Hur få bild smälta in i bakgrund?
Hej!
Jag kan absolut ingenting om Photoshop men har precis laddat ner programmet. En kompis sa att problemet skulle lösas enkelt med PS, men det verkar inte alls vara så enkelt som att bara "lokalisera pipetten och byt färg" för det finns tydligen 3 miljoner saker man kan göra ochn trycka på.
Så här är mitt problem:
Jag har en bild där objektet är svart men på vit bakgrund. Jag vill helt enkelt att objektet får samma bakgrundsfärg som en hemsida har och från vilken jag har tagit en screen shot.
Nu undrar jag bara hur jag rent tekniskt löser det på PS. Vilka knappar ska jag använda för att kopiera (?) färgen från screenshotet och och "byta ut" den mot den vita runt objektet.
Tusen tack för alla tips!
Johan
Ja det finns ju många olika sätt att göra detta på.
Det här objektet, vad är det? Det skulle vara mycket lättare att hjälpa dig om man fick se originalet som du vill göra om.
Oj!
Givetvis ska du få ta dig en titt. Jag hade tänkt använda bilden som Avatar på en hemsida bara, men tänkte det kunde se lite finare ut om det jag vill ska synas hamnar på samma bakgrund som hemsidan har.
I bilden vill jag alltså att allt vitt som inte ligger "innanför" något svart ska få en annan färg. Ja du ser förstås vad jag vill byta färg på.
Här kommern!
Ja jag testade med denna bilden men den är så pytteliten så det blev inte så bra. Det är gråa pixlar runt själva bilden som kommer fram.
Men jag markerade i allafall bilden med Markera Färgområde som ligger under Markera.
Sen la jag markeringen på ett eget lager med Ctrl + J
Markerade det lagret igen med Ctrl + click på den lilla thumben i lagret.
Sen gjorde jag den andra bilden aktiv genom att klicka på den. Gjorde ett färgprov på färgen jag vill ha med pipetten.
Klickade sedan på Färgpytsen i verktygsstapeln.
Gick sedan tillbaka till min andra bild och klickade på den för att göra den aktiv. Och tog färgpytsen och klickade i de vita områderna som jag ville ändra.
Då kom de gråa pixlarna fram runt själva objektet.
Om du inte ska ha dom så tippar jag på att du får lägga en lagermask. (klicka på den lilla rektangeln med en rund vit prick under lagerpaletten) Och ta en pensel med svart förgrundsfärg och maska bort det gråa.
Eller så får du helt enkelt markera det svarta. Lägga det på ett nytt lager med Ctrl + J
Och ta ett nytt lager under bilden och där lägga in den färgen du vill ha.
Jag lägger in bilden jag provade på så ser du vad jag menar med de gråa pixlarna runt bilden.
Med en ljusare färg runt om så syns det naturligtvis inte så bra.
Uppskattar verkligen att du tar dig tid. Tänk om alla vore lika hjälpsamma som du!
Faktum är dock att jag överhuvudtaget inte kan hantera någon funktion i programmet så din förklaring är på en för hög nivå. Haha!
Till att börja med klickar jag på Markera -> Färgområde. Då kommer en ruta upp. Vad ska jag klicka på då? På det vita området som jag vill byta färg på? Ska jag sedan trycka på OK innan jag använder kommandot Ctrl + J eller ska jag trycka Ctrl + J innan jag stänger fönstret?
Färgpytsen? Verktygsstapeln?
Ber om ursäkt. Känns det för hopplöst så skit bara i det. Snyggt resultat fick du i alla fall! Haha! :D
Det enda jag lyckas med är att placer ut en massa sikten som numreras 1,2,3,4. Bah! Dubbelbah!
Om inte annat så får du mer än gärna använda färgen jag vill ha. Den har "koden" tror jag:
R: 245/243
G: 242/242
B: 235/235
Hehe. :)
Alltså!
Vad menar du med färgpytsen? Jag antar att "verktygsstapeln" är den längst till vänster. Men i den finns det ingenting som heter färgpytsen? Det närmaste jag kan tänka mig är den som heter "övertoning"?
Mvh
Jo!
Nu hittade jag den. Han låg inbäddad bakom en annan pånåvis!
Jag lyckas faktiskt lägga på ett nytt lager nu. Men sen hajar jag inte. Vadå aktivera igen genom att klicka på den lilla "thumben"?
Och hur lagrar jag den färg jag vill ha i färgpytsen? För när jag sen använder färgen på den nya bilden blir allt bara vitt…
Yes! Nu gick det plötsligt vägen. Får tacka för handledningen!Behövde prova lite först bara.
Oj haha…ja jag förstår att det inte är lätt när man aldrig jobbat i PS.
Om du använder pipetten i verktygsraden till vänster som ligger precis ovanför handen. Så kan du klicka på den färg du vill ha. Då ser du i färgrutorna att den färgen lägger sig överst. Då är den aktiv.
Om du vill så kan jag fixa den åt dig. Men då får du skicka mig en större bild än den du la in här.
Jag har skickat dig ett meddelande med min mail adress om du vill att jag ska göra bilden åt dig.
Skicka i så fall bilden på den adressen. Gärna en större bild eftersom det blir bättre resultat.