Finns det fler Painter-användare här?
Jag undrar om det finns fler än jag som använder Corel Painter på det här forumet? Programmet påminner ju mycket om PhotoShop, men är utvecklat från konstnärshållet, varför man ändå jobbar från ett annat håll.
Jag tycker det skulle var kul om det fanns fler som är intresserade av att ha en liten avdelning för Painter-användare.

Har gjort en ny forumgrupp som heter Paint och flyttat inlägget dit, det finns fler medlemmar härinne som använder det
Mvh Ingela

använder det ibland, messt bara när jag ritar bilder..
jag har paint

Jadå det finns det, jag har använt det från början.
Painter ä mycke större än vad många tror. Skulle dock ej vilja att det förväxlas med "Paint" som är ett annat program eller "paint shop pro". Corel Painter är framtaget för att likna naturliga medium för olja, akvarell, tusch, kritor, olika pennor, airbrush de mesta medium man använder sig i konstvärlden..
etc.
I programmet finns allt du kan önska och mer till.. Dessutom kan man blanda medium med varandra som i sig inte skulle vara möjligt annars.. :) Det är i princip ett digitalt medium att kunna uttrycka sig som konstnär eller som det heter på engelska CG artist = Computer art artist. Painter är ett väldigt stort program som lätt kan mäta sig med photoshop.
_Jag finns med i deras "bok" som öppnas i senaste Painter X där de presenterar Digital artister från hela världen. Som insperation för nya användare så väl som gamla. exempel på Painter målade CG art finns att finna i mitt album.
_
Jag använder painter då och då…
Men för guds skull byt namn på denna forumgrupp. Skillnaden på paint och painter är enorm!!!

sådär då var namnet bytt till painter :)
Mvh Ingela
Underskatta inte MS Paint ;)
#7 jävlar! 

Men liksom… Är kategorin för paint shop pro användare eller ms paint?

Jag fick med painter till mitt wacombord, men jag har inte "hunnit" testa den riktigt….bara öppnat och dragit några linjer.
Men det verkar riktigt bra, känns mera som att måla med riktiga färger och penslar…..
EDIT: Oj jag såg nu att detta var en gammal tråd =P

Achatina: Inget av dom. Utan för ett program som heter Corel Painter
Hmm, personligen använder jag både ps och corel paintshop pro.
painter däremot har jag inte hört talats om ?!
Kan behöva klargöras lite.
Corel Painter == är som föregående talare sagt en kreativ mjukvara som e gjord för o simulera existerande medium. Den riktar sig till dom som målar på canvas idag, alltså konstnärer som vill gå från ett kladdigt medium till ett Digitalt. Corel painter används populärt inom industrin av sk. "Matte painters" såna som alltså målar ihop fotografier och renderade miljöer…
MS Pain == Vet du inte vad det är så kolla i din tillbehörs kategori på startknappen.
Paintshop Pro == En konkurerande produkt till Photoshop, låg under många år jämna steg med photoshop men efter att Microsoft köpte in sig och sköt till pengar för utveckling i både Adobe och Apple så är det idag Photoshop som är marknadsledande.
Ordförklaring:
En rendering kan vara en helt 3D bild skapad av program som 3DSMax, Maya, Lightwave eller Softimage… MEN det kallas även för rendering när man gör den sista färgläggningen av handmålad bild i dator.
Det verkar inte vara så stort intresse för programmet, skapade vi inte en kategori enkom för just Painter för det verkade finnas intresse & önskemål om detta?
Kom igen nu, fram med alla Picassosar! 

Det kanske vore ngt med en kategori för övriga program?
#15 Det fanns ett önskemål om just en Painter-kategori men den verkar inte ha blivit så aktiv som förutspåddes.
Så ja, kanske en "Övriga program" kan vara något, men då tas denna bort. Som det är nu så känns det som vi egentligen redan har så det räcker och tillomed blir över av antalet kategorier.
Jag ska kika mer på detta efter sommaren när alla har solat & badat klart och då kanske fler "inaktiva" kategorier får liv igen.
…to be continued.
Använder det ibland i kombination med Photoshop då Painter har mycket bättre penslar. Men det tar tid och främst tålamod att lära sej.
Det finns en hel del bra och lärorika tutorials på nätet som kan vara bra att ta sej igenom för att lära sej principer och grunder i Painter.
Underbart program!

Jag har också Corel Painter och Microsofts Paint samt Photoed (ett gammalt program).
Tja #5, de här på forument som är Adobe Photoshop-entusiaster, verkar bara ha lärt sig att de har ett program som heter "PS". Jag har då sällan sett någon som anger vilken leverantör eller version de använder. Corel har ju också ett Photoshop, så lite tydligare önskar jag att man kunde vara.
Jag har tänkt lära mig lite om redigering m m. Hoppas att vi kan hjälpas åt med det.
# 19 - Jag använder Paint Shop Pro och har alltid gjort (sedan 2001).
När jag skaffade dator så hade jag både Photoshop och Paint Shop Pro på försök, men valde PSP.
Många plugins fungerar ju både i PS och PSP.
Det jag jobbar huvudsakligen med i PSP är att jobba fram bilder från andra bilder och bakgrunder samt att få olika effekter genom att använda något filter (plugin)
När jag skapar konst så gör jag detta hellre med traditionell oljemålning på duk 
Men fråga gärna på PSP, kanske kan jag hjälpa till.