Lägga Makeup CS-CS2
Enkel teknik för att förstärka eller lägga på makeup
Den här tekniken brukar jag använda ofta på modellbilder där man kan behöva förstärka, ändra färg eller lägga på makeup.
Du kan använda samma teknik för att lägga läppstift, rouge eller nagellack, det jag ska visa nu är hur man lägger på ögonskugga.
Jag tog denna bild som jag vill lägga ögonskugga på (stockbild från sxc.hu), hon ser ju lite färglös ut flickkraken men det ska vi snart ändra på.
Ta upp bilden och lägg till ett nytt lager:

Sätt blandningslager på färg och välj den färg som du tycker hon ska ha, jag tog en hiskelig gul bara för att visa ordentligt:

Välj sedan en ganska hård och liten pensel med 100% opacitet och måla dit ögonskuggan där du vill ha den:

Nu är den ju väldigt kompakt och för att ändra på det och få den att softa ut så går du till filter/oskärpa/gaussisk oskärpa och drar i reglaget tills du tycker det tonat ut sig fint. Tryck OK och din bild är klar (tycker du ändå att det är för mycket kan du använda suddgummit för att radera ögonskuggan:

Om du ångrar färgen och vill byta, är det bara att hålla ner CTRL och klicka på ditt nya lager med färg i för att få en markering. Välj sedan nytt justeringslager/nyans/mättnad, bocka i färga och dra i reglagen tills du får den färgen du vill ha:
såhär blev mitt färdiga resultat:

Enjoy!
Om ni provar den här tekniken får ni gärna posta era bilder i den här tråden :)
Relaterade länkar
Av: IngelaS
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('IngelaS'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('IngelaS', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2007-03-26
Tackar. Det måste man sitt o testa o leka med sen.
//Pia

Testade lite igårkväll, jättebra metod! Tack för en bra artikel:)
Anna

Tack, kul att det uppskattas, då blir man sporrad att skriva fler :)
Tack för alla tips & trix, riktigt bra.
Mr Moderskepp får nog se upp framöver om du fortsätter i denna takt på att publicera så här bra artiklar :).
//Stefan

Tack Stefan! 
Mattias och jag konkurrerar inte, tvärtom försöker vi samarbeta mellan sajterna.
Vi gör ju två skilda saker, mitt företag redigerar bilder och hans företag lär ut photoshop.
Visserligen kan jag skriva lite tips men jag kan aldrig lära ut photoshop på det grundläggande och omfattande sätt som Mattias gör.
Vill man lära sig bildbehandling ordentligt från grunden så rekommenderar jag att man går Mattias kurs eller köper hans dvds 
Jag förstår inte hur du gör när du målar dit ögonskuggan.
Om man målar över ögonfransarna blir de ju inte "svarta och skarpa" som de ska vara.
Om man använder gul blir de ju liksom gulbleka..?
Jag fattar inte :P…

om du ska vara riktigt noggrann får du använda suddgummit med låg opacitet och sudda på ögonfransarna, prova dig fram med andra blandningslager också och se om det känns bättre.
Mvh Ingela

Ja ju mer jobb man lägger ner - rent sagt piller göra… och lite lite i taget - ju bättre blir det. Ialla fall när man håller på att lära sig.
Kul, det måste jag testa. Tack för tipset!
jätte bra artikel.. =)

Jättebra artikel, jag testade och det blev jättefint! Tack<3

Mycket informativ artikel. Man får lust att pröva själv, för att se var ens gränser för kunnande går. Problemet är att jag har Elements 5.0 och med det har jag väl inte samma förutsättningar att lyckas, eller?
Bertil

#13 Jag använde Elements 2.0 och det gick utmärkt!

#14, Det är kanon att alla hjälper alla, på så sätt utvecklas vi och sidan.

Jättekul att ni gillar övningen *glad*
Lägg gärna in era färdiga resultat här i tråden, det är roligt att se hur andra har gjort :)
Mvh Ingela
Jättebra övning!
Tack/yvonne
"Sätt blandningslager på färg och välj den färg som du tycker hon ska ha, jag tog en hiskelig gul bara för att visa ordentligt."
Hur gör man ? XD

TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR HJÄLPEN!!!!! Jag har försökt att sminka i Photoshop, men jag har inte fått till de. Jag sminkar jätte mycket i verkligheten, å favvo affären är förstårs Make Up Store, men när man sedan fotar sina makeuper, finns de nästan alltid man vill fixa till lite, å nu kan jag göra de! TACK :D <3
Hur får du det att hamna BAKOM ögonfransarna?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Verkar som att flera lyckats, men är det ingen som kan svara på min fråga? :(
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hej Tina!
Det hamnar inte bakom ögonfransarna utan lägger sig ovanpå, för att få bort det från ögonfransarna får du förstora upp bilden ordentligt och använda suddgummit med opacitet ca 50% för att sudda bort från fransarna.
Mvh Ingela

Kan du bevisa att det inte är färg bakom? :)

Ingen som tycker något om min bild ? :(
Och jusste, glömde säga. Bilden hittade jag på Google.Se :)
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

eftersom jag har det engelska ps så vad heter filter/oskärpa/gaussisk oskärpa då?

Filter>Blur>Gaussian Blur
mycket bra tips och tutorial 

Riktigt bra berättat :) Värt en putt ^^
bra :) men jag fattar inte rkt… eller liksom om man tar oskärpa så blir väll hela bilden typ oskärpa :/ ? jag vill ju bara att själva ögonskuggan skall bli luddig eller vad man säger, jag tyckte iallafall som det såg ut som om det blev oskärpa på det andra… det vill säga ögonbryn osv. kan man göra något åt det? eller kan man iallafall fixa så ögonfransarna blir skärpa på?