Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 669 ggr
Jgraph
2008-09-14 22:32
0

Digitalt regn

Ok - det är väl bara tretti-artonde guiden i raden som tar upp tekniken med att lägga till digitalt regn i en bild som inte har något.

Jag vill dock gärna inbilla mig att den här tekniken är något annorlunda, så det kan kanske vara vits att titta lite på den.

Videon finns i vänsterspalten under rubriken "Senaste videoguiden"

För den late som inte orkar ta sig fram finns det en direktlänk här ->  Jgraph.se/Digitalt regn

Observera att du måste ha minst QuickTime 7 eller senare i maskinen.

Ha de´!

---DKJ---

===================
  Photoshopkurser online
    http://jgraph.se
===================

Cindy-
2008-09-15 01:43
0

haha…jag känner mig lite lat så jag tar direktlänken Glad

Lynxx
2008-09-17 21:47
0

Nice!

Ser att just dessa filter anv. i många tut's.

Denna kommentar har tagits bort.
Jgraph
2008-09-17 23:25
0

Tackar. Lynxx !  Skrattande

Att just dessa eller denna kombination av filter används ofta beror på att dom är osedvanligt användbara till mycket.

Det kommer att komma fler videor framöver. Hittills har jag gjort dom enbart i QuickTime. Det har dock uppstått en efterfrågan på Flash (man vill/orkar av olika anledningar inte installera QT) och anledningen till att jag hittills inte har gjort Flash är att jag gör videorna i 640 x 480 för att man överhuvudtaget ska kunna se någorlunda tydligt vad som egentligen händer på skärmen.

En QuickTime i den upplösningen och runt 10 minuter lång kan jag klara med en filstorlek på runt 20 MB.

En Flash i samma dimensioner blir tyvärr mer än dubbelt så tung, men ok - jag ska från och med nästa video göra dom i en Flash-version också för dom som absolut vill ha det formatet.

Sedan är det bara att välja vilket format man föredrar.

---DKJ---

===================
  Photoshopkurser online
===================

beem
2008-09-18 11:50
0

Prioritera att det syns bra på skärmen. QT är ju bara att installera om man vill se tutarna.

Jag har irriterat mig många gånger på video-tutar som man hittar på nätet där det knappt går se vad som görs.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jgraph
2008-09-18 20:43
0

Tack, beem !

Absolut - jag blir själv lika irriterad när jag försöker skönja vad någon gör i 320x240 som är så hårt komprimerad att man bara ser kompressionsartefakter fladdra omkring och inget annat.

Vill man ha det finns hela YouTube fullt.

Provade att köra dom AVI-filer som jag får från ScreenRecorder programmet innan dom konverteras till QT och/eller Flash genom Sorenson Squeeze, men det blev fortfarande mer än dubbla filstorleken på Flash…  Rynkar på näsan

Nyligen bytte jag webhotell och det bytet innbär bl a att jag fick 750 GB serverutrymme, så det är inte direkt så att det saknas lagringsyta - om man säger…

Personligen tycker jag att 640x480 är den undre gränsen för att man ska kunna t ex läsa menyraderna i filmerna. Men dom kurser jag håller på att producera - och kommer att producera - blir med största sannolikhet i 800x600-format. Minst.

---DKJ---

===================
  Photoshopkurser online
===================

Jgraph
2008-09-20 09:47
0

Tackar för den rekommendationen, Lynxx !

Gjorde ett test med att använda flv (Flash Video) igår och det verkar som om det ger ett bättre resultat i filstorlek än swf.

--- DKJ ---

Lynxx
2008-09-22 00:15
0

:-)

Lynxx
2008-10-11 07:13
0