Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-verktygspaletten
Läst 1375 ggr
iboat
0

Favoritverktyg i Photoshop?

Hej på er!

Vilket är ert favoritverktyg i Photoshop? Och varför?

beem
0

Jusr nu är klonverktyget min favorit.  Det händer ju att man får med något i bilden som inte passar in…..lätt att fixa med klonverktyget. Man kan även lägga till detaljer med samma verktyg.

Vilken är din favorit  Iboat ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

ElinH
0

Jag håller med #1, kloningsverktyget är ett av de bästa verktygen och antagligen det jag använder mest.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jgraph
0

1/    Ctrl/Cmd + Z  ( = Undo/Ångra )

2/    Ctrl/Cmd+Alt/Opt + Z  (= Undo/Ångra i flera steg )

Skrattande

---DKJ---

=========================
      www.jgraph.se
  http://blog.jgraph.se

Jennie104
0

Kloningsverktyget

Men jag fattar inte hur man klonar tyvärr

Bullan
0

#3 cmd och opt? är det på mac eller?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

AndersT
0

cmd och opt är mac…

färgverktygen, men har ingen speciell favorit bland dem…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

iboat
0

Mac/win: opt = alt, cmd = ctrl

iboat
0

Anade att de flesta skulle välja klonverktyget. Det verktyget är nog det första man hör talas om och testar. Det ger omedelbar effekt och är tacksamt att använda.

Allt man gör i Photoshop handlar i stort sett bara om två saker: Att flytta pixlar och att ändra färg på dem. Med vilka verktyg man gör det är en smaksak. Klonverktyget är lätt att förstå men om man vill göra det på ett bättre sätt finns andra alternativ. T.ex. Patch Tool, Spot Healing Brush Tool eller Healing Brush Tool.

Att använda klonstämpeln i större områden blir sällan bra, kladdigt och fullt med symmetriska mönster.

Testa "Patch Tool" istället. Oslagbart! 

Mitt favoritverktyg/funktion är lagermasken. Inte den mest spektakulära men mest använd i min vardag.

Cindy-
0

Håller helt klart med ovan…

Lagermasken är oslagbar och så användbar. Använder den väldigt mycket, eller i stort sett alltid. Den fixar till det mesta *s*

Jgraph
0

>Allt man gör i Photoshop handlar i stort sett bara om två saker: Att flytta pixlar och att ändra färg på dem<

Wooohaaa …..   djärv uttalande !!  Men jag ska inte starta någon akademisk debatt som aldrig kommer att ta slut.

Skrattande

--- DKJ ---

iboat
0

#10 det är inte ett djärvt uttalande. Man kan förstås lägga till pixlar också, kan du nämna något annat?

LajosT
0

Lagermask, Justeringslager - två kanonverktyg, Warp ics3=kul, alla lagerblandningsmöjligheter… ja, listan kan bli hur lång som helstCool

Zpookey
0

Maskeringspenseln och lagningsverktyget slår allt.
Och justeringslager toppar listan också.

Rozzy
0

Ja det finns många superbra verktyg.

Vill bara påminna er om ett av de enklarte som bygger på den klassiska fotografin och Ansel Adams en av värdens mest uppskattade fotografer han gav efterbelysning och pjattning eller på engelska "dodge and burn" en nivå. Han förde bilden in i konstens värd, sen dess använde alla manuella fotografer detta, men men nu har vi en ständigt växande verktygslåda vilket inte är så dumt det heller. 

Med dessa dodge and burn verktygen jobbar man som de "gamla" fotograferna fast med pixlar i dag, med snabba drag kan man ljusa upp eller mörka ner små och stora partier och arbeta med ljuset som formgivare.maskerar och isolerar, i olika lager jobba med storlek och opasitet. sen är det kul att jobba med dem i filtrerna. 

Så jag använder detta till:

• att mörka ner eller lyfta fram ge skärpa detaljer,
  • ljusa/ mörka partier som inte blivit rätt exponerade, 
  • markera djupet in i bilden,
  • skapa dramatik. 
  • Skulpterar med ljuset
  • Skapa fokus
  • maskerar och isolerar, i olika lager

Många gånger är det det enda som behövs för att läsa av bilden rätt och styra sina betraktare till det man vill fokusera på.

Jag vill  påstå att det är det enda en bra fotograf egentligen behöver!

