I väntan på våren
En manipulation med bakgrund som jag gjort av två bilder från Dreamstime. Samt en himmel som jag gjort själv.
Håret är målat enligt denna tutorial.
http://www.cindypics.se/h%C3%A5r%20tutorial.html
Länkar till övriga originalbilder
http://pirate-queen.deviantart.com/art/PQ-MerTheme-Stock-Pckg-10-109805271

Fantastisk.
Att man kan vara så duktig…
//Elin
Tack Pelle :)
#2 Ja egentligen är det inte så svårt faktiskt om man vet hur verktygen fungerar. Det finns fortfarande verktyg jag aldrig använder pga att jag inte riktigt kan dom. Men jag hoppas få tid att lära mig dom också så småningom :)

*tappar hakan igen*
Du är bara så otroligt enormt duktig!!
Du vet inte någon bra bok som du rekomenderar där man kan "plugga" och lära sig mer om sånt här?
blir ju riktigt avundsjuk ju!
#4 Jo det är sant att man måste ha lite fantasi när man skapar bilder. Ibland tar den slut, men ofta kommer den tillbaka ganska snart. :)
#5 Ja visst finns det bra böcker, men jag vet inte hur mycket du redan kan. Jag gillar Scott Kellbys böcker. Sen tror jag nog att man måste exprimentera lite själv en hel del. Och framförallt lära sig verktygen och hur de fungerar.
Jag tycker också att Moderskeppets DVD:n är bra.
En av dom vackraste du gjort.. helt otroligt skulle vilja vara lika duktig.. bättre på att redigera människor än att leka på detta vis.. stor eloge till Cindy-
BLIR AVUNDSJUK! Du får sådan underbar känsla på bilden, det känns liksom som rena makalösa underverk du skapar… man börjar liksom tro på magi nästan… asså det är så underbart fint! :)
#7 #8
Tack så jättemycket!!
Det är inte så jättesvårt. Alla som vill kan lära sig att göra en manupilation. Det finns många sidor med fria stockbilder att använda. Jag svarar gärna på frågor om det är något ni undrar över hur man gör.
Jag tycker verkligen att ni som skulle tycka det vore kul att göra manipulationer, ska försöka lära er. Det är verkligen roligt.
Jag ska berätta om en tjej som kontaktade mig en gång. Hon frågade om hon fick använda mina bilder på en sajt hon var med i. Jag sa nej. Och jag sa åt henne att jag tyckte att hon skulle lära sig göra egna bilder. Hon var väldigt negativ i början och trodde inte hon kunde. Det här är bara ett par månader sedan. Jag lovade henne att hjälpa henne om hon behövde hjälp. Och idag några månader senare, så gör hon sina egna bilder. Och hon är jätteduktig.
Hon älskar att hålla på med detta!! Jag tycker att det är jättekul. Hon försökte verkligen, och hon lyckades.
Så ett som är säkert är, att finns bara intresset så lär man sig. Och jag lovar att hjälpa till om/när ni har frågor. Inga problem alls…
Under länken Resurser/Länksamling som ligger högst upp bland trådarna finns det en gammal tutorial som jag gjort en gång. Det är en manipulation.
Och det finns bra sidor med fria stockbilder att använda.
Länkar till stockbilder finns också under Resurser/Länksamling.
Åhh! Va fiiin :D
Måste ställa en fråga, allt ser så tecknat ut och jag har försökt göra det tecknat/animerat look a like men det ser fan ut som serietidningar när jag är klar, hur fan gör man, aldrig gjort sånt bara manipulerat med utseenden och ihopsättningar inte hur man gör det fantasy utseende.. neeeeed tips tips tips(?)!
#10 Tack 
#11 Ja det är jättesvårt att förklara kort hur jag gör en manipulation eftersom det är ett jobb på många långa timmar.
Men när det gäller själva modellen så målar jag hennes hud och den frisyr jag vill ha. Ibland även kläder och andra detaljer. Därför ser hon målad ut.
Bakgrunderna manipuleras med andra bilder så jag får den bakgrunden jag vill ha. Ibland målar jag detaljer i bakgrunden också. Men inte alltid. Lägg gärna upp en av dina bilder så jag kan se hur dom ser ut. Det blir lättare för mig att ge dig råd då.
Okej, tycker det är så sjukt svårt att måla saker och skugga så det inte ser helt banalt sorgligt dåligt ut i slutet ^^ kan fixa en bild i morgon och lägga upp så man kan se hur jag gör eller hur det blir ^^ så kan vi gå därifrån, är villig att lära som sagt :)
Okey werner. Jo det är svårt med skuggor. Jag är väldigt dålig på det. Så det är absolut en bra sak att träna på.
#14 finns ingen tutorial om att måla detaljer eller personer i ps? hittar bara frihands tips, letar efter att måla av en människa..

