Min första painting
Jag är absolut INTE bra på detta.
Det här första gången jag provat på att måla på en bild. Och jag vet att det är lite dåligt med skuggor och highliths, det är därför hon blir lite platt.
Men det var kul att prova i allafall, även om det var lite svårt. Och kanske gör jag det igen. Jag vet ju att övning ger färdighet 
Originalbilden kan ses här.
http://fantasystock.deviantart.com/art/Jodi-Despairing-Geisha-Face-8-33133510
Den färdiga bilden
http://dezzan.deviantart.com/art/My-lonely-nights-92675476
Och en förstoring
http://dezzan.deviantart.com/art/Close-up-to-Lonely-92676083

Det blir väldigt fint. Möjligt att ögonbryn och delar av ögat ser lite för normala/verkliga ut, när de andra delarna är "målade".
Det blir väldigt rent och snyggt, lite åt Phyllis Stewart hållet.

Ser hur bra ut som helst!
Men visst "paintar" du annars också?
När du lägger ett foto av någon på en bakgrund
med "sagostämning" så får du ju fotot att se ut som nåt
mitt emellan foto och målat!
Är du självlärd eller finns det en beskrivning någonstans?
Jättefina bilder gör du i alla fall!
/Bia
Skitsnyggt, precis så där plastigt som jag gillar;)
Cindy :-)
Det vore intressant att få veta hur du använt referensbilden. Har du haft den liggandes bredvid på skärmen eller in under bilden som ett stöd och referenslager för målningen uppe på?
Det finns lite olika tillvägagångssätt för att undvika att bilden blir får en platthetskänsla. Ett av dem är att man kan stämma av djupet mot referensbilden. På så sätt ser man fotografiets perspektivförskjutning bättre, vilket kan vara svårt om man använder fotografiet som tracinglager i bilden.
Jag menar inte att du har tracat bilden :-) Ett litet tips bara till alla som ligger i startgroparna och tycker det skulle vara kul att teckna digitalt .
Det är ett bra försök. Fortsätt att jobba på även om det kan kännas svårt att teckna digitalt. Du blir bara bättre och bättre här också:-)
mvh
Laimer

Ganska vackert.. men gillad einte bilden.. 
#1 Tack Pelle. Visst har du rätt i det du säger om ögonen. Jag har målat allt i ögonen. Men hade problem med fransar och ögonbryn. De skulle jag ha jobbet mer med. :)
#2 Nej, jag har aldrig gjort det förut.
#3 Tack ska du ha :)
#4 Jag har alltså målat på själva bilden. Men jag har även haft en bild bredvid för att se var skuggor och ljus ska vara. Sen tror jag inte jag lyckades så bra med det. Det var svårt att få ut skuggfärgen jämn och snygg så jag var lite för feg. Jag har inte för avsikt att lära mig painting på fri hand. Utan det är många som målar just över andra bilder, och det var det jag ville lära mig. I annat fall måste man vara väldigt duktig på att teckna och det är inte jag.
#5 Nej, smaken är som baken. :) Och jag vet att inte bilden är något speciellt. Min avsikt var att prova painting.
Inte duktig på att teckna :-)
Jomän, du är ju bara i startgropen :-)
Ett sätt hur du kan få skuggorna lite jämnare, är att måla dem på eget lager i gråtoner-köra lagomhård gausianblur- och därefter leka med lagrets opacitet. prova lite justeringslager, dra upp några kopior på ditt skugglager och lek med color-replacement komlemeterad med låga opacitetsvärden. Använd dig av layermasks när du målar fram djupet i skuggan.
En skugga på en kropp, ett landskap har sällan bara en färg utan många. Inte bara det skuggivande objektet utan även färgerna från de omgivande objekten fångas upp i en skugga och bidrar till att fördjupa den. om man nu vill krångla till det lite extra… :-)
Teckna på, jag tycker det verkar vara en nyttig tecknik att kunna.
Vore kul att se flera alster, i denna tråd
mvh
laimer
Jättesnyggt! Men jag undrar fortfarande hur ni gör ;)
#7 Åhhh det där lät så svårt… ha ha
Visst lägger jag skuggorna på eget lager. Jag gör olika lager för varje färg jag använder.
Men jag vet inte. Tycker det verkar väldigt svårt.
#8 Denna bilden är målad ovanpå en vanlig bild. Det finns väldigt många tutorialer i hur man gör, och alla är lite olika. Här är en länk till en av dom
http://wycked.deviantart.com/art/Airbrushing-on-Photos-18907163