Funderingar ang ritplattor
Ni som har ritplatta kan ni inte berätta lite om hur en sån funkar? Är det som en platta med en penna som man ritar med i något speciellt program eller kan man använda det i photoshop?
Jag är totalt urkass på att rita över huvudtaget men många ggr så önskar jag att jag hade en penna istället för musen när jag pysslar i photoshop..
Funderar på att kanske köpa en men har inte den blekaste aningen om vilken sort som är bra mm..
Är dom billigare mkt sämre än dom dyra?
Jag känner inte att jag behöver någon värsting sort utan är glad om den är någorlunda enkel och funkar *S*
Hoppas någon kan hjälpa mig och berätta lite 

Jag har ingen ritplatta själv men är också sugen på att köpa en när jag får lite pengar över *fattig student*
Är också nyfiken på ritplatter man kan skriva lite om vad jag har förstått om dem och så kan de kunniga få fylla på med bättre information och rätta mig om jag har fel.
Som jag har förstått använder man dem i Photoshop, vet inte om/vilka andra program man kan använda dem i, enda märke jag vet är Wacom och tror att en hyffsad sådan ska ligga runt 1000kr. Beroende på vilken storlek man vill ha.
Jag är också intresserad av det här med de olika märkena och prisklasserna vad man får för de olika. För min del så tycker jag om att rita, skuggar mycket och sånt när jag ritar. Men ofta när jag ska frilägga saker i Photoshop eller markera och sånt så sitter jag och önskar att lite pengar ska trilla ner framför näsan på mig så jag ska kunna köpa en ritplatta.
Sen undrar jag över en sak till, om man ska markera en stor grej på ett stort foto, måste man ha en stor ritplatta då eller hur funkar det?
Ser också fram emot fler svar här 

Finns massa olika trådar och några artiklar om olika ritplattor på teckning.ifokus så mitt tips är att gå in dit och kika istället för ni verkar inte ha fått värst många svar inte. ;P
En ritplatta är inget man bara använder för vissa program, som tex photothop.
Pennan är så att säga istället för musen. Och när du för pennan över plattan så ser du markeringen på skärmen precis likadant som om du hade haft en mus.
Men självklart är det bra att ha en ritplatta om man tecknar och målar. Det är såklart mycket lättare då.
Jag vet inget om andra ritplattor än den jag har själv. Jag har en Wacom Intous 3. Jag vet att det finns andra modeller, men jag vet som sagt ingentint om dom. Hur bra dom är osv…

Tack så mkt för era svar! Nu hänger jag med lite bättre
en snabb fråga till bara, storleken på plattan har den stor betydelse? är det svårt att jobba med en bild ifall plattan är rätt liten?
vet att det kommer en del dumma frågor men som sagt.. frågar man inget så får man inget veta 
funderar också på att köpa en så jag tycker "dumma" frågor är bra att ställa så kan jag tjuva svaren ^^
Jag är inte så kunnig där heller. Men jag har en A4, och den känns perfekt för mig.
Pekar jag med pennan i mitten på min platta då hamnar jag i mitten på skärmen. Eller om jag behöver upp till något hörn på skärmen tex. då pekar jag i det hörnet på plattan, och jag hamnar alltid rätt.
Det här är alltså ingenting man tänker på när man jobbar. Det går automatiskt. Du ser ju hela tiden var muspekaren är.
Men en A4 passar mig i allafall.

Jag har en Bamboo Wide A6 , dvs den minsta storleken. Den passar mig utmärkt då man kan jobba med väldigt små rörelser. Den kostar under tusenlappen och jag är väldigt nöjd. Skaffade den för att prova på men fastnade på en gång.
Den första dagen får man bygga om lite i huvudet då musrörelserna sitter kvar =)

Jag har en gammal Wacom volito A6, men jag skulle föredra en A5, fast A6 tar ju inte så mycket plats.
Här finns en bra guide på svenska om ritplattor
http://www.moderskeppet.se/wacom/
Ha de

Jag har också en Wacom volito A6. Jag önskade den mig för ett par år sedan, men tyckte det var så svårt …så den har legat i en låda sen dess…*skäms på mig* Men jag ska prova den igen hade jag tänkt. Vill gärna kunna arbeta med en sådan :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Jag har bara en sån här liten :) Finns ju mkt större och bättre :D

#7 Jag ahr en likadan som dig! =)
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything
#10 Är den bra? :)
http://www.moderskeppet.se/wacom/
Läs om ritbrädor här.
#11 Cool den ser ut x'')
Har en fråga till er lite knäpp men utan frågor så skulle ingen veta något. Ritbrädorna funkar väll till vänsterhänta också ?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Menar du mig? #11 istället för #10? :)
Jo, det är den säkert..men jag hade svårt för det, provade i och för sig bara några gånger. Men ska försöka lära mig att använda den igen, nu har den ju legat i en låda i ett par år :)
Ja, fast den är väldigt liten :)
Ja, det är ju som en penna man ritar och så med, så nog borde det fungera för vänsterhänta antar jag? :)