Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 1798 ggr
Ogirl
0

dubbelexponerat. hjälp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om någon vet hur man plockar fram det ena av de två korten i ett dubbelexponerat kort eller skulle kunna hjälpa mig att fixa det. Jag är nybörjar med att fixa i bildredigeringsporgram och förstår inte så mycket. Vet inte ens om det skulle vara möjligt att fixa ett bubbelexponerat kort. Det är gammalt och svartvitt. kom gärna med tips och råd och, det är de två personerna som är i bakgrunden jag vill få fram. mammen och kvinnan. Går det ens att göra?

Mycket tacksam för svar!

(vet inte om jag valde rätt kategori)

Ogirl
0

just ja, om någon skulle vilja försöka göra något själv med bilden så får ni gärna det. men ladda gärna upp resultatet här. Det är ett gammalt bröllopskort, och det är det enda som finns på min mormors mor och mormors far. så skulle vara jätte kul om det gick fixa.=)

Cindy-
0

Ja jag tror faktiskt inte att det går. Jag har åtminstone aldrig hört att man ska kunna fixa en sån sak i photoshop. Om det över huvudtaget går.

Lillmassa
0

Har du flera bilder tagna på dem vid denna tid?

Ogirl
0

jag försökte fixa lite själv… ni kan ju gämföra med den första bilden och gärna komma med tips om och hur det skulle gå göra bättre…

är ju långt ifrån perfekt nu, men  fick ju bort de andra mäniskorna iallafall, men är ju så dålig på såna program som man fixar i så jag fattar inte så mycket.Tungan ute

Lillmassa
0

#4 återigen… Flera bilder tagna vid denna tid? Gärna i profil på din mormors mor?

Hannybee
0

Jag har absolut ingen aning om det går, men jag tyckte den var ganska häftig faktiskt. x)

pellepiano
0

Det går att göra tvärtom i Photoshop, men inte att separera en dubbelexponering. Det blir en massa manuallt arbette för att dölja den ena.

Lillmassa
0

Precis som #7 skriver blir det en massa manuellt arbete. Inte bara för att dölja den ena bilden utan även för att försöka rekonstruera den ursprungliga bilden. Detta tillhör den "högre skolan" vad gäller  bildredigering, retuschering, konstruktion och andra lösningar.

Ansiktet på mormors mor i profil är mycket "illa tilltygat" exponeringsmässigt och därför svårt att rekonstruera. Ur dubbelexponeringen kan därför viss information hämtas där hon förekommer tillsammans med andra damer (kanske en syster till brudgummen och egna syskon?).

Skulle det finnas, såsom tidigare önskats i kommentarer, en profilbild skulle informationen från denna möjligen kunna användas.

En annan möjlig lösning är annars att byta orginalprofilens huvud mot huvudet från "syskonbilden" och korrigera för ljusförhållanden, skalning, hudtextur (bruset) etc. Dock förstörs då intimiteten som klart skulle existerat i deras ögonkontakt.

Brudgummens kostymering måste också rekonstrueras. Ett exempel på vad jag menar kan vara liknande detta…

Ogirl
0

#8 du har ju verkligen fått till det bra!!! Är väldigt imponerad!! mitt försök såg helt plötsligt väldigt tafatt ut!

Jo, förstår att det är mycket jobb och att det verkligen tillhör den "högre skolan". Jag är verkligen nybörjare och förstår nästan ingenting, men försöker lära mig.

Vi har hållit på att leta efter bilder på henne, men det finns bara några dålig från när hon är mycket äldre och de är fotat så hon sitter med ansiktet rakt fram. Men vi håller på att höra oss för bland andra som kan tänkas ha. Men om man då får tag i en sån… ska man bara byta ut hennes huvud då och försöka att få det att bli samma färg och stämma ihop med resten av bilden?

