retuschera hårlinje
Har en fråga hur man retuscherar tex en lugg där den ska vara perfekt rak men ett par strån sticker ner. Kan tyvärr inte lägga ut bilden för den ska vara med i en tävling.
Vore väldigt tacksam för hjälp med vilka verktyg jag ska välja. Har photoshop CS.
Tack på förhand/ Lotta

Clone Tool, Healing Brush, Patch Tool är bra verktyg för det.
Tackar Pellepiano. Det är fotona på den blonda modellen jag fick tips av dig med ljussättningen. Kanske kan lägga ut en bild sen när tävlingen är över. Det blev många bra foton men när det är riktiga närbilder kan en näst intill perfekt klippning ha nåt litet hårstrå som man inte lagt märke till innan förstöra hela intrycket. Får testa med detta och se om jag får till det.

Även Spot Healing Tool kan vara bra, framförallt är det snabbjobbat.
Hmm, mitt program är på svenska. Vad kan det heta tro? Har bara hittat klonstämpel och lagningspensel som skulle kunna vara nåt liknande. Hur ser verktyget ut på bilden? Har använt klonstämpeln så till vida att jag klonat huden och satt där stråna var. Finns det nåt bättre sätt?

De tre verktygen ligger under samma "flik" , som ser ut som ett plåster.
En ordlista finns här på sajten för verktygen …
http://bildredigering.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c9b4ed19-142c-4152-94cb-8c23a7bcacf9
Ah, gud va bra. Tack! Tyckte först att det var så käckt med svensk version men överallt när man ska läsa så är det ju om den engelska versionen, så detta var ju bra med ordlista.
går det att få bort en skugga på ett foto? Vi belyste lite olika och på ett foto blev det en rejäl skugga men i övrigt är vi nöjda med bilden.
Vad använder man för verktyg i såfall?
Glöm frågan, det funkade ju med de verktyg jag redan använt