Dessa är oxå det enda tillåtna verktygen i större tävlingsammanhang - för då får man inte bort eller tillföra något i bilden (fast det kan se ut så ändå med detta vektyg)

Bra att tänka på om ni ska lämna in till "Årets bild"!Glad

LajosT
0

#14 På ett plan kan jag ju hålla med dig men ifall du har missat det, så är inte Photoshop bara för fotografier. Jag och många med mig skapar bilder direkt i PS och då kan man ha nytta av fler verktyg än bara "dodge&burn" eller hur?

Vi lever i 2000-talet ju - live and let live säger jag! Släpp verktygen loss, de e inte långt till vår!

Cool

iboat
0

"Jag vill  påstå att det är det enda en bra fotograf egentligen behöver!"

Där håller jag verkligen inte med dig. Om man lever på fotografering och vill leverera så bra bilder som möjligt kommer man inte långt med "dodge/burn". Dessutom är pjatten ett vanskligt verktyg då den lätt kan gräva fram kornighet m.m. Tror att många "bra" fotografer håller med mig.

Det är först på senare år PS har blivit fotografernas verktyg. Från början av 90-talet var det främst ett verktyg hos pre-press företag och reklambyråer.

Dessförinnan hade vi andra, tunga, dyra system för att göra ungefär samma saker som nu. (Paintbox, Scitex SoftProof)

manipul80r
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar nog Exif-verktyget bäst. Det är så enkelt att bara klicka och ändra på alla metadata i bilden.

Tror ni mig inte? Jo, mitt CS2 har ett sånt verktyg, kolla screenshotten

PS. Nä, det klart det är ett skämt. Jag gjorde bilden till ett projekt på ett annat forum. Lite nördigt, jag vet :)

Zabbio
0

Penseln. x)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rozzy
0

du kan slippa grynighet om du jobbar i nivåer

rubriken är och jag tycker det fortfarande "Ja det finns många superbra verktyg. Jag använder det flesta verktyg men om jag fick välja skulle jag klara mig långt, tråden handlade om favorit verktyget och jag jobbar med foton och konst så det passar mig utmärkt. En teknik som används av alla dem som hade traditonellt mörkrum och var överflyttad till det digitala mörkrummet direkt.

Kolla in dessa bilderna man håller över bilderna så ser man hur det såg ut innan effekten och se gärna kommentarna i det forumet om dessa verktyg, jag är inte ensam om att gilla dessa.

Dodge and Burn SingleShutter.com

iboat
0

Ok, det var mest formuleringen ("Jag vill  påstå att det är det enda en bra fotograf egentligen behöver!") som kändes lite kränkande.

Typ, en dålig fotograf måste använda andra verktyg…

nobsan
0

Healing brusch tool just nu och att ljusa och mörka bilder. Jag försöker lära mej en sak i taget och banka in det ordentligt. Sen ska jag bli som CindySkrattande (om några hundra år eller så)

Rozzy
0

Nja, det enda är väl en kamera! 

(Jag utrycte det om fuktionen för att sätta lite fart på er, gillar att povecera lite snällt så där, det är alltid kul när någon nappar fast jag hade hoppas på fler) Oskyldig

Du verkar i alla fall vara en skärpt fotograf. så jag får se mer av dig hoppas jag.

Icecold Angel
0

Snabbmask, lagermask och penslar :3

Gillar även Gör flytande, men det går så seeeeeegt när man sak öppna det :/

LajosT
0

Kanske man skulle slå fast att det ultimata verktyget för både photoshoppist o fotosgraf är ÖGONEN, att se bilden o fantasin får vi ju inte glömma heller - således:  Jag e mitt bästa favorit Photoshop-verktyg :)

Rozzy
0

Hjärnan då!Skrattande

LajosT
0

Hjärnan ingår självskrivet haha  - din kommentar var ju 100% förväntad Skrattande

EQUALIZER
0

mitt bästa är dodge&burn

lobbalobba
0

Lagermasken och min kamera… ähh!! älskar hela photoshop

Nordqvist
0

Just nu är jag mkt inne på Smudge tool! ;) (Tror det är smetverktyg på svenska?)

bildochfoto
0

Lager och lagerläge är nog det mest användbara både när det gäller bilder och foto. Det har nog revolutionerat bildredigeringen mest.

Lagermask är också suveränt, men ganska värdelöst utan lager.

Att kröna det bästa verktyget är tämligen meningslöst. Det beror på situationen och vad man vill göra vilket verktyg man ska använda…

Ska jag såga stocken eller försöka tälja med en fickkniv…en tjock stock ska jag såga…men ska jag göra en fin skulptur så är det nog inte så bra med en såg…

Rätt verktyg till rätt situation kräver kunskap om alla verktyg. Sedan beror det nog på vad man pysslar mest med, vilket verktyg man använder mest….