Tack för all hjälp och svaren!!Glad

Lillmassa
0

Den information jag åsyftar vid finnandet av en möjlig profilbild är hur hennes anletsdrag i bättre mån går att tyda/tolka och sedan i rätt "tiltvinkel" skala och applicera som ett lager ovanpå befintlig dubbelexponering. Genom att sedan växla mellan lager och orginalbilden kan man försöka finna rätt hudtoner, textur(brus), ljusförhållanden (solens läge), kontrastnivåer etc.

Antingen förvandlar man orignalbilden m.h.a. nya lager och använder "hjälplagrets" information om linjer i profilen på mun, ögon etc. Eller så anpassar man hjälplagret till orginalbilden. Skicket på funnen hjälpbild avgör oftast detta beslut.

Kom dock ihåg, det är tålmodig övning!

Sepiatoning (bruntoning) kan ytterligare förstärka upplevelsen av "bildålder" f.ö.

Ps. Är de på bilden Jamtar? Isåfall var i Jämtland är BILDEN tagen? Såg att du kom från Jämtland och ägs av en hund… Glad d.s.

Ogirl
0

Okej! Tror jag förstår lite mer iallafall! Tack så mycket!Glad

Men tror inte att det är något som jag kommer lyckas med den närmaste tiden iallafall, är nybörjare med sånt här och håller bara på för skojsskull. Men det är ju kul att veta hur man går tillväga, ska leta fler bilder och se om jag kan få till något. Har ju något att pyssla med om jag ska försöka få till allt de där.

Ja, den är tagen i jämtland, någonstans utanför strömsund skulle jag gissa på:)

Lillmassa
0

Här är en möjlig lösning (dock ej orginalprofilen). Min tid har dock varit begränsad och bilden kan säkert förbättras mer.

Lillmassa
0

Sepiatonad dito…

Ogirl
0

#13 Det där ser ju jätte bra ut!! Du är otroligt duktig!

Lillmassa
0

Tack för dina snälla ord, men…     Glad

tittar man ordentligt på orginalbilden, ser man att mannens högra hand (ur hans perspektiv sett) skulle varit längre fram. Det saknas dessutom en bit av kvinnans klänning kring hans ben.

Visst,  det kan iofs duga, men det korrigerar jag dock senare i mån av tid…

Lynxx
0

Nice work Lillmassa! Glad

Lillmassa
0

#16  Tack, snällt av dig (Bockar med mössan i hand).  Glad

Ogirl
0

Skulle den här bilden gå att använda till att byta huvud med? ungefär samma vinkel tror jag=)

Cindy-
0

Det går säkert att manipulera dit detta huvudet istället.

Lillmassa
0

Bilden du har bifogat har tyvärr inget större värde för att kunna rekonstruera ursprungliga profilen i dubbelexponeringen. Denna bild visar mest framifrån. Det huvud jag ersatte ursprungsprofilen med tidigare från dubbelexponeringen har mer av "profilstatus" än denna bild.

Liksom #19 skriver så går det naturligtvis att applicera huvudet från din nu inskickade bild till den "upprensade" bilden. Jag tror dock att det blir en "tokigare" lösning eftersom ansiktsuttrycket synes "ointresserat" i jämförelse med den tidigare lösningen där hennes nedåtriktade blick kan tolkas såsom prydhet/blyghet inför din mormors fars betraktande ögon.

Man vill gärna att i ett sådant ögonblick som i "bröllopsfotot" kunna tolka vad de känner inför varandra och tyvärr tror jag att det skulle se tokigt ut med detta huvud. (min tolkning)

Ursprungshuvudet har en mycket stark profil, nästan helt i profil.

Ogirl
0

#20 Okej, ja det är sant. Synd att så få bilder finns bevarade från denna tid! Jag får leta vidare. Och när du säger det så tycker jag likadant.

Tack för svaret!=)

Lillmassa
0

Kanske en version som kan passa? Ögonkontakt.

Lillmassa
0

Och i sepia.