Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettönskemål-på-förbättringar-nya-forumgrupper-mm
Läst 859 ggr
enystrom
0

Vilket Photoshop?

Nu är det såhär att jag "vuxit ur" mitt gamla Photoshop, Adobe 7.0 och vill ha tips på mer avancerade retuscheringsprogram! Photoshop använder jag mest för att retuchera bilder på porträtt. Jag ändrar även kontraster och annat fix. Så, som sagt, någon som har tips på Photoshop som passar denna sort av arbete? Tacksam för svar!

Mvh                                                                         Ellinor

Cindy-
0

Ja jag vet inte, men Photoshop ÄR ett avancerat program där du kan göra avancerade redigeringar.

Vad är det egentligen du vill kunna göra som du inte kan göra i Photoshop?

Naturligtvis finns det senare versioner Photoshop. CS4 är den allra senaste.

pellepiano
0

Att man kan växa ur Photoshop 7 har jag svårt att tro =)

Cindy-
0

Ja Pelle, jag känner så jag också…

Jag vet inte om jag missuppfattade.

pellepiano
0

Det finns inget i de nya versioneran av Photoshop som skulle vara speciellt bra just för porträttretusch. Det är fortfarande det gamla vanliga som gäller, typ Dodge & Burn ( eller PWL med lager i Overlay ),Healing brush, Patch Tool, olika blandlager för läggning av smink, Liquify i bland för kroppsmodifikation, lagermasker för icke destruktiv editering, justeringslager med lagermasker, kontrasthöjningar med USM eller Highpassfilter  mm mm

Om man känner att de verktygen är alldeles för lite att jobba med, så vete sjuttsingen vad man skulle välja istället.

beem
0

Menar du kanske att du har Photoshop Elements 7.

Då kan jag tänka mig att man vill köpa upp sig till en vassare version. Det skulle jag också som kör PSE 5. Men stegen ovanför elements är ju hutlöst dyra.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

mimmibackman
0

Låter lite konstigt att man kan växa ur 7.0, jag klarar mig mkt fint med bildredigering på 2.0, däremot om jag ska designa digital om man kan kalla det - typ som sånt här. Så tvingas jag låna min brorsars dator, han har CS3 :)

Lill-Kisse
0

En liten fundering i sammanhanget. Kan det möjligen vara så att man känner sig begränsad när idéerna börjar tryta? Då kan det vara bra att byta märke, för att finna annorlunda tekniker och nya sätt att arbeta. Corel har också ett Photo Shop. Det kan kompletteras med Corel Paint. Många talar sig varma för programmet GIMP. Testa runt lite, så kanske det lossnar med något annat verktyg.

Cindy-
0

#7 Jag tror kanske inte att det handlar så mycket om brist på idéer. Kanske är det mer att man inte känner till vad man kan åstadkomma med programmet.

Och att prova olika redigeringsprogram skulle för mig bara kännas rörigt. Jag tror mer på att verkligen lära sig det man redan har.

Jag jobbar i photoshop, och kommer förmodligen alltid att göra det. Eftersom här finns allt jag behöver och lite till.´Jag tror nämligen att man aldrig blir fullärd. För mig är Photoshop som ett litet universum med hur mycket möjligheter som helst.

Det skulle var kul att höra lite mer hur du som startade denna tråden tänker om det här med photoshop eftersom du skrivar att Photoshop använder du mest för att retuschere bilder och porträtt. Det låter tycker jag som att du tycker att photoshop är ett simpelt program.

Och jag måste nog säga att där har du helt fel. Lär dig photoshop och se vilka möjligheter du har.

fotokrafs
0

Vet inte klarar "photoshop" vektorgrafik eller 3D, tänker typ CAD eller Bryce. Om inte, kanske är ett sånt program som behövs?

Nej, men nu var det ju bara retuschera bilder som gällde.. Tror nog som Cindy säger att man främst behöver lära sig mer bara vad ens program kan.

Cindy-
0

#9 Ja jag uppfattade det inte som att det var den typen av bilder det gällde.

Vi kanske får vänta på att få en lite bättre förklaring på vad exakt Ellinor menar att hon vill kunna göra. :)

Joppo
0

Vill du testa ett riktigt grymt bildredigeringsprogram så borde du testa Eyeon Digital Fusion… Det är ett nodbaserat bildredigeringsprogram som främst används inom filmindustrin, men som fungerar utmärkt även för stillbilder…

Fördelarna med programmet som jag ser det är:

+ Icke destruktiv bearbetning av bilderna
+ Mycket bättre friläggningsfunktioner än Photoshop… Bland annat en riktigt grym keying-plugin vid namn Primatte som kan användas för att frilägga hår och liknande…
+ Lättjobbat och överskådligt…

Nackdelar:

- Kan vara lite krångligt att lära sig om man är van vid Photoshop, eftersom upplägget är ganska annorlunda
- Dyrt… Såvida man inte laddar ner det :)
- Finns enbart på engelska

//Joppo