Månadens tema - High Key
High key är en metod som ursprungligen kom till av teknologiska skä när tidig film och television inte kunde hantera för mycket kontrast. Syftet med metoden är att minska förhållandena i kontrast i en bild. Ljussättningen är enhetlig i denna metoden och mörka skuggor förekommer inte.
Jag har utvecklat ett sätt att skapa high-key effekt utifrån andra guider. För denna metoden funkar det bäst med bilder som det inte är för mycket skuggor i. Jag har testat den på ca tio bilder och den har funkat varje gång, någon gång med lite sämre resultat beroende på att bilden var lite för mörk (vilket i och för sig kan avhjälpas med lite bildbehandling:)
Den finns att ladda hem som PDF här
Bilden är från sxc.hu
Mer länkar:
Lägg upp era bilder i denna tråden :)
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

#1 Det är åt det hållet, om det är första gången är det bra! Men aningens för mkt gråton i bilden tycker jag. Kolla in länkarna och studera bilder, man lär sig mkt på det…
Försök gärna få bort en störande bakgrund också, effekten brukar lyftas fram bättre då.
Anders
digitaldarkroom
Okej. Typ maska bort?

Yes, eller måla med vitt - om det går
Anders
digitaldarkroom

Nu har du fått fram det ljusa mkt bättre, men enligt vilken metod har du jobbat?
Anders
digitaldarkroom
ähh.. "dodge & burn" jag menar blek- & bränn-verktygen.. vafför snacka engelska, när det står på svenska?? 
#6 Jadu lite av varje xD Nä, jag var för trött för det här.
Provar igen imorgon 

Och här kommer mitt första high key-försök!
#5 Om du ska måla bakgrunden vit som Anders föreslog ska du nog hitta en bild där det är lättare att separera modell från bakgrund. Det ser väldigt utklippt ut och personen i sig tycker jag har blivit för "dimmig" - det ser ut som att skärpan har försvunnit!
#7 Tycker liksom Pelle att den här blev jättebra!
#10 Pelle, som vanligt… toppenbra :)
Provade ett par olika, fick lite svårt att bestämma mig för vilken som var bra eller inte. Den andra blev kanske en aning ljus så att vissa detaljer nästan försvann, så jag valde att lägga in den här i stället. Även om jag egentligen tyckte att den andra var fräckare.
Vet inte om den är bra eller dålig, känner mig inte så säker på High Key 

Men Cindy, lägg in den andra också vettja, nu blev jag ju nyfiken :)
Till alla som gjorde efter mig; JÄTTEBRA!
#12 Jag tycker att munnen inte syns så bra, kanske borde synas lite?
# 13 Ja alltså den andra har samma motiv, men blev lite ljusare, jag tror den är för ljus. Men jag ska prova sen igen om jag hittar en bild som passar. :)

#7, 10 och 11, tycker de är riktigt bra! :)
#12 Allt utom munnen funkar, den skulle behöva ngt mer lite kontrast.
#16 Din första bild är bättre. Om du gör med min metod får du justera opaciteten lite och eventuellt använda dodge/burn/måla med ljus
Anders
digitaldarkroom

Okej! Jag fastnade nog i "inte för mycket kontrast"-tänket och tyckte därmed att den andra varianten borde stämma bättre. Vad skönt att höra att den jag själv tyckte bäst om var den som var mest rätt ;)
Nu har jag lagt lite mer skärpa på munnen. Se om den funkar bättre.

Julliz, jag tror nog det är alldeles för mycket svart för att vara high key - du borde snarare ha en vit bakgrund. MEN, min high key erfarenhet sträcker sig inte längre än Anders länkar ovan, så…
Här är en annan bild i high key från samma fotosession som innan; lite annorlunda med tanke på att hon är ljusare än bakgrunden..:
#24 Gillar den bilden jättemycket!
Ps flera fina high key-bilder här.
Kul med tematrådar :-)
Okej, jag har inte kollat länkarna.. får göra det ikväll ;) kanske kmr nån bild sen |-)

Vad duktiga ni är. Många fina bilder inlagda här.

#30 Riktigt bra. Gillar den mkt :)
Anders
digitaldarkroom

#35 I photoshopvärlden finns inga regler :)

Kom igen nu,,mera bilder på High Key vill vi se :)

Fråga till Anders T: om jag förstår det här med hi-key rätt så är det väl att man liksom håller sig till den ljusa tredjedelan av skalan från max-svärta t ill max-vit - om så är fallet förekommer ju inte någon svärta mörkare än mellangrå typ 40-50%, eller hur? Low-key precis tvärtom. Om man alltså fotar någon i svart får man vara beredd på att tappa svärta genom översxponering eller i PS-efterbearbetninig för att uppnå hi-key effekt.

#39 Jag har försökt läsa in mig på ämnet lite mer och hittar inget entydigt svar, men jag antar att du har rätt. De svar jag hittat säger olika, dels att det är tillåtet att använda mörkare partier än de du nämner, dels att det endast är tillåtet använda viss svärta i förhållande till hur ljus en bild är och tvärtom när det gäller low-key, vilket är det du skriver om.
Sen tänker jag vidare och att det tullas på regler, tekniken utvecklades ursprungligen för gammal sorts film och i tv-mediet. Jag tycker det är viktigare att få fram en visuellt bra bild med bra kontraster utifrån grundkonceptet.
Anders
digitaldarkroom

#41 Det är high-hey. Är en bra bild tycker jag.
#42 Är också high-key, men jag tycker bilden i sig är lite murrig, men tekniken finns där.
#43 och 44 Båda faller in under high-key. Gillar 44 bäst. Den är bra.
Anders
digitaldarkroom

#47 ska inte vara ngn färg alls, men regler ska väl brytas :) är ju så ideer skapas och kan tas tillvara på
Anders
digitaldarkroom

# 46 gud sa fin!