hur får man 3 bilder att "smält" samman ?
Det fanns en sida för ett tag sedan men superbra guider , inte alls krångligt , en svenska sida var det , men iallafall , han hade superbra och lätta tips på hur man fick samman tex 2 bilder .
Finns det någon här inne som jag ge en lätt guide hur man gör detta , jag har ps cs 8.0 på svenska .

Det beror på hur du vill de ska smälta samman.. har du ngt exempel på hur du vill det ska se ut?
Men enklaste exemplet är:
1. Flytta över bild två till den första bilden.
2. Skapa en lagermask på den nya bilden
3. "Tona" i lagermasken med gradientverktyget. Använd svart som förgrundsfärg och vit som bakgrundsfärg.
En del av bilden kommer att tona ut, medans resten av bilden är kvar.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Oj jag hittar tyvärr inte bilden jag har gjort det med en gång , har kunnat det en gång i tiden faktist !!
Jag vill att de ska flyta in i varandra typ , vet att det var alternativ 3 jag gjorde nåt med .
Ska leta vidare om jag kan skicka nån expbild .

Pröva Anders T's tips, det är en bra metod.
För att lära sig kan du ju använda vilka bilder som helst.
Ni får gärna förklara lite bättre hur man gör , jag har ju som sagt kunnat detta men har glömt av det mesta , vad ska det stå på i övertoningsläget tex ?

#4 Jag kan försöka skriva ihop en miniguide till dig, men det dröjer nån dag…
Anders
digitaldarkroom
Åhh toppen , tusen tack =)

Här ligger en guide i PDF till det du frågar efter. Den ligger uppe några dagar, kommer ta bort den sen och kanske skriva ngt mer utförligare om detta. Men den visar iaf tillvägagångssättet i stort och inkluderar en del bilder.
Lycka till!
Anders
digitaldarkroom

Här finns de massa med guider, (på engelska) som är gratis..
http://bildredigering.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=c52cad35-5e61-477b-9351-4aba5585c0e9
Tusen tack Anders ! Ska ta en titt så fort jag får lite tid ensam =)
NU har jag äntligen haft tid att kolla över detta och det funkar fint , tack Anders =)
Men sen ett annat problem då , hur ska jag förklara , bilder smälter inte samman så jättebra tyvärr , man ser kanterna tyvärr , hur gör jag för att fixa detta ?

#10 Har du möjlighet lägga upp bilden här? det är lättare försöka förklara om man ser problemet..
Har du testat med olika bilder och får samma resultat? Har du helt svart och helt vitt som för- respektive bakgrundsfärg?
Anders
digitaldarkroom
Använd ludd/feather på penseln så blir det inte skarpa kanter
Jag återkomemr ikväll med en testbild , sparade nämligen inget igår iom att det inte blev bra .
Ska testa med ludd där oxå =)

#14 Är dettvå eller tre bilder i denna?
Annars verkar det som att bilderna är i olika storlek eller nåt sånt.. men jag kan inte riktigt förklara din skarv…
testa med två bilder som har samma storlek..den ena ovanpå den andra och gör som jag skrev i guiden… försök på det sätte komma underfund med vad som går fel…
Anders
digitaldarkroom
det är samma storlek , tycker inte heller det borde vara sån skarv och det är bara 2 bilder =)
Ska testa lite mer ikväll , men just detta har jag suttit med ett tag kan jag lova , blir galen på att jag inte får bort skarven …

Ser ut som två bilder i olika lager varav det översta har ett annat blandningsläge än Normal
Ok , förklara gärna mer vad du menar , har lagt bilder på varann som Anders skrev , som sagt lagt av mig en massa när det gäller ps ….