Garvar läppen av mig :D (Wacom)
Jag fick låna en jättestor gammal Wacom av svägerskan :) Först fick vi inte den att fungera, trots att vi provade 3 adapter. Så jag köpte en ny igår och då fungerade den :)
MEN, gud vad svårt det är. Denna ritplatta har som ett plastskynke över själva plattan, så man kan lägga en bild under och rita av. Jag tog en bild som fyllde ut själva ritstället..men det fungerade inte för mig alls…gick liksom inte att föra pennan ordentligt :D
Tog en annan bild bara för att testa, men tror att storleken på bilden i corel paint shop pro (sambons dator) var för stor, för det gick inte att placera pennan på rätt ställe liksom. Se bild 1..haha…
Bild 2 tog jag ett vykort och försökte rita av, det gick liiiiite bättre :P
MEN, vad jag har att lära mig, så himla svårt! Var på nåt sätt lättare med den lilla ritplattan jag har :p
Det var jättekul, men som sagt MYCKET att lära mig. Mina första bilder på den stora ritplattan, ser inte kloka ut..haha, men jag bjuder på det 
Bild 1 (första försöket)

Bild 2
*garvar fortfarande*
Åhhh du är för härlig!!! haha…
Jag lovar att det kommer gå jättebra bara du får bli lite van!! Dina bilder är jättesöta!!! 

Tack snälla ni :) Men jag hade ju bilder under..gjorde inte på fri hand..*s* Och pennan vägrar stanna kvar när jag lyfter på pennan (som den gör på min lilla wacom) utan följer med när jag rör pennan. Blir så mycket svårare då!
Jag trodde dock att jag skulle kunna ha en stor bild under plast-grejen. Hade en teckning som jag har ritat, som jag ville rita av med plattan, men det fungerade inte alls…eller så kommer jag bara inte på hur? 
Men, övning ger färdighet..*s*

Är det någon som vet detta? När jag använder min lilla-pytte-wacom, så om jag ritar och lyfter på pennan, så stannar "markören" eller vad jag ska kalla det kvar där jag lämnade den innan jag lyfte på pennan?
Med denna stora wacomen, så när jag lyfter pennan så följer markören med liksom. Så om jag ritar efter en bild t.e.x och lyfter pennan och ska placera pennan där jag slutade på bilden för att fortsätta rita där jag slutade, så fungerar inte det? Vad tror ni att det kan bero på? Jättedrygt är det.
Om ni tittar på min första bild t.e.x så fick jag exempelvis inte dit bladen där dom skulle…:p
Sen, eftersom det är en stor wacom, så provade jag ju med en lika stor bild (under själva plasten alltså) men det fungerade inte alls? Jag fick använda mig av ett vykort på bild 2 och då gick det liiite bättre :) Kan man inte använda större bilder att rita av?
Mvh Chutney

Nej, det är absolut inte lätt :D Men jag trodde det skulle vara lättare med en större wacom än en mindre. Men jag jobbade bättre med den lilla..fast jag hellre vill använda den stora
(mkt på grund av att pennan fungerade bättre där, men det är ju så liten yta att arbeta på)
Jag tror också att det tar tid att lära sig. Låååång tid. Om man tittar på t.e.x Cindy-:s bilder, så har hon hon övat i evigheter ser det ut som…lite skillnad på hennes och mina bilder..fniss
Tack så mkt!
Mvh Chutney
-' Rebecca Johansson
Det är väl bara att ändra inställningar? :D
-' Rebecca Johansson
Det är väl bara att ändra inställningar? :D
-' Rebecca Johansson

#8 #9 #10
Nu tycker jag att du är tjatig 
Ja, vi har försökt med en det ena en det andra. Kanske kan vara fel på drivrutinerna eller nåt. Eller så är Wacomen helt enkelt för gammal. Någon bok finns inte, men det kanske går att söka på nätet :) Får kika på det.
Tack