#12 Jag förstår inte hur du gör när du målar huden på dina bilder, har försökt några gånger med det ser verkligen tok illa ut! Det ser så hum.. svårt att förklara men ja.. illa ut iallafall *S*
Så vad är din hemlighet? *S*
#16 jag väntar på samma utdelning av hemligheter ;D
Ja jag har inga hemligheter. Det är väldigt enkelt.
Om ni ska overpainta, alltså måla på själva modellen så är det lättaste sättet att ta färgprov på modellens hud. Då får ni fram färgen på just det stället.
Sen tar ni penseln.
Kom bara ihåg att ta nya färgprov beroende på var ni målar så att ni inte missar skuggor, mellantoner och ljusa delar.
En del använder mjuk pensel, andra använder hård. Det är helt upp till vad som funkar för en själv. Själv brukar jag variera.
Här är opaciteten jätteviktig. Vissa kör med 100% flöde och låg opacitet. Ca 10-15%. Och vissa kör även med väldigt lågt flöde. Det är också en smaksak hur man hanterar sin pensel.
Opacitet, flöde och penselstorlek och hårdhet på penseln varierar man hela tiden beroende på vad man ska måla.
Jag ska se om jag kan göra en tutorial, eller om jag hittar någon som jag kan länka till.

#18 Tack så mkt för din förklaring! Nu förstår jag lite bättre.. 
#18 Tack för att du skrev det jag tog ju bara hudtonen på ett ställe och körde ^^
Ljuvlig bild, som vanligt när det kommer från dig :)
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

#18 Jag gjorde precis som du.. men om man tänker efter såhär i efterhand så är det nog ganska logiskt att man måste byta färger mm..
#22 Ja exakt! Om ni inte får med skuggor, mellantoner och ljusa toner så blir ju ansiktet, eller vad ni nu än målar helt platt.
Kom också ihåg att ljusa toner "lyfter"
Så målar ni tex highlights på kinder så se till att det inte blir för mycket, för då blir kinderna större och rundare.
Det är träning som gäller här också som vanligt. 

#23 Du har så rätt så rätt.. som jag skrev innan, egentligen så är det ju ganska logiskt det du skriver.. men hade inte tänkt på det förns du sa det *S*
Har pysslat och små provat lite grann sen du skrev om det här i tråden men jag har väldigt svårt för vart jag ska ändra färgerna med skuggor och toner mm för att det ska bli snyggt och jämt.. knepigt.. men antar att det är sånt man lär sig ju mer man övar =)
Tycker det är så knepigt att använda musen när man gör det då det blir ganska mkt pill även fast man förstorar bilden.. men har funderat mer och mer på ritplatta, tror att det skulle kunna underlätta mkt för mig.. Måste bara spara lite så blir det nog nästa inköp för min del tror jag 
#24 Jag är övertygad om att en ritplatta skulle underlätta för dig eftersom du då håller i en penna, vilket är mer naturligt att rita med än en mus.
Försök att ha en referens att måla efter. Alltså ett foto som du har bredvid dit på skärmen där du ser var skugga, mellantoner och ljus ligger. Du kan även ta färgprover från den bilden.
Eller så provar du att måla på en bild så som jag brukar göra. Men kom ihåg att INTE måla på själva bilden. Utan du tar tomma lager och målar på. Är du nöjd med tex ansiktet ta då ett nytt lager för resten av målningen. Det är bara en säkerhet ifall du skulle göra fel. Då har du bara det senaste lagret att göra om.
Jag brukar få kanske 5-6 lager som jag målat på. När jag är färdig och nöjd så slår jag ihop dom målade lagren. Då markerar du dom och väljar Lägg samman lager.
Som jag skrev tidigare så är det mycket övning. Jag ska försöka göra en tutorial hur jag gör. Just nu håller jag på med ett jobb. Men så fort jag får tid över så ska jag försöka fixa det.

Ahh titta nu klarna det ännu mer för mig! Tack ännu en gång för din förklaring! Massa frågetecken som försvinner nu 
#26 Så bra 
#25 ser fram imot en turoial om detta så man får se lite grann, speciellt med penslar.. rund mjuka kanter kör jag just nu.. du kanske har något bättre tips ^^
#28 Ja det varierar. Vissa målar helst med en mjuk pensel, och andra med hård pensel.
Själv varierar jag beroende på vad jag målar.
Det finns också gott om tutorialer på nätet att söka efter.
Här är en bra tutorial. Ni får bläddra ner till den engelska versionen för den är först på franska.
Under punkt # 29 har jag lagt en länk till en tutorial. Det finns många fler. Om du kikar på den så rulla ner lite till den engelska versionen.
Och här på sxc.hu kan du hitta bilder. Det är bara att söka på model. http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=search&txt=model&w=1&x=0&y=0
Du har gjort ett bra försök tycker jag. Och jag förstår att det är jättesvårt att måla med mus.
Men tyvärr måste jag ta bort ditt inlägg då vi inte tillåter "snodda" bilder.
#31 lungt ville bara visa hur långt jag kommigt men sen spelar det ingen roll om den försvann härifrån ^^ ät redan medlem på den sidan, många är målade och många dålig kvalitet det sänker mycket :S
#32 Ja du har rätt i att det inte är bästa kvalitet. Och det är väl därför som bilderna är gratis.
Jag brukar köpa bilder från dessa två ställen oftast.
Det är hög upplösning på bilderna och mycket bättre kvalitet.
Ja själv tycker jag att det var synd att jag fick plocka bort bilden. Men så är det. Kanske du kan hitta en ny modell att jobba med :)
#33 lungt ville bara höra ett utlåtande från dig ^^
Om än man kan alla verktyg och program, så ska man ju ändå ha just fantasi till att kunna sätta ihop sådana hära verk