Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 691 ggr
Starfall
0

Autodesk Maya - Hjälp

Hej!

Det är så att jag har en trial version av Autodesk Maya, och jag skulle gärna vilja veta lite hur programmet fungerar. Jag förstår inte så mycket om hur man gör. Finns det någon här inne som är kunnig när det gäller Maya? Eller är det någon som vet någon bra sida där man kan få lite lättförståelig information om hur man gör enklare projekt i Maya?

Tacksam för all information =)

Kramar/carro

FunkyShrimp
0

Tjabba!^^

Sitter också på Maya trailversion för tillfället.

Håller på med en radio som arbetsprov. Vad vill du veta? :)
Kan inte överdrivet mycket, men grunderna kan jag väl typ^^

Såg att du bor vid Vetlanda :D hah! Jag har bott i Eksjö i 1½ år^^ tillbaka i sthlm sen jul dock.

Går på högskola där, pluggar Digital Visualisering och Mediedesign :D såg att du tänkte kanske börja på nåt sånt med?

Starfall
0

Hej:)

Kul att du läser Digital Visualisering! Japp, jag har sökt till IAA i Eksjö där jag kommer börja i höst om jag kommer in:) Det verkar väldigt roligt med just digital visualisering.

Det jag egentligen behöver veta är de enklaste grunderna, tex hur man gör en enkel form. Jag har gjort några former med verktyget "surfaces", problemet är att jag inte vet hur man lägger på tex päls på ytan så det ska se naturligt ut. När jag försöker lägga på päls blir den inte alls tät, utan endast ett pälsstrå här och var. Det ser inte så snyggt ut;) Finns det något i programmet som visar hur man som nybörjare kan gå till väga för att kunna använda programmet? :)

FunkyShrimp
0

Aha! :D häftigt haha.

jag slutar där 5 juni, så tre veckor kvar. supernöjd med den utbildningen! :) jag går compositing, vad ska du gå, comp, 3D eller digital design?

oj, päls har jag inte alls hållt på med ännu ;O det är rätt avancerat tror jag om man inte är så haj på programmet i övrigt.

hittade denna: http://www.highend3d.com/maya/tutorials/

kanske kan hitta nåt där?^^

Starfall
0

Härligt att du läst Compositing! :D Jag har nämligen funderat på att gå just compositing, fast har lite svårt att bestämma mig då de andra två inriktningarna verkar intressanta dom också;)

Okej, jag kanske började i lite fel ände av programmet då;)

Tack för länken, ska genast in och kika på den! =)

FunkyShrimp
0

Aa :D comp äger bara så du vet! haha

Nä men 3D:n är schysst med. man lär sig superfort.
Det går att ändra sig vilket program man vill gå med, så om du upptäcker att det ena inte är rätt så är det bara o byta. Dock halkar man ju lite efter eftersom andra kursen är grunderna i just det ämnet liksom (förutom digital design som inte kör samma "schema" som comp o 3D.

Sen är det mycket kurser som comp och 3D samarbetar, så det blir mer som en klass på typ 50 pers. och det är många roliga projekt!^^ Roligare enligt mig :) iof kom digital design till förra året, så vi hade inte att välja mellan det.

Första kursen är grym! Intensivkurs i photoshop. den är superkul men rätt hård! :P så den måste man verkligen vara vaken på. kan säga också att sena kvällar och nätter förekommer :P jag satt som längst i 4 dar en gång haha. hade en deadline^^

Sen är våran klass rätt extrem :D hehe.
Klassen under oss är inte alls lika roliga :P
om du kommer i en schysst klass är det guld! :)

Om jag ska va ärlig så tror jag 3D är roligare än Digital Design. Digital Design kör ju efter cad-modeller liksom. bygger 3D från en mall så att säga. Tror det är roligare att skapa eget i 3D mer fritt.

Men comp äger oavsett :D haha.

Håller dock själv på med 2 arbetsprover till nackademin, 3D. haha^^ jag upptäckte visst att 3D verkade kul det med :P
hoppas man kommer in i höst! :)

Men jag tror du har ett litet försprång, det är inte många tjejer som söker IAA eller denna formen av utbildningar. I min klass var vi 8 tjejer och typ 40 killar^^
Men det var helt underbart! :D

Nu halkade jag från din ursprungsfråga :P men men haha

Aa jag tror du ska börja mer basic först.
Om du inte finner det du söker kan du skicka ett PM så kan jag ju hjälpa dig via msn^^ så gott jag kan iaf :)

Starfall
0

Hihi, just kursen i photoshop verkar väldigt rolig, skulle vilja börja med den redan ikväll;)

Skönt och höra att man kan byta även när man börjat. Jo, det är nog Compositing eller 3d det lutar mest åt, de verkar vara roligare på nåt sätt. Jag var ju och hälsade på vid IAA i mars, det var väldigt intressant och en bra informationsdag:) Jag kan säga att utbildningen verkligen fångade mitt intresse. Jag har länge varit väldigt intresserad av fotografering och bildredigering och har haft i drömmarna att jobba med det i framtiden. Nu senaste året har jag även läst cad-teknik B i skolan, så jag är lite bekant med caden också:)

Men jag måste fråga dig en sak… Det borde väl vara möjligt att pendla till och från Eksjö varje dag? Det är väl inte alltid man måste kunna vara där dygnet runt? Fast märker jag på morgonen att jag troligen behöver vara kvar längre än senaste bussen går hem så kan jag ju ta bilen till skolan, det måste ju gå att lösa på nåt sätt.

Hihi.. Ja man får hoppas att man hamnar i en klass med roliga och trevliga människor, annars får man väl göra dom roliga och trevliga helt enkelt;) hihi..

Lycka till med dina arbetsprover, jag kommer hålla tummarna för att du kommer in ! =)

Ingen fara, det är så roligt att snacka med någon som går den utbildning jag själv kanske ska gå:)

Okej, tack så mycket! =) Jag kikade lite på sidan innan och hittade endel intressant som jag tänkte testa:)

Ha det jättebra

kram kram