Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 522 ggr
Cindy-
2008-07-22 03:30
0

Hope - Fotomanip

En fotomanipulation där bakgrund är hopsatt av fyra bilder, varav en är himmel.

Har ändrat lite på modellen när det gäller håret. Och plockat in lite smådetaljer.

Alla stockar är från DA utom den lilla blomman som är från Sxc.hu.

Har använt mig av ett par texturer också. För övrigt är det de vanliga justeringarna för ljus och färg. Samt skugga-efterbelys.

Förebilden (högst upp i mitten)
http://faestock.deviantart.com/art/Random-stock-92064809

Den färdiga bilden
http://dezzan.deviantart.com/art/Hope-92384272

Tar gärna emot konstruktiv kritik

Molnlandning
2008-07-22 16:29
0

Jättefin bild! Håret och färgerna ser ju helt naturliga ut, vackert och stämningsfullt! Om man får kritisera så måste jag säga att övergången mellan vattnet och marken ser väldigt ihop-fadad ut, som att man bara har gjort en enkel gradient i lagermasken utan att bry sig om detaljer. Men jag kan förstå det också, det är nog väldigt svårt att få vattnet att verkligen ligga på marken. Sedan är det en fläck på marken som är ur fokus, precis till höger om hennes hand. Bra jobb annars, jag gillar regnet också, overkligt men snyggt!

MariaSP
2008-07-22 16:35
0

Men du är ju bara för bra. Du får alltid bakgrunderna och bilden du lägger in att passa ihop så bra.

Ska prova själv någon gång när jag får hem min dator från lagning. Man blir inspirerad av dina bilder.

muren
2008-07-22 19:01
0

Som alltid så har du gjort en lyckad drömbild med bra komposition och känsla.

iom att det är en fantasibild så kan det vara lite svårt att ge kritik på den eftersom allt går i fantasins värld och tycker du att den är perfekt så är den det.

men om jag skulle ha gjort bilden så skulle jag ha gjort månen mattare och mindre gul. Fågeln i regnet skulle jag placera i regnet genom att matta ner färgen på den och göra lite mer regn över den, som det ser ut nu så är fågeln framför regnet och flickan bakom samtidigt som flickan står längre fram i bilden än fågeln vilket gör det till en omöjlig paradox. Men som sagt så är det en fantasibild och kanske en effekt du vill ha.

Flickan kanske kan tänkas flyttas helt framför regnet

Håret tycker jag ser för målat ut men eftersom jag inte är någon expert på området själv kan jag inte ge dig så mycket tipps på hur du ska förbättra det.

Du har även en paradox i håret då det ovanför bandaget ser tort ut tack vare de fina hårstrån som spretar ut medan håret under bandaget är genomblött. Men du kanske vill ha det så då det skapar en viss nyfikenhet och drömsk känsla över bilden.

Annars har du som sagt bra komposition och känsla i bilden. Som alltid en skön bild att vila ögonen på. BRA jobbat

Cindy-
2008-07-23 15:07
0

Tack för din kommentar :) Ja marken runt henne ska ju vara lite bösig om jag säger så…. fläcken du pratar om som är "ur fokus" hittar jag inte.  
Jag har inte bara lagt över en gradient. Jag har jobbat mycket med marken runt henne. Så jag är nog rätt nöjd ändå. Jättekul att du gillar håret, jag är ju inte så jättebra på hår, men jag övar så ofta jag kan. Glad

Tack Maria, jag självklart ska du prova. Det är väldigt roligt. Glad

Ja, du har rätt i att många av mina bilder är fantasy bilder, där egentligen allt är tillåtet, (i mina ögon). Men däremot gillar jag inte om jag gjort missar. Då vill jag gärna ändra så att det blir rätt. :)

Först månen…det är lite smaksak. Efterssom denna bilden handlar om hopp, så ville jag ha en måne som lyste fint.

Fågeln vet jag inte…det måste jag kolla.

Håret tycker jag är okey, det ska se lite ostyrt ut och även om inte jag är någon expert på att rita hår så är jag ändå ganska nöjd med detta. Däremot har du rätt i att jag INTE borde ha de där flygande hårstråna……….jisses, jag hade inte en tanke på att hår inte kan flyga i regn… ha ha………
Och hade du inte sagt nåt så hade jag förmodligen aldrig sett hur fel det var.

Ja……jag har ett par detaljer att fixa till i denna bilden tack vare era konstruktiva och bra kommentarer.

Tack ska ni ha Glad

Molnlandning
2008-07-23 17:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Här har jag ringat in vad jag menar. I den röda ringen är marken suddig, trots att andra saker på samma avstånd är i skärpa. Ringade in med blått där jag tycker att vattnet och marken bara överlappar varandra.

Men som sagt, det är ju småsaker i en annars jättefin bild!

Cindy-
2008-07-23 23:23
0

Ja nu har jag gjort om bilden……..men jag vet inte om den är så bra. jag får ingen ordning på marken…..vattnet.

Jag har ändrat vattnet - regnet - fågeln och tagit bort hårstråna.

Kolla gärna om den ser bättre ut. Jag tycker inte det riktigt. Det ser lite för torrt ut på backen nu. Vet inte hur jag ska få det att se blött ut.

Laxbox
2008-10-28 21:11
0

Alltså jag förstår inte hur man gör! Finns det någon detaljerad tråd om hur man gör? Jag vill också försöka, men man måste väl rita i photoshopp? Det bara funkar inte för mig!

Cindy-
2008-10-29 01:20
0

#7 Ja denna är inte ritad. Det är bara fotomanipulation.

Om du kollar högst upp bland trådarna så har Anders gjort en sammanställning av mycket bra saker. Bl.a manipulation.

Buuc
2008-11-01 19:50
0

Fräckt! Löv it. :)