-bild och man kan göra mer justeringar innan bilden öppnas.
Så när jag hade tryckt på "Öppna som" så valde jag TIF-bilden jag hade sparat och valde att jag skulle öppna den som en "Camera Raw (*.TIF;*.CRW;*.NEF…….)"
Sen gjorde jag faktiskt inte så mycket mer ändringar där mer än att sätta vitbalansen till Auto och även välja Auto 2 reglage ner (under "tint").
Jag justerade även "Saturation" och "Vibrance" längst ner….och valde sedan "open image"
Sen fixade jag till retuscheringen lite så att huden blev jämnare, slog ihop lagren och la till ett "hue/saturation"-justeringslager.
Jag ökade upp det gröna så att växterna skulle få lite lyster och lekte lite allmänt med att justera olika färger lite.
Och sen var det bara att spara som en JPG eller vad man nu vill.
Hmm…skulle kanske skrivit medan jag gjorde bilden…det är säkert något jag glömt…men det kan inte ha varit viktigt då 
Okey… tack för din utförliga beskrivning…:)
Ja jag har inte använt mig av Camera Raw på länge. När jag nyss köpt CS3 så testade jag nog alla bilder där inne…ha ha…….tyckte det var så kul, men nu brukar jag bara köra mina egna foton där efterssom jag fotar i RAW.
Men bilden blev ju galant bra efter din redigering i Camera Raw!! :)

#12 Själv undviker jag autoåtgärder eftersom jag tycker de ofta blir väldigt sterila i färgen. Autoläget strävar efter en pefekt vitbalans totalt sett och då kan resultatet bli kallt och sterilt.
Jag utgick från din bild och värmde upp den med färgbalans.
Men allt handlar förstås om tycke och smak…
Här är en guide om hudretusch http://prepix.se/Hudretusch. Metoden använder jag ofta i modellretusch för ett kosmetikaföretag.
ha ha…ja så många olika varianter man kan göra av en och samma bild…………..
Vi kan ju fortsätta ha ha……………..
Jaaa visst går det….. :)
Du får prova… 

#5 inte snyggt med ögonskuggan..
#15 snyggt
#Alla. Ursh för Photoshop för a retoucha bilder säger jag bara.. resultatet blir ofta onaturligt matt och plastigt åt barbie hållet.
(min åsikt)
Corel PSPP X2 ska det vara! 
Jag tycker alla varianter var fina på sitt sett, sen är jag överförtjust i den plastiga barbie effekten på porträtt.

#14 heelt klart snyggast ^