Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: photoshop-nybörjare
Läst 579 ggr
jessi_twini
0

Kan någon hjälpa mig? =)

Jo jag skulle gärna vilja veta hur man raderar saker från ett foto i photoshop. Jag har CS3 :P

Är det något som har lust att hjälpa mig? :)

mlij
0

Det berors ju på vad du vill radera. Om du vill radera bakgrunden t.ex. så finns det ett verktyg i menyerna till vänster som heter Background Eraser Tool (borde heta något som Bakgrunds borttagnings verktyg, eller något liknande, jag har engelska versionen av CS3) Då blir bakgrunden genomskinlig.

Om du vill ta bort oönskade finnar t.ex. på ett ansikts porträtt kan man använda sig av Healing Brush Tool (Lagnings penseln) Som tar bort fläckar och får stället där du tar bort fläcken att få samma "yta" eller vad man ska kalla det som där du "hämtade" det "friska" området. (Jisses vad svårt det var att förklara saker på svenska när jag är helt inkörd på att bara använda engelska program och dessutom själv är halvt nybörjare, så rätta mig där jag skriver fel)

Sen kan du ju använda Clone Stamp Tool (klonings verktyget) för att klona över det du vill radera med något annat från t.ex. samma bild.

Och så finns det ju såklart andra sätt också, säkert många fler än de jag känner till, frågan man ska ställa sig är ju vad man vill göra med bilden och sen finns det olika sätt som lämpar sig bäst för olika situationer.

Om du beskriver lite mer vad det är du vill göra, vad det är du vill radera osv så är det säkert lättare att beskriva ett sätt för dig som kanske skulle passa ditt foto. Ännu lättare om du laddar upp ett foto med beskrivning. Men man lär sig alltid bäst av att göra själv :)

(förlåt för ett lite långt inlägg, jag är urkass på att skriva kort)

jessi_twini
0

Okeej :D Tacktack :)

Jag kan inte hitta Clone Stamp Tool och någon skulle kunna säga/visa mig vart den är x') Jag e lite nybörjare ännu ;)

Men jag skulle vilja veta t ex. hur man tog bort staketet på en hästhage och sånt ;)

Cindy-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här i verktygspaletten har du klonverktyget.