Mörka kanter ?
Jag har otroligt svårt för att formulera denna fråga, så medalj till den som förstår!
Hur gör man kanterna på en bild mörka? Alltså inte en ram runt, utan som en mörk dimma, liksom.
Om du har photoshop så fattar jag det som att du ska använda "burn" tool.
Gör penseln stor med noll % i hårdhet och zooma ut bilden så målar du utanför bilden så blir det som en mörk dimma :)
Jag brukar göra så att jag markerar en fyrkant. Sen inverterar jag den. Lägger på 20-50p feather(vet inte vad svenska termen är). Sen fyller jag med svart färg. Då blir det mörkt längst ut och ljusare ju närmre bilden du kommer.
Bifogar exempel där jag gjort på detta sätt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det finns en bra artikel om detta, så kallat Vinjettering (tror att det är det du menar), på Hästfoto iFokus. Här kommer en länk till den:
[](Artikel på HIF)Artikel på HIF
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Ett alt. e att skapa en ram i ett separat lager - då kan man återanvända den i en annan bild - samt ändra på flera parametrar, typ storlek, opacitet, färg etc.
Skapa ett nytt lager - märk ut mitten av bilden - både höjd & bredd med hjälp av stödlinjer.Välj hur bred ramen skall vara genom att dra stödlinjer det avstånd fr bildkanten som du vill ha - lika mycket fr överkant som fr sidan - så du får samma bredd på ramen.
Ha markeringsverktyget aktiverat & håll Alt-tangenten nere medan du drar fr mitten av bilden - ut till stödlinjerna.
Välj sedan Ludd & antal pixlar om du skall ha det.
(se bild)
T.ex: bild #1

Låter som du vill ha en enkel vinjettering. Det gör man enkelt med filtret Lens Blur i Photoshop.

Du ville ha deffusa kanter. Vet inte om det är färgade kanter du menar, är det det så, då brukar jag använda mej av adobe photoshops Gradient tool som gör raka men deffusa linjer. Annars brukar jag ta penseln med en lägre opacity.