Förminskning?

Du har troligen programmet Microsoft Office Picture Manager (OIS.EXE)på din PC. Det är praktiskt att använda för att titta på bilder, göra kopior och redigera. Man kan klippa bilderna, vrida dem rakt, justera ljus och kontrast och minska formatet med enkla klick.
När man vill publicera en bild på webben eller skicka i mail bör man skapa en kopia och minska den till mindre antal kb. Det underlättar väsentligt. Prova det.
#1 har inte det programmet. :/
Jo jag vill ju göra en mindre kopia men jag vet inte hur man gör bara ^^
Emma

… är en enkel redigerare som finns direkt på nätet, ( inget att ladda ned alltså ). Där kan man enkelt ändra storlek och så.
Tack :D. Få se om det funkar sen. Är på fel ställe ;)
Emma
Att bara förminska en bild på ett enkelt sätt:
- Markera den eller de bilder som ska bli mindre
- Högerklicka och välj "Skicka till" och "E-postmottagare"
- I rutan som kommer upp välj "Gör alla bilder mindre"
- Klicka ev på "Fler alternativ" för att se hur stora bilderna ska vara
- Tryck OK
- Det kommer upp ett mejl som Du inte behöver skicka. Du högerklickar bara på bilderna och "Spara som…"
- Tänk på att spara med annat namn eller i annan mapp så att inte originalet ersätts av den förminskade bilden
Lycka till
Anmaja
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

1. Inte Picture Manager? Vilket operativsystem har du då?
2. Vilket program använder du för att titta på de bilder du lägger in på datorn? Kan man inte redigera alls i det?
3. Håller med om att Picnic är bra. Rekommenderas varmt.
1. Nej jag har inte det. Har inte sånna saker som microsoft office eller word. Jag har ju windows eller så men vi har inte installerat några sånna program. Skivan är väck ^^.
2. När jag går in och tittar på mina bilder så kommer: Adobe Photoshop Starter Edition 3.0 upp.
Ska testa Picnic nu :)
Emma

#7 Då förstår jag.
Adobe Photoshop Starter Edition är ju också ett bra program. I det kan du redigera lite som jag beskrev tidigare. Där kan du förminska foto också genom att klicka på symbolen "Dela" eller gå in under "Arkiv" och klicka på "Bifoga till epostmeddelande". Sedan får du experimentera för att komma på vilket sätt att förminska och spara bilden som passar dig bäst.

#9 texten och det på "muffinbilden", gjorde du dem i GIMP?
#10 nej det gjorde jag på picknik.com :)
Emma