Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 512 ggr
linhof
0

alldeles ny här....

hej alla…

har kikat runt lite o måste säga att NI ÄR SUPERDUKTIGA!! Skrattande

Vet inte riktigt vilken tråd detta ska ligga i så hamnar det fel får någon gärna flytta det till rätt ställe

Jag skulle vilja lära mej detta med…. behöver inte vara sååå avancerat men ändå. I dagsläget så har jag inget bilredigeringsprogram…eller jooo men det är så fånigt så jag skäms (ett hp program som ingick i datapaketet)

Jag undrar nu om det finns ett gratis program som är bra för en totalnovis som mej? Jag älskar att fota men ibland vill man ju göra nåt kul med bilderna mer än att beskära dem o göra svartvitt….

Mitt största problem med alla såna grejjor är ju att ja inte fattar…instruktionerna känns så luddiga….

Min mamma har försökt lära mej nåt som heter adobe (hon är grym på detta)… o jag har nog aldrig vart så frustrerad som jag var då…

Så antingen är jag riktigt trög eller så har jag inte hittat rätt "grejjer" till mej….

Hoppas att jag kan få lite tips

väl mött Linda

Cindy-
0

Hej Linda, och välkommen hit Skrattande

Jag tror inte alls att du är trög på något sätt, du behöver bara komma underfund med de olika verktygen och vad du kan använda dom till.

När det gäller gratisprogram så har jag hört att GIMP är bra. Här har du en länk till GIMP. Du kan ju läsa runt lite om du googlar på GIMP så ser du vad det är för program.

http://bildochfoto.se/gimp-ett-gratis-alternativ-till-photoshop/

Och jag vet att det finns en hel del här som använder sig av GIMP. Så då är det bara att fråga på om det är något du inte förstår.

Lycka till Skrattande

linhof
0

tack så mycket….. ska ta o kolla in det….

AndersT
0

Det bästa är att lära sig från grunden…

Ett gott råd är at titta in på denna siten och läsa på de teoretiska avsnitten och sedan börja med de enkla guiderna som behandlar grunder för bildbehandling. Sidan handlar visserligen om Photoshop, men GIMP och Photoshop påminner mycket om varandra i de grundläggande delarna.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom