Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 444 ggr
Jgraph
2008-09-22 01:16
0

Mystifiera

Har lagt ut en ny Videoguide på sajten med titeln "Mystifiera".

Den här gången använder jag Smarta Filter och Ljusstilar för att göra en redan mysko bild ännu mer mysko…

Och som utlovat - den finns i två varianter. En som strömmande QuickTime och en som Flash. Bara att välja vilket man föredrar.

Genvägar:  QuickTime (18 MB)  |  Flash (28,7 MB)

---DKJ---
===================
  Photoshopkurser online
    http://jgraph.se
===================

Lynxx
2008-09-22 12:44
0

Very Nice! :-)

Thank u.

Cindy-
2008-09-22 15:45
0

Wow!!! Supersnyggt!!!!

Precis så vill jag ofta ha bakgrunderna till mina manips Glad

Jgraph
2008-09-22 21:49
0

Lynxx: Maj pläsjör intajerli !!

… och du får mer än gärna sprida nyheten om mina videoguider vidare - naturligtvis.. Skrattande

Cindy: Jag kan mycket väl tänka mig att du skulle ha användning för den här metoden. Med Smarta Filter kan du ju gå tillbaka och justera inställningar tills du hittar den där exakta "Sweet Spot" som lyfter hela bilden.

Jag skulle också kunna tänka mig att man kan åstadkomma en liknande effekt med bara Ljusstilar för att lägga en spännande vinjettering och ett Justeringslager med Solid Color/Enfärgad i en lämplig färgton och ändra blandningsläget för det lagret till Overlay/Täcka över. Har dock inte testat, men jag tycker att det borde gå att utveckla.

---DKJ---
===================
  Photoshopkurser online
    http://jgraph.se
===================

Lynxx
2008-09-22 23:03
0

Oki doki - tyvärr har ja bara CS2 - ännu :-/

Bra om du förklarar vilken PS-version som dessa tut's funkar för ;-)

Ha de!

Cindy-
2008-09-23 00:49
0

Ja Jgraph, det finns ju en massa möjligheter, och det är kul att testa sig fram…….

Jag provade den här metoden du beskriver på ett hus……wow det blev väldigt spökligt…….haha…….

Har lagt den åt sidan nu efterssom jag håller på med ett jobb. Men ska fortsätta leka med den bilden sen Skrattande

Jgraph
2008-09-23 01:05
0

Tyvärr finns inte Smarta Filter (eller Smart Objekt) i versioner tidigare än CS3, men det går naturligtvis att göra det jag gör i t ex CS2. Man får ta till lite andra metoder istället och använda Lagerpanelen lite mer.

Alla tutorials och kurser jag gör utgår för närvarande från CS3 (och CS4 står och knackar på dörren), men till största delen kan det som tas upp även göras i tidigare versioner - i alla fall ner mot CS och i görlig mån även PS7.

Jag har tyvärr inte möjlighet att göra varianter för 3-4 olika versioner, så jag gör något som förhoppningsvis inspirerar till egna experiment och att hitta lösningar för den aktuella version respektive användare har. Lite tråkigt att jag måste begränsa mig på det viset, men å andra sidan - skulle jag göra varianter för flera versioner så skulle jag inte få tid med något annat …

--- DKJ ---

bildochfoto
2008-09-24 07:30
0

Roligt…undrar om jag kan fixa det där i Gimp…ska testa…

Jgraph
2008-09-24 11:21
0

Paradox66 (bildochfoto): Skulle vara intressant att få se resultatet om det är möjligt. Känner ju inte till Gimps förmågor så jag kan inte säga om det går eller inte, men det skulle vara konstigt om det inte går att göra någonting liknande …

--- DKJ ---

bildochfoto
2008-09-24 12:08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lekte litet med GIMP men hamnade nog på ett stickspår..

Det visade sig vara kul att bränna litet med highpass filter…

Jgraph
2008-09-24 13:27
0

>hamnade nog på ett stickspår..<  Lätt hänt när man börjar "fippla" och hittar nya intressanta tekniker  Skrattande

Verkar som om det är på rätt väg. Kanske någon lätt färgton i Overlay/Täcka över (eller motsvarande) och en "skuss" vinjettering (mörka ner övre vänstra hörnet).. ?

--- DKJ ---