Övning ger färdighet..
Håller på med ny bild… med annan teknik. Går betydligt lättare och snabbare än med hur jag håller på med min andra bild… den där som var den FÖRSTA…
Men man lär sig trotts allt lite knep.
Dessutom blir det att ladda med tidningar hos lillebror ikväll… han har mängder så det blir ju att SÅKLART låna hem några…
Här är originalbilden:
Hej Jezzz,
Nu har du iof inte världens bästa utgångsläge med den lågupplösta bilden, men jag tycker att hyn är lite för slät.
Hud har textur och porer, utan dessa ser det plastigt och overkligt ut så för ett riktigt bra slutresultat behöver de finnas kvar. Om man tittar runt på nätet, och även på en hel del av våra svenska herrtidningar, så ser man tyvärr allt för många som använt olika typer av oskärpefilter för att släta ut huden och det ser alltid på tok för överretuscherat ut då utsmetning tar bort texturen.
Om man är beredd att spendera lite mer tid på sina retuscher, och i gengäld få ett mycket snyggare resultat, så är Dodge & Burn-tekniken rätt väg att gå.
Jag har skrivit en artikel om just den tekniken som finns att läsa på http://utvecklaren.grubblar.nu. Direklänk: http://utvecklaren.grubblar.nu/index.asp?visa=2059
Hoppas att det kan inspirera dig till fortsatt bildbehandlande.
//D
DavidG:
Hej!
Tack, jag ska lägga detta på minnet. Jag har bekantat mig med Dodge & Burn lite grann, gör det när jag vill att fotona ska se mer realistiska ut.
Håller på att testa mig fram med foton som "ser" målade ut, men är egentligen bara tillfixade (vet inte vad det kallas…) Därför har jag medvetet "målat" hyn plattare som i en målning mer. (vet inte om du fattar vad jag menar eftersom jag verkligen har noll koll på termer inom detta ämne:P)
Ska absolut kolla in din artikel, då jag verkligen lär ha nytta av den i det som jag oxå tränar på men som mer har med jobbet att göra. TACK!
Alla tipops, ideer, nya saker inspirerar mig mer o mer till att hålla på med detta!
/Jezzz

Bilderna ser dåligt inscannade ut. Det är mycket lättare att få bra resultat med bättre grundmaterial.
Kolla på www.sxc.hu tex, där finns mycket gratis högupplösta bilder. Färdig Sökning
På www.deviantart.com finns oxå mycket.