Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-verktygspaletten
Läst 5999 ggr
Hjortronsylt
0

Kan inte få bakgrunden transparent

Hejsan! Glad

Har totalt fått minnesförlust (solsting?) i det mest enkla av allt - att frilägga en bild och spara den med transparent bakgrund!

Har gjort det massvis av gånger men nu har det rört ihop sej helt och det går inte att spara den, det kommer med en vit bakgrund hela tiden!

Så min fråga är ;  efter att jag markerat och koperat ut den bild jag ska ha, och kopierat in den på den bakgrund jag vill ha - HUR 17 sparar  jag den utan att programmet ska säga att "bilden kommer slås samman"?

Har läst alla tidigare inlägg här och besökt alla möjliga sajter, även Webdesignskolan utan att hitta svaret.

Ska den frilagda bilden läggas på raster, vector eller vad?

Blir jätteglad för ett enkelt steg-för-steg och den här gången ska jag skriva upp hur man gör!  Flört

pellepiano
0

Först, avmarkera alla lager so inte ska vara med. Sen spara du som transparent Gif i Save For Web ( Spara för Webben ).

Hjortronsylt
0

Tack för svar.   /  Alla lager är avmarkerade och problemet kommer när man ska spara bilden. Den vill "slå samman" bilden. Använder både Paint Shop Pro och Photoshop 7. Samma dilemma i båda programmen.

pellepiano
0

Save for Web ( Spara för Wwebben ) struntar i om du har tusen lager, den slår inte ihop nånting.

Hjortronsylt
0

Det har löst sej. Om bilderna sparas som .png så blir bakgrunden genomskinlig och ingen fråga om att slå samman bilden kommer. (Alternativet Sparas för Webben finns inte i PsP).

pellepiano
0

Du skrev att du använde Photoshop 7, därav mina förslag.