Fotokonst

Snygga bilder båda två tycker jag.
På första bilden gillar jag den blå tonen. Sen kanske kontrasten kan ökas ngt. jag tycker inte att det stör att blombladen är avhuggna kanterna.
På den andra bilden gilalr jag att du låter bilden sticka utanför ramen. Dock verkar en del utfrätt.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

#2 tack men hur menar du med utfrätt? vad skulle jag kunna göra för att fotot skulle bli bättre tycker du?
Tacksam för kritik
//Anders

På andra bilen är det alldeles vitt på några ställen - utfrätt.
har du tagit bilden med som RAW-format? I såna fall kan duredigera det där. Annars är det svårare att göra ngt åt det, men det går att mörka ner en del genom att lägga ett lager svart över och sätta blandningsläget till multiply och se vad som händer…sedan får du givetvis sudda bort allt runtomkring de vita fläckarna
Anders
digitaldarkroom

Nix tyvärr är detta foto inte taget i rent RAW format pga utrymmes skäll :( , det jag har gjort är att ha lååång slutartid och fått en intressant effekt på fotot hmm ska se vad jag kan göra åt de "frät skador " fotot har
//Anders

det är ju inget som måste ändras, men det är sånt som folk brukar klaga på :)
har du tillgång till CameraRAW? Då kan du ändå öppna filen i CRW, genom att du använder "Öppna som" och väljer CRW som format stället för vanliga "Öppna". Det går att justera ner de ljusa delarna i såna fall.
Skillnaden mellan att jsutera en vanlig jpeg i CRW jämfört med en RAW-fil är att den första har lite sämre dynamiskt omfång - men det kan funka
Anders
digitaldarkroom

Har testat men jag får inte fotot att bli bättre :( jag kan bara hålla med dig om att de ljusa delarna är för ljusa , tyvärr men inget jag enkelt och snabbt kan fixa (får nog jobba lite på bilden om detta ska fixas till)
Tack för att du ger bra kommentarer :)

Anders
digitaldarkroom

#8 TACK FÖR TIPSET, ANVÄNDBART MEN JAG LYCKAS INGET VIDARE MED DENNA BILD :) MEN ETT BRA TIPS HELT KLART :)
"soorrrry" for caps lock"
Wow gillar båda bilderna jätte mycket. Min favorit är dock tvåan så det blir den jag komenterar 
Min första tanke förutom wow var just frätskadan som ni kallar den men jag tycker att den ska vara kvar. Den förstärker den övernaturliga stämningen i bilden och om det ska ses som konst så bidrar den till att skapa en häftig kontrast vilket gör bilden mer intressant.
Jag tycker dock inte om ramen. Visst, måste du ha en ram så passar den väll bra men jag ser den nog hellst utan. Ett litet problem med att göra en skugga så där att det ser ut som bilden sticker ut är att skuggan på höger sida lurar ögat att ramen är tjockare på vänster sida. ska du ha ram så kanske den ska vara lite tunnare också. Annars har du beskurit bilden väldigt snyggt
Väldigt imponerande foto
Härliga bilder båda två. Men tvåan ligger mig närmast om hjärtat. Älskar den lite mystiska stämmning som den ger.
Underbart!!!

#10 Tack för bra kommentarer :) Ska testa att ändra ramen lite "när jag orkar" för att se hur det blir.
#11 Tack :)

älskade nr 1… mycket fin ^^
Fina bilder, om du tycker tvåan är utfrätt kan du väl bara lägga ett litet svagt tonat lager över det partiet, prova ta en fin ton med pinpetten i bilden och lägg hög transparans.
Jag som målar får väl använda ren vit från tuben om jag vill, det är min frihet som konstnär. Fast det är sällan jag gör det för rent vitt blir hårt.

#13 Tack :)
#14 tack för tipset får testa det en dag när jag orkar :)