Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 382 ggr
[Vintersaga]
0

Scanning med för låg upplösning

Hej,

Har en fråga angående upplösning på inscannade bilder. Har scannat in bilderna med upplösningen 200 pixlar/tum och fick då till svar från ett tryckeri att bilderna måste vara åtminstone 300 pixlar/tum för att de skulle tryckas.

I photoshop elements 5 som jag har kan jag välja att ändra upplösningen på bilden till 300 - men är det bara att göra så eller blir det fel på något sätt? Vilket är det bästa sättet (om möjligt) att ändra upplösningen på så att det passar för tryck i en bok?

Vänliga hälsningar

Rickard

Cindy-
0

300 ppi ja det kanske det ska vara för boktryck.

Du ändrar så här…

BILD - BILDSTORLEK

Bocka bort ÄNDRA BILDUPPLÖSNING. Men ha de andra två alternativen förbockade.

Nu kan du ändra upplösningen.

Om du Inte bockar bort ÄNDRA BILDUPPLÖSNING så kommer även pixlarna att ändras. Och det vill du inte, så kom ihåg att den inte ska vara förbockad när du ändrar upplösning.

[Vintersaga]
0

#1 - Tack för det! Glad

Jag misstänkte att det skulle påverka bilden negativt om jag bara uppdaterade bildupplösningen. Som det är nu blir bilden mindre om jag skulle skriva ut den, men har kvar samma antal pixlar.

\Rickard

Lynxx
0

Nja…ere verkligen så man gör?

Enl de som ja sett skall man väl ändra Bildupplösningen till "Bikubisk mjukare" om man skall behålla storleken & ta det i små steg för att få minsta möjliga negativa effekt på kvalitén. Annars medför det ju bara att bilden blir mindre i storlek - men pixlarna blir lika många som innan.

Skickar iaf ngr länkar att kolla på:

Peachpit: Resizing Images in Photoshop CS3 (video)

Enlarge image to anysize you want - Photoshop Free Tutorials:

Upsizing A Great Image Into A Standard Poster Size - Video

Photoshop Upscale Images Tuotorial

Megapixels Required for Print Sizes - Digital Photography Tips

Cindy-
0

#3 Ja det stämmer nog att man ska ändra till Bikupiskt mjukare.