Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 1006 ggr
Cindy-
2009-05-27 22:19
0

Regn manip.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild som jag inte gjort så mycket med faktiskt.

Jag har bytt bakgrund. Bakgrunden kommer från Fotolia och har nummer 9994391

I denna bilden finns inget målat alls. Inte ens håret.

Jag har endast jobbat med färger - nivåer - kontrast - dodge and burn.

Och sen har jag addat regn vilket jag är helt urkass på.

Meningen var att regnet skulle se riktigt ut. Och jag försökte olika tekniker, men det såg hemskt ut.

Så det fick bli så här. :)

Om någon här har ett bra tips på regn som ser naturligt ut så välkomnar jag det :)

Den lilla flickan är en barnmodell i USA.

Cindy-
2009-05-27 22:20
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan vi se originalet.

werner
2009-05-27 23:33
0

Som du sa blev intrycket av målat inte lika starkt men det är iallafall hästlängder mot det jag lyckats fixa, får ta dina tips och guidning och testa igen när jag känner att jag orkar sitta vid datorn en längre stund igen (feber).. Tack för en underbar bild :)

Lynxx
2009-05-27 23:40
0

Kolla på denna sajt: http://www.rnel.net/

sök på: rain

eller

http://www.good-tutorials.com/search/tutorials/all/rain?approved

så får du upp ngr tut's

/L

Cindy-
2009-05-27 23:54
0

#2 Exakt, så jag tror att just det målade håret gör mycket för helhetsintrycket.

Men prova detta. Gör dina vanliga justeringar. Och så provar du tex dodge and burn för ljus och skugga.

Du behöver inte använda dom verktygen heller om du inte vill. Man får vara lite försiktig med dom för lägger man för mycket blir det nästan utbränt.

En annan variant är att ta ett 50% grått lager och sätta blandningsläge på antingen mjukt ljus, eller täcka över. Se till att du har svart förgrundsfärg om du ska mörka ner. Och vit om du ska ljusa upp.

Använd en mjuk pensel. Kom ihåg att ha mycket låg opacitet. Jag brukar ligga mellan 4-8%

På detta sättet kan du mörka ner och ljusa upp detaljer som du vill ha synliga.

Om det blir för mycket, eller blir fel, så ändrar du förgrundsfärgen till 50% grått och målar tillbaka.

Jag tycker detta funkar superbra, ibland bättre än dodge and burn.

Cindy-
2009-05-27 23:58
0

#3 Ja tack så mycket. Men jag kommer inte in på själva tutorialerna. Fattar ingenting *s*

Hamnar på en helt annan sida när jag klickar där.

werner
2009-05-28 00:00
0

Tack så mycket Cindy- ska testa detta och sedan bolla mer funderingar när jag testat detta :) (bokmärker tråden)

Cindy-
2009-05-28 20:04
0

Om du studerar det här originalet och den färdiga bilden. Så kan du lätt se vad jag har gjort.

Titta på flickan. På originalet ser hon för det första gul ut. Och ansiktet ser riktigt platt ut.

Det gular måste bort!!! Usch vad fult. Så det fixar jag med nyans och mättnad och även färgbalansen.

Sen har vi plattheten i ansiktet. Och det är där skugga och ljus spelar den största rollen.

Titta vilka delar jag har ljusat upp. Panna - kinder lite på hakan. osv. På den här bilden har jag inte lagt någon skugga (mörkat ner) i ansiktet alls. Utan bara ljusat upp.

Du får prova när du får tid :)

werner
2009-05-29 14:06
0

Tack åter igen, jätte kul att få tips och lite tutorial.. jag uppskattar det jätte mycket :D ska ta en bild nu som jag kan jobba med :)

Cindy-
2009-05-29 21:36
0

#8 Det tycker jag absolut du ska göra.

Och om det inte går jättebra första gången. Ge inte upp!

Det gör aldrig jag!!! :) Never, ever Skrattande

werner
2009-05-30 02:25
0

#9 klantade mig, gick ut för att få en bild på mig själv eller alternativt min vännina och kom sedan in med en kamera full med illerbilder, får försöka imorrn igen UTAN iller ^^

werner
2009-05-30 21:49
0

tror jag fattade nu ska spara ned bilden som jag hämtade från www.sxc.hu free stock photos (som jag även redigerat) och sen ta upp den igen och se om jag kan få mer perspektiv, får alltid bättre perspektiv om jag låter den vara en dag eller så ;P

Cindy-
2009-06-06 14:21
0

Ja Werner, det är alltid bra att låta bilden vila någon dag Skrattande