Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 649 ggr
NettanLindholm
0

Sagoljus

Hej!
Jag håller till inne på hästfoto.ifokus egentligen men tänkte att den här sidan var bättre för mig fråga :)

Är det någon här som kan lära mig hur man gör sagoljus i sina bilder? Att de ser mer ut som en saga. Hittade en blogg men underbart fina bilder och vill verkligen lära mig !

http://zahlo.blogspot.com/search?updated-max=2008-12-25T22%3A19%3A00%2B01%3A00&max-results=7

Där är länken till bloggen. bläddra ner till inlägget sagoljus, så ser ni vad jag menar :)

mvh. Nettan

pellepiano
0

Det vanligaste och enklaste är att bara kopiera lagret lägga lite oskärpa ( Gaussian Blur ) på det och sänka opaciteten, alternativt sätta till blandläge Soft Light.

NettanLindholm
0

blandläge soft light? Är inte jättekunnig om olika verktyg och liknande.. :$

pellepiano
0

I lagerpaletten finns omkring 20 ilka blandningslägen av lager. Det står Normal där från början. Där kan man scrolla bland de olika lägena. De är ovärderliga.

NettanLindholm
0

Har testat men blir ändå inte som jag vill :/ ser inte alls stor skillnad mot orginalbilden.. Nån annan som har ngt annat tips? :)

Cindy-
0

#4 Gjorde du som pelle beskrev?

Kan du lägga upp bilden och visa hur den blev så är det lättare att hjälpa dig.

NettanLindholm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ah, det gjorde jag. Det blir lixom inte som något "magiskt ljus" på bilden :/

pellepiano
0

Vi kanske menar olika med "sagoljus" då du länkade till en sida med massor av bilder som hade olika typer av ljus.

Här ett exempel på hur jag menade. Här är det kopierade lagret satt till Screen, efter att jag lagt Gaussisk oskärpa på. Sen har jag mörkat ned den lite med ett justeringslager.

NettanLindholm
0

det blev ju mycket bätte än när jag försökte ! ;o men sen är inte jag så bra på detta (A) vad menar du med "satt till screen"? :)

pellepiano
0

Blandläget Screen ( vet inte vad det heter på svenska , Raster tror jag ).

Sätt rejält med gaussisk oskärpa kasnek 10-20 eller så. Testa olika.

Sätt blandläget INNAN du gör Gaussisk Oskärpa, då ser du vad oskärpan gör och hur mycket du behöver.

NettanLindholm
0

tack så jättemkt ! :D

NettanLindholm
0

Nu har jag fått kläm på det ! :D

Cindy-
0

#11 Oh så fin bilden blev Skrattande

NettanLindholm
0

#12 Tack så mkt ! :D