EGNA PENSLAR I PHOTOSHOP ELEMENTS
Detta med penslar i PSE tycker jag är så svårt. Det är svårt att få struktur på penslarna så de lätt hittas.
När jag klickar i verktygsmenyn längst upp på penslar rullar en gardin upp med alla förinställda penslar.
I den menyn vill jag skapa en avd. som jag kallar EGNA PENSLAR. Under det ska jag kunna lägga in alla egna penslar som jag gör själv.
Hur jag än försöker hamnar de under någon av de förinställda.
Men hur gör man ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Förtydligande:
jag vill alltså inte ersätta de befintliga grupperna utan lägga till en grupp EGNA
Inte vet ja hur man gör - men gjorde så här:
Ja gick till Photoshopsmappen som hos mig ligger i:
C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Förinställningar\Penslar
Du får leta fram var din ligger.
Där valde jag en valfri fil - t.ex: Fyrkantiga penslar.abr - högerklickade på den & valde "Kopiera".
Gick sedan tillfälligt till en annan mapp & klistrade in "Fyrkantiga penslar.abr" där - namnändrade den till ngt annat namn (t.ex: Mina fantastiska penslar eller ngt annat anspråklöst).
Antingen Kopiera eller Klipp ut den & Klistra in den i mappen Penslar igen med det nya namnet.
Öppna sedan PS och välj den nya penselfilen och sedan kan du ta bort de penslar som finns där samt lägga till egna nya.
/Lynxx
Tack för ditt svar…..det var ju en smart lösning……nu ska jag testa om jag får det att fungera.
Suck….nu har jag gjort som du skriver.
Letat fram alla penslar Program…Adobe …o.s.v…. Brushes
Jag valde Våtmediapensel och kopierade penseln och la den i en egen mapp under Shapes---tillfälligt.
Jag döpte om mappen till "egna" (inte fullt så anspråkslöst eller…
)
Därefter klippte jag ut mappen och flyttade den under Brushes.
Jag öppnade PSE och gick in i penslar. I mappen "Egna" ligger nu alla standardpenslar ! ! ! !
Jag klickar på den lilla pilen vid penslarna och väljer Ta Bort.
Stänger av PSE och går in igen….penslarna ligger kvar. Jag gör om proceduren men använder mig nu av ALT + klick då får jag en sax som tar bort penslarna.
Stänger ner PSE och startar om….penslarna är kvar.
Ett 3:e försök….går in via Förinställningshanteraren och tar bort penslarna.
Stänger ner PSE och staratr om. Penslarna är kvar.

Jag har även plockat ut alla standardpenslar i PSE för att bara ha "Egna" kvar. Standardpenslar går ej plocka bort. Samma sak häner…..standardpenslar ligger i "egna" när jag öppnar penslarna.
Har även stängt datorn helt och startat om.
H J Ä L P……jag drömmer snart om penslar.
Vad är det som blir fel ? ? ?
Nja - ja ser ingen annan lösning än att skippa det…. :-/
Nej'rå! Just kidding :-o
Förresten ere väl bara pojkar som drömmer om penslar? Varför får du lista ut själv…..
Nåväl…skämt åsido:
Öppna en ny bild under Nytt i Arkiv (så att du har en bild för att kunna välja penseln i verktygspaletten).
Högerklicka i bilden - skapa en ny pensel via reglagen & välj sedan Spara penslar & namnge den nya filen, t.ex: "Egna 1.abr".
Så ska den autom. sparas i rätt mapp - så att du kan välja den vid behov.

Nu ska jag testa ditt tips….ja inte det om penslarna utan om penslarna 
Hm…glömde visst - du får högerklicka på de penslar som redan finns i den nya filen & välja "Ta bort pensel" för att slippa dem
När jag gör som du skriver "välj sedan Spara penslar och namnge" När jag gör så och kallar det "Egna" så får jag till svar att filen finns ej.
Det är inte så att det du beskriver gäller Photoshop och inte PSE ?
Jepp - ja beskriver PS - har inte PSE - så ja kan inte testa.
Men varför finns då alternativet "välj Spara penslar och namnge" i PSE - om den ändå inte funkar - kan man undra?
Ja nu vet ja int nå mer - verkar var ngt i PSE som int tillåt 
/Lynxx
Alltså detta men penslar i PSE måste ju vara ett "måndagsarbete"
Det är ju så knepigt. Varför finns också en rad "Ta bort pensel" när den lika full ligger kvar.
När jag blir rik ska jag köpa PS
Nu har jag försökt igen. Jag komemr så långt att jag får en egen rubrik "Egna".
Men….när jag sen tar bort alla övriga spm då ligger under den rubriken så är de lika fullt kvar när jag går in i PSE igen.
Mera tips från någon….tacksam !
Nu har jag laddat ner "Free trial" av Photoshop Elements 7.
Det är ju samma sak där. Jag försöker skapa en egen grupp och radera de penslar som finns…..enl. ovan. Nästa gång jag startar om PSE finns alla penslar kvar.
Är det ingen som har detta problem eller som har PSE 5 eller 7
och får det att fungera. Please tell me.